Fireline Tracer Braid testad med undermåligt resultat - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fireline Tracer Braid testad med undermåligt resultat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
    Läs förklaringen på den sidan jag länkade till så kommer ni förstå varför det inte går.
    Jag har kollat runt på sidan du länkade till men hittar inte beskrivningen hur ett korrekt test utförs.
    Kan du direktlänka eller citera texten från sidan?

Kommentera

Ursprungligen postat av Honk Visa inlägg
      Jag har kollat runt på sidan du länkade till men hittar inte beskrivningen hur ett korrekt test utförs.
      Kan du direktlänka eller citera texten från sidan?
      Självklart. Eller snarare det han säger är att du inte kan göra ett korrekt resultat själv hemma utan behöver särskild utrustning som beror på vilken typ av lina du testar.

Kommentera

Frågan är väl ändå, åtminstone som jag ser på saken, vilket värde som är mest relevant för oss som använder linorna för fiske, dvs med knutar och allt: Tillverkarens, det "korrekt" uppmätta värdet eller Honks?

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          Frågan är väl ändå, åtminstone som jag ser på saken, vilket värde som är mest relevant för oss som använder linorna för fiske, dvs med knutar och allt: Tillverkarens, det "korrekt" uppmätta värdet eller Honks?
          Så länge tillverkarnas klassning är någorlunda konsekventa emellan varandra så ser jag inget större problem i hur det är nu.
          Man vet på ett ungefär hur en 0.30mm flätlina håller vid det fisket man använder den till.
          Ser ett större problem i hur fel tjockleken är på vissa linor i så fall.

Jag har själv dragtestat med knotless knots (sådana som Paul fördömmer ) och kom då fram till att varenda lina förutom Nanofil gick av långt innan utsatt brottstyrka. Nanofil höll betydligt mer än utsatt.

Kontentan är alltså att drar man på detta vis kommer mer eller mindre alla linor att ge ett resultat som ser värdelöst ut om man jämför med den siffra som står på förpackningen.

Kommentera

Ska du få ett resultat som ger något ur fiskesynpunkt är det väl bättre du knyter fast linan i botten av en sjö eller något? För lyfta saker på land har man ju inte en lina till.

Kommentera

Jaha, det ska alltså vara så svårt att testa en lina....Enligt författaren olika metoder för olika linor! Där försvann trovärdigheten! Jag tycker att sättet att testa linorna som trådskaparen gjorde är helt OK, med tillägget att de borde vara våta. Speciellt som de inte gick i knutarna!

Kommentera

Glömde att kommentera att det bara är HAN som kan göra en riktig test!

Kommentera

Gissningsvis så använder vi inte linorna korrekt när vi fiskar heller...

Kommentera

Det finns en ISO standard för testning av brottstyrka hos linor, så man borde kunna anta att tillverkarna använder sig av den standarden. Och i de flesta tester jag läst så stämmer angiven brottstyrka väl överens med testad brottstyrka, när linan testas i labratorium enligt standard. I europa anges styrkan utan knut på linan, linan rullas upp på ganska stora spolar och låses genom friktionen mellan rullen och linan om jag inte mins helt fel.

Som notis kan ju tilläggas att amerikaner köper lina efter lbs (dvs brottstyrka inte diameter) med styrkan mätt med knuten lina och att faktiska brottstyrkan ofta är högre än lbs värdet.

När det gäller nylonlinor gör EFTTA oberoende tester och sen får testade linor använda EFTTA:s märke som bevis på att linan överensstämmer med angiven data. Tyvärr så görs inte det för "super" linor, kan det ha att göra med att de stora lintillverkarna vet att de ljuger som borstbindare när det gäller diameter på flätlinor, och kanske när det gäller styrkan också

Det konstiga i dina tester är att linan inte går av i knuten, det gör den nästan alltid om man inte har skador på linan då även bra knutar ofta bara mäter till en 80-90% av linans brottstyrka och dåliga lätt rasar ner under 50%.

Kommentera

En test på land med väl fuktad lina knuten till lekande med den knut man vanligen använder vid fiske som dragtestats mot fjädervåg skulle jag iaf ha ganska stort förtroende för, speciellt om jag själv genomförde den.
                      Edit: Gjorde själv några sådan tester för en längre tid sedan och de brast i knuten (palomar och förbättrad betesknut, kör numera Berkley braid knot)

" Lausvik: Gissningsvis så använder vi inte linorna korrekt när vi fiskar heller... "

Håller med där, kanske inte dröjer länge innan spolarna märks i amerikansk försiktighetsanda med "för bästa hållfasthet bör linan användas torr och utan knut..."
                      Senast ändrad av anteman; 2014-09-16, 11:07.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Nila, 2025-08-14, 15:03
                      14 svar
                      680 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alin87
                      av Alin87

Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
                      4 svar
                      500 visningar