Flätlina eller nylon - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina eller nylon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Flätlina eller nylon

    Har lusläst hela tråden om linor, och är helt förvirrad, beror kanske på ålder, eller att jag inte fiskat på 20 år.
    Har en Daiwa multirulle, satte på Berkley Fireline på den, men vissa anser att man inte skall ha det på en multirulle, utan det skall vara nylon p.g.a olika orsaker.
    Men på haspel skulle det funka med flätlina, samma lina som ovan ?
    Skall tillägga att jag aldrig fiskat med flätlina...

  • #2
    Ursprungligen postat av Bengt-Olof Visa inlägg
    Har lusläst hela tråden om linor, och är helt förvirrad, beror kanske på ålder, eller att jag inte fiskat på 20 år.
    Har en Daiwa multirulle, satte på Berkley Fireline på den, men vissa anser att man inte skall ha det på en multirulle, utan det skall vara nylon p.g.a olika orsaker.
    Men på haspel skulle det funka med flätlina, samma lina som ovan ?
    Skall tillägga att jag aldrig fiskat med flätlina...
    Hej Bengt-Olof;

    Det är absolut inget fel att ha Berkley Fireline på din multirulle...

    Mer vanligt är att ha PowerPro på multirullar och Berkley Fireline på sina haspelrullar...

    PowerPro spectralinor hittar du bl.a. här...https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-pro-135m.html ....
    Berkley Fireline hittar du bl.a. här...https://www.olssonsfiske.se/fiskered...linor/fireline

    Många av mina ABU Ambassadeur och Daiwa multirullar för gäddfiske är försedda med PowerPro spectralinor. Multirullar för Lax- och Öringfiske är försedda med Silver Tread Excalibur och Berkley fluorocarbon nylonlinor....


    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Senast ändrad av Old Firehand; 2019-01-30, 19:25.

    Kommentera


    • #3
      Hej. En fireline är inte en flätlina, utan en s.k "fusead" lina. Vilket betyder att fibrerna värms ihop och trycks igenom ett munstycke, till skillnad, som namnet antyder att fibrerna flätas ihop, som på en flätlina. Flätlina finns det många bra märken och sorter (och säkert lika många dåliga) som passar till multirulle. De enda rullar jag själv använder nylon till är de för trollingfiske och ismete, där jag har åsikten att nylon har mer lämpliga egenskaper. Det finns såklart viss typ av spinnfiske som lämpar sig bättre med fluorocarbon eller nylon, men det fisket tillämpar inte jag, iallafall inte så pass mycket jag anser jag behöver en multirulle med FC/mono för det.
      Till allt spinnfiske använder jag flätlina, även till haspel. Fördelen för många användare med fusade linor, som till exempel fireline är att den lintypen är styvare och därmed blir mindre tvinnad med fiske med beten som kan tvinna linan, t ex spinnare. Nackdelen med den lintypen är dock att den är betydligt styvare och låter mer (i spöringar och lintrissa/linförare). Jag byter lina ofta, fyller mina flesta rullar med inte mer än ca 70 meter lina, vänder och byter linan ofta, om den tenderar att tvinnas eller nötas. Föredrar en mjuk och tyst lina, även om det innebär att jag får byta oftare.

      Min favoritlina för multirulle och mitt fiske är i dagsläget Daiwa TN8 som fungerat utmärkt till både gädd, gös och abborrfiske. Dessvärre utgår den ur Daiwas sortiment, så kommer nog gå över till Spiderwire smooth, som är en s.k "microfusad" lina, en typ av korsning mellan en flätlina och en fusead lina. Denna lintyp är inte den mjukaste linan, men betydligt smidigare och rundare än t ex fireline, men mer nötningstålig än en "ren" flätlina t ex Daiwa J-Brad eller Sufix Pro8. De sistnämnda är dock linor som är superbra till t ex vertikalfiske eller liknande då lintvinning och slitage är faktorer som spelar liten roll.

      En annan mycket populär lina som kan nämnas är Berkleys Fireline BRAID (bl.a modellen tracerbraid som är den mest populära på svenska marknaden). Det är inte en lina som är lik den traditionella fireline, utan som namnet antyder en flätad lina. Denna lina har varit många gädd och laxfiskares favorit i flera år.

      http://mortasfiske.blogspot.com

      Kommentera


      • #4
        Såg att Happy Angler har Fladen Maxximus cable braid, 1200 meter för 409 kr, hur är den, fungerar den både på haspel och multi, eller är det skräp?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Bengt-Olof Visa inlägg
          Såg att Happy Angler har Fladen Maxximus cable braid, 1200 meter för 409 kr, hur är den, fungerar den både på haspel och multi, eller är det skräp?
          Man brukar få vad man betalar för & fladen har inte det bästa ryktet när det gäller kvalite , det kan snabbt bli dyrt & tråkigt med en dålig lina som går sönder & trasslar .

          En flätlina kan hålla i många år & jag hade satsat på en bra lina som ger ett bekymmersfritt fiske
          Spiderwire Stealt Smooth 8 är en bra lina som håller väldigt bra & har bra kast egenskaper & till en bra peng , har inte hört något negativt om den .
          Har själv den på 4 rullar & kört 2 säsonger med den utan ett enda linbrott eller trassel .
          Har du aldrig satt på en flätlina kan det vara bra att vända sig till en butik & be dom spola på så du får rätt mängd & dimension .

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

            Man brukar få vad man betalar för & fladen har inte det bästa ryktet när det gäller kvalite , det kan snabbt bli dyrt & tråkigt med en dålig lina som går sönder & trasslar .

            En flätlina kan hålla i många år & jag hade satsat på en bra lina som ger ett bekymmersfritt fiske
            Spiderwire Stealt Smooth 8 är en bra lina som håller väldigt bra & har bra kast egenskaper & till en bra peng , har inte hört något negativt om den .
            Har själv den på 4 rullar & kört 2 säsonger med den utan ett enda linbrott eller trassel .
            Har du aldrig satt på en flätlina kan det vara bra att vända sig till en butik & be dom spola på så du får rätt mängd & dimension .
            Allt är inte guld som glimmar..

            http://fiskevattenagarna.se/2012/09/...ar-fiskelinor/
            https://www.testfakta.se/sv/sport-fritid/article/tillverkarna-overdriver-fiskelinornas-styrka

            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

            Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

            -Okänd

            Kommentera


            • #7
              Det är sant , fast ett test från 2013 vet inte hur det ska hjälpa TS .
              Tror inte ens dom linorna finns kvar

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Bengt-Olof Visa inlägg
                Såg att Happy Angler har Fladen Maxximus cable braid, 1200 meter för 409 kr, hur är den, fungerar den både på haspel och multi, eller är det skräp?
                Den funkar åtminstone bra på haspel.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

                  Det är sant , fast ett test från 2013 vet inte hur det ska hjälpa TS .
                  Tror inte ens dom linorna finns kvar
                  Det är inte poängen.
                  Poängen är att välkänt eller premium inte är ett enkelt mått på en bra lina.
                  Sen är det olika batcher osv osv.
                  Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                  &

                  Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                  ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                  Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                  -Okänd

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg

                    Den funkar åtminstone bra på haspel.
                    Funkar även perfekt på min lågprofilare för borre, tror jag betalade 299 för 1200m om jag inte minns fel

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19
                    • Terraplane
                      Vad är detta för lina
                      av Terraplane
                      Hej
                      Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                      2023-08-20, 09:27

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 814 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                    7 svar
                    2 347 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sikkfisk  
                    Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
                    8 svar
                    611 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Kulfisk
                    av Kulfisk
                     
                    Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                    4 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr Morgan  
                    Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                    8 svar
                    407 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brappa
                    av Brappa
                     
                    Arbetar...
                    X