Ambassadeur Beast - Flätlina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur Beast - Flätlina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• toffee
    replied
    Jag kör på tracer braid 0,35mm kastar allt från 50-150g mycket hållbar lina, förr körde jag strike wire 0,36 och då blev man av med beten lite nu som då och det blir dyrt i längden

Lämna en kommentar:

• Monkey
    replied
    Jag har kastat bort dyra beten, vanliga och billiga men tycker det suger hur som helst att förlorar beten som man fått in lite mojo med.

Oftast när jag får stopp/trassel beror det på att jag inte kollat över rullen när jag fiskat med mer svårkastade beten, blir över kaxig eller bara får hjärnsläpp.

Har aldrig funderat på att gå upp i lindimension bara för att jag stoppat på ett bete för 7-800kr kanske jag skall fundera över medtanke på mina hjärnsläpp ute på vattnet...

Dock är trassel lättare att reda ut med tjocklina det är även lättare att se när den skurit in i lagrena under beroende på bottennapp eller annat tjafs.

/Apa
    Senast ändrad av Monkey; 2017-01-27, 05:56.

Lämna en kommentar:

• Gösta
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Jag som aldrig kör med dyra handgjorda beten skulle nog kunna tänka mig 0,28 även om jag föredrar marginalen som 0,30-0,35 ger till gäddfiske med multi, annars kan det ibland gå som bl a Gösta, Fisktutte och andra castingproffs beskriver...
    Hur det går för mig vill jag knappt skriva av rädsla för att jinxa mig själv...
    Inte heller jag kör dyra handgjorda beten. Men visst känns det surt även när en nyinköpt standardwobbler seglar iväg i ditt livs kast och du ser den försvinna med tafs och ett tiotal meter lina. Och, som sagt, även jag kan nog tänka mig att sätta på 0,28 PP till våren. Har visserligen en i stort sett sprillans 0,32 på TGC:n, men det är länge sedan JB:n fick ny lina så jag kan väl spola över.
    Och ska jag vara riktig ärlig så är det nog inte i de här dimensionerna som risken för nerskärning eller backslag är som mest akut... I våras bytte jag från 0,10 till 0,14-lina på rullen i avataren för att det blev för många tvärstopp på jiggspöt. Nu är ju inte Relax tretum med tiogramsskalle något man direkt gråter för när det seglar iväg, men det är ju j-igt irriterande...
    Skit fiske!
    Gösta

Lämna en kommentar:

• Classe69
    replied
    Ursprungligen postat av TtC Visa inlägg
    Vikt på beten som du kastar med?
    Tyngsta jag har är nog 120g sen ligger nog resten på 50-90g

Lämna en kommentar:

• TtC
    replied
    Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
    Jag har 0.28 strike wire på min Curado 301e och det funkar skitbra för mig
    Än så länge skall man kanske tillägga
    Vikt på beten som du kastar med?

Lämna en kommentar:

• Classe69
    replied
    Jag har 0.28 strike wire på min Curado 301e och det funkar skitbra för mig
    Än så länge skall man kanske tillägga

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Jag som aldrig kör med dyra handgjorda beten skulle nog kunna tänka mig 0,28 även om jag föredrar marginalen som 0,30-0,35 ger till gäddfiske med multi, annars kan det ibland gå som bl a Gösta, Fisktutte och andra castingproffs beskriver...
    Hur det går för mig vill jag knappt skriva av rädsla för att jinxa mig själv...

Lämna en kommentar:

• TtC
    replied
    Tusen tack för alla svar.

Det är till en Ambassaduer Beast 5501. Och som sagt, spinnfiske!

Jag tänkte sätta 0,32 mm på - men då det var slutsålt i butik på tvåfärgad 0,32 lina så fick jag valet mellan 0,28 och 0,35. Därav även "ångesten" då det inte blev som jag tänkt och istället för att vänta en vecka var man ju tvungen och sätta på något även fast den bara ska damma i rummet i någon månad till

Lämna en kommentar:

• Monkey
    replied
    0.28-0.32 är fint till spinnfiske bamse grovt (60-100lb) är något vi har fått från jänkarna med deras muskie monster hugg på 1m lina tror jag även om det fungerar. Själv har jag hellre några meter till på rullen men ändå inte så klent att vid varje bottenapp förlorar man betet.

/Apan som har kastat av allt från 0.12-0.40 utan problem, bara man våldar så går det...

Lämna en kommentar:

• Gösta
    replied
    Ju tunnare lina, ju större chans att den skär ner, ju lättare den skär ner i underliggande lager, ju större är risken för tvärstopp, ju större risk för tvärstopp, ju större risk för att en tunnare lina slits av och du får se din handgjorda wobler försvinna i fjärran.
    Men 0,28 är ju inte direkt en vertikal- eller UL-lina. Kör själv PowerPro 0,32 för de vikter du nämner och 0,36 för beten över hektot, men skulle nog kunna tänka mig 0,28 för beten upp till 100 gram. Förutom på jerkspöt...
    Så kör du på med din lina och se till att den är ordentligt hårt påspolad och försök undvika backslag (det gör vi väl alla...) så går det nog bra. Du behöver ju inte köra med handgjorda träbeten för en förmögenhet innan du känner att det funkar.
    Skit fiske!
    Gösta

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Nila, 2025-08-14, 15:03
14 svar
648 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Alin87
av Alin87

Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
4 svar
492 visningar