Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tjocklek på nylon till havsöring?
Collapse
X
-
Det funkar men jag föredrar helt klart 0.25. Sen just Sufix Super 21 som jag nämnde tidigare är ingen nylonlina som är töjbar som ett gummiband utan den är rätt stum.http://enamatorfiskare.blogspot.se
Instagram enamatorfiskare
-
Hej Stefan No 1;Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg0.35 till bohusläns miniöringar är i överkant
En kompis fick iofs en lax på 95cm som bonus i går kväll..
Bohuslän... ja, där gick jag handelslinjen på Västkustens Folkhögskola i Ljungskile i slutet på 1950-talet...Då kastade jag på kvällarna efter Havsöring utanför Lyckornas havsbad. Som spö hade jag ett guldbrunt 9-fots ABU Atlantic 450 tvåhands haspelspö för Lax- och kustfiske. Rullen var en ABU 444 haspelrulle och den har jag kvar än idag. ..
Som Havsöringsdrag kastade jag med ABU´s 18-grams Tobydraget, 20-grams Salardraget och 30-grams Glimmydraget....
De flesta Havsöringar utanför Lyckorna låg på 0,8 till 2,0 kilos vikt...
Memories!
Old Firehand
Ps. Fiskelinan tror jag var en Tynex 0,35 mm homogen, ofärgad nylonlina..Ds.Senast ändrad av Old Firehand; 2017-06-05, 15:21.
Kommentera
-
Det var vid Lyckorna laxen höggUrsprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Stefan No 1;
Bohuslän... ja, där gick jag handelslinjen på Västkustens Folkhögskola i Ljungskile i slutet på 1950-talet...Då kastade jag på kvällarna efter Havsöring utanför Lyckornas havsbad. Som spö hade jag ett guldbrunt 9-fots ABU Atlantic 450 tvåhands haspelspö för Lax- och kustfiske. Rullen var en ABU 444 haspelrulle och den har jag kvar än idag. ..
Som Havsöringsdrag kastade jag med ABU´s 18-grams Tobydraget, 20-grams Salardraget och 30-grams Glimmydraget....
Memories!
Old Firehand
Ps. Fiskelinan tror jag var en Tynex 0,35 mm homogen, ofärgad nylonlina..Ds.
- Gillar 1
Kommentera
-
Underbara historierUrsprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Stefan No 1;
Memories!
Old Firehand
Ps. Fiskelinan tror jag var en Tynex 0,35 mm homogen, ofärgad nylonlina..Ds.
Mera sånt.
Fick du några typiska bifångster när du körde riktat havsöringsfiske på Västkusten? Alltså, relativt ytgående beten , snabb gång med mera..
Kommentera
-
Hej Sir Arthur;Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggBlir det inte lite svårt att kasta drag omkring 20 gram med så pass tjock lina som 0,35 mm (oavsett om det är haspel- eller multirulle)?
De tyngsta dragen för HÖ-fiske vid kusten brukar ju väga 30 gram men oftast fiskas det ju med lättare drag än så.
Lätta wobbler som 13 grams Bomber B15A och 17 grams ledade Bomber B15J har jag aldrig haft någon svårighet att kasta med ett 11-fots Berkley Lightning haspelspö och 0,35 mm Super Silver Thread vanlig , homogen nylonlina på en Daiwa Whisker Tournament SS 2600 haspelrulle..
Ska jag kasta med 30 grams skeddrag då blir kasten betydligt "läääängre"...
Det var fångstresultaten vid Johan Abelssons..http://www.abelfishing.com/cat/blogg/.. och mitt fiske efter Havsöring på 1970-talet med Bomber B15A och B15J wobbler utanför Ornö och Utö i Stockholms skärgård som fick mig att ta upp Bomber och börja sälja dessa wobbler till sportfiskebutiker i Skandinavien....
Go for the Big Trouts!
http://www.trumman.com/bomber/bomber_15a.htm
Old Firehand
Ps. En dags Lax- eller Öringfiske tillsammans med fiskeguiden Johan Abelsson gör dig till en betydligt bättre fiskare...DsSenast ändrad av Old Firehand; 2017-06-07, 17:58.
Kommentera
-
Hej O W;Ursprungligen postat av Hasplarn Visa inläggUnderbara historier
Mera sånt.
Fick du några typiska bifångster när du körde riktat havsöringsfiske på Västkusten? Alltså, relativt ytgående beten , snabb gång med mera..
Din namne O W plus efternamn hette Olle W Nilsson (in memoriam). Han var redaktör för Sportfiskarnas tidning Svenskt Fiske (Sportfiskaren)...
Tillsammans med Olle W. Nilsson fick jag under många år tillfällen att fiska på fina vatten efter både Gädda, Gös, Havsöring och Lax ...
Olle W. skrev även flera mycket uppskattade sportfiskeböcker ...
Fråga: Fick du några typiska bifångster när du körde riktat havsöringsfiske på Västkusten? Alltså, relativt ytgående beten , snabb gång med mera..??
Svar: Makrill och Näbbgädda blev det några när de var inne nära land....
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old FirehandSenast ändrad av Old Firehand; 2017-06-07, 18:11.
Kommentera
-
Tack, OF!
Jag har, sedan 15 år tillbaka, nästan uteslutande gått över till flätlina (spinn och bottenmete) och, i princip, endast flötmetar med nylon. Bra att veta att 0,35 mm (som jag som grabb använde till bottenmete i Öresund från pirar) duger till lättare beten. När väl storöringen smäller på kan det vara bra med lite marginal.
sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Vill mina rullar ska ta en hyfsad mängd linan också så den inte tar slut när Öringen rusar.När väl storöringen smäller på kan det vara bra med lite marginal.
Senast ändrad av jorgen.mansson; 2017-06-07, 22:22.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Spola av linaEller så köper man en sån här till skruvdragaren...1 Foto
-
Kanal: Linor
2025-08-14, 21:21 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av efc__, 2025-06-07, 17:06
|
6 svar
371 visningar