Skarva flätlina med nylonlina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skarva flätlina med nylonlina?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Knutvalet beror lite på vilken flätlina, nylonbacking eller tafs du anväder. Det finns många bra varianter som du kan se ovan. Grövre FC ~0,30 (beror på vilken tillverkare också) och uppåt börjar bli hård och det blir svårare att göra snygga knutar. Då är FG ett bra val. Kika på YT hur du gör en FG. Finns lite olika tekniker så testa vilken som passar dig bäst. Annars använder jag ofta uni eller dubbel uni som är snabb o lätt att göra om inte nylonet/FCn som sagt är för grov.

    Riktigt tunna linor har jag själv ingen större erfarenhet av. Känns ibland som det är svårt att få mer avancerade knutar (som tex FG) att lägga sig rätt och med mina suddiga gubbögon kör jag oftast med uni där också. (Det finns säkert massor av bra knutar jag aldrig kommer använda, hehe!!)

    Fingersplicade "knutar" är ett mycket smidigt och starkt alternativ men kräver ju att flätlinan är rundspunnen (hollow core). Det blir i princip ingen skarv alls så man kan ha en lång chockleader eller toppshot och veva upp allt på rullen utan problem. (Även FG fastnar nämligen tyvärr ibland särskilt på väg in genom spöringarna om det är grövre lina.)
    Skrivit lite om detta tidigare här....https://www.fiskesnack.com/forum/sho...ght=Hollowcore
    Jag väntar på en leverans av lite ny billig 16 trådig hollow core kinalina så jag ska köra med detta i sommar för en stor del av fisket.

    Sen för tex för havsfiske (om man inte behöver veva in skarven genom spöringarna) kan man ju göra en Bimini Twist och snabbt o lätt byta tafs/tackel utan att behöva göra nya knutar. Man tvinnar loopen genom ett lekande eller en stålring 2-3 gånger. Själva loopen brukar hålla ganska många turer och går ändå att göra ute på sjön om den skulle behöva göras om.


    Finns massor att lösa/titta på om knutar på YT.
    Lycka till!
    Senast ändrad av Husse0416; 2018-03-10, 17:29.

    Kommentera


    • #12
      Här är en bra video hur man knyter en FG knut. Han nämner också några misstag som man lätt kan göra så att knuten inte blir bra.

      Senast ändrad av .art; 2018-03-12, 14:24. Anledning: Kanske ska posta videolänken också. :D

      Kommentera


      • #13
        Beror ju lite på var man skarvar. Ev nylonbackning på rullen skarvar jag med dubbel uni alt allbright lite beroende på linornas tjocklek. Men ska jag skarva en bit nylon/fc tafs till flätlina så kör jag fg knot då den är både stark o löper fint även i dom minsta spöringarna.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        • perch61
          Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
          av perch61
          Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
          2024-01-08, 09:15
        • perch61
          Linpåspolning
          av perch61
          Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
          2023-12-29, 10:19
        • Terraplane
          Vad är detta för lina
          av Terraplane
          Hej
          Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
          2023-08-20, 09:27

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
        8 svar
        1 831 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg richtermo  
        Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
        7 svar
        2 365 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sikkfisk  
        Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
        4 svar
        276 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Mr Morgan  
        Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
        8 svar
        413 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Brappa
        av Brappa
         
        Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
        13 svar
        532 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg senzitivity  
        Arbetar...
        X