Ambassadeur Beast - Flätlina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur Beast - Flätlina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur Beast - Flätlina?

Har nu köpt en ambassadeur beast - tänkte använda den till spinnfiske, beten mellan 50-100 gram, främst beten mellan 50-80 dock.

Satte på en 0,28 mm flätlina utan att tänka på det så mycket - började dock läsa på nu när jag kom hem och har smått ångest. Borde jag satt tjockare lina? Vad är konsekvensen av att köra en 0,28 mm?

0,28 är perfekt/ mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg
      0,28 är perfekt/ mvh
      Tusen tack för snabbt svar uppskattas!

Kommentera

0,28 kan t.o.m vara bättre, iaf om du gillar att fiska djupt, tunnare lina skär vattnet bättre. Dock kan det vara en nackdel om du får mycket ordentliga backslag att linan bryts lättare, men det är absolut inte så att du behöver byta lina, bara köra på .

Kommentera

Vilken Beast är det frågan om, Revo Beast, Revo Toro Beast, 5501/6500 Beast? Till Revo Beast som är relativt liten så låter 0,28mm som gjuten. På de övriga skulle jag köra 0,35-0,40mm.

Som Anvihl skrev så blir det rejält med påfrestning på linan vid ett backslag med tunga beten. Jag kastade själv av 0,32mm Powerpro med en Westins Jätte på 101 gram vid backslag rätt nyligen. Så för tyngre beten snåla inte med kastbroms.
          Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Ju tunnare lina, ju större chans att den skär ner, ju lättare den skär ner i underliggande lager, ju större är risken för tvärstopp, ju större risk för tvärstopp, ju större risk för att en tunnare lina slits av och du får se din handgjorda wobler försvinna i fjärran.
            Men 0,28 är ju inte direkt en vertikal- eller UL-lina. Kör själv PowerPro 0,32 för de vikter du nämner och 0,36 för beten över hektot, men skulle nog kunna tänka mig 0,28 för beten upp till 100 gram. Förutom på jerkspöt...
            Så kör du på med din lina och se till att den är ordentligt hårt påspolad och försök undvika backslag (det gör vi väl alla...) så går det nog bra. Du behöver ju inte köra med handgjorda träbeten för en förmögenhet innan du känner att det funkar.
            Skit fiske!
            Gösta

Kommentera

0.28-0.32 är fint till spinnfiske bamse grovt (60-100lb) är något vi har fått från jänkarna med deras muskie monster hugg på 1m lina tror jag även om det fungerar. Själv har jag hellre några meter till på rullen men ändå inte så klent att vid varje bottenapp förlorar man betet.

/Apan som har kastat av allt från 0.12-0.40 utan problem, bara man våldar så går det...

Kommentera

Tusen tack för alla svar.

Det är till en Ambassaduer Beast 5501. Och som sagt, spinnfiske!

Jag tänkte sätta 0,32 mm på - men då det var slutsålt i butik på tvåfärgad 0,32 lina så fick jag valet mellan 0,28 och 0,35. Därav även "ångesten" då det inte blev som jag tänkt och istället för att vänta en vecka var man ju tvungen och sätta på något även fast den bara ska damma i rummet i någon månad till

Kommentera

Jag som aldrig kör med dyra handgjorda beten skulle nog kunna tänka mig 0,28 även om jag föredrar marginalen som 0,30-0,35 ger till gäddfiske med multi, annars kan det ibland gå som bl a Gösta, Fisktutte och andra castingproffs beskriver...
                  Hur det går för mig vill jag knappt skriva av rädsla för att jinxa mig själv...

Kommentera

Jag har 0.28 strike wire på min Curado 301e och det funkar skitbra för mig
                    Än så länge skall man kanske tillägga
                    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Nila, 2025-08-14, 15:03
                    14 svar
                    647 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alin87
                    av Alin87

Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
                    4 svar
                    492 visningar