Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilken lina? *nybörjare
Collapse
X
-
Hej! Själv kör jag med 0,12 mm Fireline på min UL-utrustning, men det funkar bra med 0,10 mm också tycker jag.Senast ändrad av CartmanXYZ; 2015-08-12, 19:19.
-
Klarar min rulle så tunn lina?Ursprungligen postat av CartmanXYZ Visa inläggHej! Själv kör jag med 0,12 mm Fireline på min UL-utrustning.
Kommentera
-
Den, på spolen, angivna diametern avser nylonlina.Ursprungligen postat av deginho Visa inläggKlarar min rulle så tunn lina?
Flätlina (eller svetsad lina som Fireline) på 0,12 mm motsvarar på spolen 0,20 mm nylonlina så det ska din rulle klara av. Förutsatt att rullen inte har ett katastrofalt linupplägg.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Bah!Ursprungligen postat av CartmanXYZ Visa inläggHej! Själv kör jag med 0,12 mm Fireline på min UL-utrustning, men det funkar bra med 0,10 mm också tycker jag.
Skulle ju skicka PM till dig men det gick inte.
Hur som helst för att förstöra tråden! Gissa vem jag jobbar med!! (Ledtråd, du känner nog honom!)
Tillbaka till tråden!
Jag drog på 0.10mm på en rulle igår. Idag åkte den av.
Nästa att testa är 0.16-0.18 för att se om den är bättre/tillräckligt stark.
Vad vill jag ha sagt?
Jo, blicka dig inte blind på tjockleken då styrkan är lika viktig.
Det är en kompromiss du måste välja själv. Hur tjock kan du gå och hur svagt är för svagt?Ingen fisk är chans för fisk.
https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/
Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
https://www.youtube.com/user/jurgenjons
Kommentera
-
Det ska en hel del till för att slita av en frisk Fireline, Power Pro m.fl. på 0,10 eller 0,12 mm.
0,18 mm flätlina till lätta beten efter öring/regnbåge skulle de flesta kalla overkill. Det ska ju vara vettigt att kasta med linan också...
Rullens broms ställer man så den är klenare än linans brottstyrka.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Nylon 0,20. Har du IAR på rullen dvs direkt stopp så kan 0,12 fireline funka. Men då rekommenderar jag att du fäller bygeln manuellt dvs med handen.
Flätlina på haspel är tyvärr väldigt trassel känslig.
Andra flätlinor är runda då bör du gå ned till 0,10, fireline är mindre dålig på haspel.
Mvh Fredrik
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Spola av linaEller så köper man en sån här till skruvdragaren...1 Foto
-
Kanal: Linor
2025-08-14, 21:21 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av efc__, 2025-06-07, 17:06
|
6 svar
353 visningar