Bästa linan till SV TWS-rullar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa linan till SV TWS-rullar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
    Alphas med synkad spridare? ?
    Äger två alphas själv. F och air. Det är ingen synkad på dem. .
    Det är korrekt. Har haft ett gäng jag med. Oavsett väldigt trevlig rulle. Och behovet av en synkad konspirerar är obefintligt på en sån liten rulle.

    För att bidra till diskussionen. Föredrar en styvare flätning framför en mjukare(ss8, fireline, etc). Har kört 832 av ren lathet och bekvämlighet senaste 3 säsongerna och är väldigt nöjd ändå. Tråkigaste är att orange utgått.

    Kör alltid minst 0,15 av den anledningen att du tappar betydligt mindre grejer vid PO om man bara jämför med 0,13. Går även upp på 0,18-0,22 på vissa setups.

    Om du ska ge dig på flouro skulle jag tipsa om att grunda med flätlina och sen dra på flouro sista 50m.

    Kommentera


    • #12
      Jag har fiskat med Spider Wire Stealth Smooth, inget fel på linan men det säger bara Näää.. För mig.

      Testat Strike Wire, på 40 minuters fiske fick jag lösa skatbo i 30 minuter.

      Även testat Daiwa J-braid x8. Den vill jag heller inte ha att göra med igen. Enligt mig otroligt klen, går av, skatbo etc

      Så faller alltid tillbaka på Berkleys TracerBraid i allt från borre till havsfiske.
      Det är bara mina erfarenheter vid fiske med multi.
      Ta det till dig eller inte, det bestämmer du själv

      Kommentera


      • #13
        Testa dig fram. Jag tycker att Spider Wire Stealth smooth är suverän. Mjuk och följsam och kastar långt. Berkley tracerbraid är en av de sämre linorna jag provat, så smaken är som baken.

        Kommentera


        • #14
          Kan ju nämna att jag inte är en nybörjare till linor eller multirullar, har provat det mesta på marknaden och äger i dagsläget ca 25 multirullar, men just att hitta den ultimata flätlinan till det lättare fisket är ett trick.

          Dimensionen skall vara låg, och linan följsam, detta för bästa kontakt med betet, och för att linan skall skära bra genom vattnet vid fiske med mer djupgående beten. Detta slåss ju mot att linan ej får vara för tunn, då nämnda problem med PO kan bli ett problem.

          Precis som F Sjöborg skriver så tror jag en något styvare flätlina verkar vara bra. Var som sagt väldigt nöjd med de flesta egenskaperna med Daiwa TN8 0.10, men problemet var just risken för att kasta bort grejer vid PO (får sällan PO, men då det händer far ju grejerna 50% av gångerna). Det blir dyrt i längden. Står och velar mellan spiderwire stealth smooth 0.12 eller TN8 0.14 i dagsläget. Då SWSM är grövre än angiven dimension tordes de vara liknande i dimension och brottstyrka. tror att dessa 40% kan rädda de flesta babybites vid PO.

          Vidare så tycker jag personligen inte att det finns en bästa lina, utan olika linor är bra på olika saker. Som kanske jag nämnde tidigare tycker jag sufix pro8 är den bästa linan jag provat till vertikalfiske, tycker även den är kanon till vanligt jiggfiske med haspel för abborre. Men den var hemsk på min Zillion SV för crankbaitfisket... Kommer prova antingen en av de linorna som nämnts nu, i oledoledoff-stuk, om ingen supercool input kommer in.

          Tack för alla givande svar, förresten.

          OT igen, fick (felaktig???) info om att det var synkad linspridare på alphan, Trevligt att reda ut sådana grejer.
          http://mortasfiske.blogspot.com

          Kommentera


          • #15
            Varför inte testa Daiwa samurai braid i 0,18 15ibs ?
            Den flätlina jag testat som ljuger minst. 0,18 är nästan lika tunn som en 0,18 nylon. Det säger rätt mycket. Du får gå ner på rejält tunna dimensioner på andra linor för att matcha det.

            Kommentera


            • #16
              OT igen, fick (felaktig???) info om att det var synkad linspridare på alphan, Trevligt att reda ut sådana

              Mycket som blivit fel från daiwa i Sverige när det gäller alphas. Det största felet är priset. Alla tatulor och zillion rullar ligger priserna helt okey när det gäller Sverige.
              Blev jätteglad när jag såg att alphas sv skulle säljas här. För det är en fantastisk rulle. Och för första gången på länge hade jag tänkt köpa en Daiwa i Sverige. Sen såg jag priset. Nästan dubbelt upp mot Japan!! Riktigt tråkigt. Väldigt märklig prissättning..

              Kommentera


              • #17
                Skulle absolut inte noja över hur linan skär vattnet pga av tjocklek(om du nu inte fiskar strömmande vatten)
                Proffsen fiskar ju typ 0,25-0,35 i alla möjliga djup.

                Men som du säger. Välja lina efter beten och metod.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                • perch61
                  Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                  av perch61
                  Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                  2024-01-08, 09:15
                • perch61
                  Linpåspolning
                  av perch61
                  Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                  2023-12-29, 10:19
                • Terraplane
                  Vad är detta för lina
                  av Terraplane
                  Hej
                  Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                  2023-08-20, 09:27

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                8 svar
                1 815 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg richtermo  
                Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                7 svar
                2 347 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sikkfisk  
                Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
                8 svar
                611 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Kulfisk
                av Kulfisk
                 
                Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                4 svar
                269 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Mr Morgan  
                Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                8 svar
                407 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Brappa
                av Brappa
                 
                Arbetar...
                X