Power Pro S8S riktigt j.... bra! vs andra linor. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Power Pro S8S riktigt j.... bra! vs andra linor.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Måste poängtera att här jämförs äpplen med päron, dvs funktion på haspel kontra multi som ofta gillar olika egenskaper på linan...

Sen ska vi inte glömma att brunt ofta är skit och blått är vackert!
    Ja nog var min bruna skit alltid... Och ja jag vet att jämförelsen haltar lite ville bara ge min syn på en klen variant av en lina som funkar i grövre dimensioner.
    Skit fiske!
    Gösta
    Senast ändrad av Gösta; 2017-09-20, 04:37.

Kommentera

Ja inte illa ment!
      Du och Monkey mfl visar att en å samma (?) lina kan både passa bra och dåligt på en haspel eller multirulle. Undrar om det endast är vi som fiskar, kastar och vevar så olika med olika rullar i olika skick eller om linans kvalitet kan skilja mellan en batch och en annan... kanske delvis därför vi har så olika erfarenheter av samma lina på samma rulltyp....?

Allt kan måhända inte skyllas på "skit bakom ratten" dvs människan och dennes preferenser utan också varierande kvalitet på materialet.

Kommentera

Precis ojämn kvalité är nog en stor bov i våra lin trådar. Men ex Powerpro från Shimano borde veta bättre även om våra samlade erfarenheter säger annat både gällande 4 trådiga & 8 trådiga.

/Apan

Kommentera

Jag har säkert tur eller något då Jag kör Sufix 832 på alla mina rullar (små haspel, stora haspel, spinnrullar och havsfiskerullar) och jag har aldrig några problem med vindknutar, nedskärning, trassel eller oförklarliga linbrott. Dessutom är den tyst...

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
            Jag har säkert tur eller något då Jag kör Sufix 832 på alla mina rullar (små haspel, stora haspel, spinnrullar och havsfiskerullar) och jag har aldrig några problem med vindknutar, nedskärning, trassel eller oförklarliga linbrott. Dessutom är den tyst...
            Jag kör för närvarande också på Sufix 832 och dessutom på standard PowerPro.

Sufixen sitter på min gamla, trimmade Amba 5000D och är 0,13 mm tjock. PP-linan sitter på en Daiwa Ninja 2000BG haspelrulle och är 0,10 mm tjock.

Jag är mycket nöjd med PP-linan som jag anser är den bästa flätlinan jag testat hittills (och tro mig, jag har testat många!). Linan förblir rund, tappar inte färg och är smidig. Har inte haft problem med vare sig vindknutar eller plötsliga linbrott.

Sufixen var bra till att börja med men redan efter ca 4 timmars fiske med min multi så började den bli platt, vilket i slutändan resulterade i linbrott eftersom den skar in i underliggande lager. Betet (en kastpirk) flög iväg mot horisonten med ett ljudligt knäpp. Borde kanske ha varit mer uppmärksam eftersom linan ca en halvtimme före denna händelse började ge ifrån sig diverse ljud i samband med utkast. Den liksom knäppte och fräste.

Hur som helst, jag har inte testat det omvända, det vill säga byta plats på rullarna och köra Sufixen på haspelrullen och PP-linan på multin. Kanske hade resultatet varit ett annat, vem vet .

~Paul~
            Senast ändrad av dePaul; 2017-09-20, 08:12.

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
              Just den linan är den absolut bästa jag någonsin kört med från 0.12 och neråt
              Förstår inte hur ni bär er åt när ni får trassel och vindknutar?

Annars ett mycket bra och välskrivet inlägg

Classe
              Använder man haspel får man trassel oavsett lina
              Därför föredrar jag mina gamla röda Ambassadeur . trasslar betydligt mycket mindre .

832 har fungerat klockrent på multi för mig .
              Senast ändrad av Sälstryparn; 2017-09-20, 10:29.
              Spiggpimplare

Kommentera

Ursprungligen postat av Sälstryparn Visa inlägg
                Använder man haspel får man trassel oavsett lina
                Därför föredrar jag mina gamla röda Ambasadeur . trasslar betydligt mycket mindre .

832 har fungerat klockrent på multi för mig .
                Har faktiskt beställt en Bulkspole från Söders nu med Orange Sufix 832. 0,33mm
                Var billigt och jag ville testa den linan

P.S
                Kör med multirulle numera till 95%

Rättelse Söders Ringde, 0.33 va slut så tog 0.28 istället
                Senast ändrad av Classe69; 2017-09-20, 13:00.
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:31
                17 svar
                765 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg anteman
                av anteman

Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:32
                2 svar
                279 visningar