Bästa linan till SV TWS-rullar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa linan till SV TWS-rullar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bästa linan till SV TWS-rullar?

    Som rubriken lyder. Vilken lina fungerar bäst. Kom med input ni som har fiskat med olika linor på dessa.

    Jag har en Zillion SV TWS som jag har provat dels med T8 0.10. Fyllde ca 75 meter, detta gav mycket bra kastlängder och förhållandevis få overruns. Nackdelen var att när jag väl fick overrun så for grejerna. 3 stycken babybites senare gav jag upp med den linan och provade en gammal favorit, Sufix pro8 i 0.16mm. Denna gång fyllde jag lite mer lina med, för utväxlingens skull. Vet ej om det var lintypen, dimensionen eller mängden. Alternativt förstås en kombination av det, men nu kastar rullen betydligt sämre. Den mjuka sufixen tenderar till att göra overruns betydligt mer, och jag upplever att en anledning bör vara just att den är nog så mjuk.

    Nu blir det ett till linbyte. Överväger 0.14 TN8, PPS8S 0.15 eller en äldre coatad flätlina såsom StrikeWire Extreme.

    Kom gärna med lite input, och tips
    http://mortasfiske.blogspot.com

  • #2
    På min alphas har jag kört med sufix 832 0.12 samt spiderwire SS i samma dimension. Sista är bättre på alla vis. Långt, stabilt, tenderar inte att nötas nämnvärt och framförallt tyst.
    Jag har testat denna linan i grövre dimension på gäddrullar och blev direkt missnöjd då den tillsynes för ingen piska av o beten flög. Är beredd att backa på mina omdömen mot linan , kan vart en dålig batch också.

    Kommentera


    • #3
      daiwa tournament evo braid 8..... grymmt bra lina

      Kommentera


      • #4
        Du kan testa att ta bort lite lina för att se hur den kastar, då vet du i alla fall vad det beror på.

        Kommentera


        • #5
          TN8 har jag provat som sagt, dock i 0.10. Frågan är om 0.14 vore bra, kanske? Lite högre brottstyrka så 13-grammarna inte far iväg vid overrun...?

          En off-topic också. Stahre, du har en alphas, en rulle jag funderat på för vertikalfiske, då man har synkad spridare (slippa linbrytsvinkel vid mothugg mm), men min funderan är hur pass bra linan löper med synkad spridare? jag gissar på att friktionen vid normal osynkad är lägre än på en alphas, men hur mycket? Tänker om man skall ha, låt säga, 5 gr skallar och vertikala abborre, å så vill man ju det ska sjunka efter fint, å enkelt. Varit sugen på denna rulle, då jag tycker den är mkt prisvärd för sina specar, samt MIJ-kvalla. Dock lite mycket pengar att chansa då jag egentligen har flera trevliga rullar som duger gott åt fisket.... Men mycket vill ha mer, eller hur?
          http://mortasfiske.blogspot.com

          Kommentera


          • #6
            Vertikala med 5gram? Får inte finnas en tillstymmelse till strömmande vatten då =) faktiskt, så var jag ute på ett pass abborre i gysinge för några veckor sedan. När värmen började göra sig påmind dog det fisket och blev lite Vertikal på gös. Då med mindre jigg, men dock 12g skallar upp till 15. Det var absolut inga problem

            Kommentera


            • #7
              vertikalar gärna borre på kvällarna med 5-grammare och minsta fin-s över 7-8 meter. Detta i sjö. Oerhört effektivt, har många stora borrar på denna metod. Just vikten på skallen verkar avgörande ibland då jag tror att tyngre skallar flyttar för mycket vatten och gör fisken misstänksam. Detta vid speciella förhållanden. Ibland kastar man ju en 12cm jigg på 30gr å abborrarna slukar dom som inget...

              Jag provar nog iaf TN8 0.14mm å får se hur den känns. Vet ju att det är en bra lina, men måste hålla ett PO med små wobbler med. Kan återkomma med utvärdering för den som är nördigt intresserad.

              Alphan får nog vänta till nästa år iallafall, men kan hända att det blir en, bara för att det är kul
              http://mortasfiske.blogspot.com

              Kommentera


              • #8
                Har kört med lite olika men aldrig upplevt något problem med någon av de olika linorna.
                Så har lite svårt att relatera till ditt problem.

                Fyller alltid fullt, går på sådär 150m 0.18mm J-braid.
                Sen kastar jag tills det är så lite kvar så man inte kan kasta hela vägen.

                Stabilt och bra oavsett linmängd. Vissa säger att om man kör halva spolen så kastar man lättare beten bättre men kastar sällan lättare (under 10gr) så spelar ingen roll för min del.
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                Kommentera


                • #9
                  Min favorit just nu är Spiderwire stealth smooth 8 i valfri färg (men föredrar vit), och då har jag provat näst intill allt som finns att erbjuda i 100-300kr/spole. Sitter på samtliga av mina sv tw-rullar och den kastar gudomligt! Har fått en PO där linan gick men det var nog mest mitt och dåvarande rullens fel och inte linan.
                  Click image for larger version

Name:	IMG_20180616_122720_503.jpg
Views:	1
Size:	783,8 KB
ID:	1787468

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
                    TN8 har jag provat som sagt, dock i 0.10. Frågan är om 0.14 vore bra, kanske? Lite högre brottstyrka så 13-grammarna inte far iväg vid overrun...?

                    En off-topic också. Stahre, du har en alphas, en rulle jag funderat på för vertikalfiske, då man har synkad spridare (slippa linbrytsvinkel vid mothugg mm), men min funderan är hur pass bra linan löper med synkad spridare? jag gissar på att friktionen vid normal osynkad är lägre än på en alphas, men hur mycket? Tänker om man skall ha, låt säga, 5 gr skallar och vertikala abborre, å så vill man ju det ska sjunka efter fint, å enkelt. Varit sugen på denna rulle, då jag tycker den är mkt prisvärd för sina specar, samt MIJ-kvalla. Dock lite mycket pengar att chansa då jag egentligen har flera trevliga rullar som duger gott åt fisket.... Men mycket vill ha mer, eller hur?
                    Alphas med synkad spridare? ?
                    Äger två alphas själv. F och air. Det är ingen synkad på dem. Den enda lilla rulle med synkad spridare som jag känner till är 1500 och 2500 rullarna.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19
                    • Terraplane
                      Vad är detta för lina
                      av Terraplane
                      Hej
                      Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                      2023-08-20, 09:27

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 831 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                    7 svar
                    2 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sikkfisk  
                    Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                    4 svar
                    276 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr Morgan  
                    Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                    8 svar
                    413 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brappa
                    av Brappa
                     
                    Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                    13 svar
                    532 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Arbetar...
                    X