Flätlina eller nylon - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina eller nylon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Först och främst, tack till alla som hjälper mig förstå detta
    Funderar nu på tjocklek på linan, läste någonstans på forumet ang. hållfastheten på linan, där undrades det varför man använde lina för t.ex 20 Kg, när bromsen på rullen inte klarar mer än 4 kilo, hur tänker ni här?

    Kommentera


    • #22
      Till gädda och beten 70-140g har jag fortfarande mest 0,30-0,35 flätlina, köpt på mig lite så det räcker en stund till. Den styrkan behövs ju inte i relation till broms eller byten men ger marginaler vid t ex bottennapp och håller för ett skatbo utan att gå av om man är lagd åt det hållet... (har faktiskt inte... nä nu vill jag inte jinxa mig själv! )

      Dessutom, gäddrullarnas spole rymmer (mer än) tillräckligt av lina i den dimensionen, så varför gå ned? De kastar långt nog, Skulle jag dock få för mig att vertikalspinna lite mer riktat 2019 så kanske jag går ned till runt 0,25 om det gör det märkbart enklare att få ned betet när de står djupare...

      Till abborrefiske 7-30g funkar ju 0,10-0,16 väl, jag föredrar ca 0,13-0,15 en kompromiss som skär vattnet lite sämre än en tunnare men den skär också sämre in i linpaketet under press vilket är bra.

      Ovan gäller multi, till haspel (abborre) går jag ned något, t ex så har jag 0,10 på en Stradic 2500 för jiggfisket. Spider Wire Stelth smooth 8 eller vad den heter, lite tjockare än vissa andra 0,10:or så kanske egentligen en 0,12 typ... funkar bra, lagom tyst och behaglig.
      Senast ändrad av anteman; 2019-02-16, 15:21.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Bengt-Olof Visa inlägg
        Funderar nu på tjocklek på linan, läste någonstans på forumet ang. hållfastheten på linan, där undrades det varför man använde lina för t.ex 20 Kg, när bromsen på rullen inte klarar mer än 4 kilo, hur tänker ni här?
        Tiden då man anpassade linan till slirbroms och spö är svunnen sedan länge i det här landet.
        Ett tips är att läsa på ditt spö, där står oftast ett nummer följt av "lb" alltså den rekommenderade dragstyrkan på lina i pounds för spöt i fråga.

        Att matcha dragstyrkan mot slirbromsen är opraktiskt med flätlina och dagens gäddrullar som många har djupa spolar men relativt klena bromsar.
        Ett exempel är Daiwa Tatula 200 med broms på 5-7 kilo, ska du lite på lintillverkarnas siffror och matcha dessa med den uppgivna bromsstyrkan kommer du ha en rulle med hundratals meter lina på spolen.

        Jag använder flätlina på 0.28-0.31mm till mitt tyngre gäddfiske, dessa linor hamnar på en dragstyrka på cirka 30-40 pounds enligt det amerikanska sättet att mäta vilket även fungerar ihop med mina spön.

        Kommentera


        • #24
          Ett tips är att läsa på ditt spö, där står oftast ett nummer följt av "lb" alltså den rekommenderade dragstyrkan på lina i pounds för spöt i fråga.

          Detta hittar jag inte på mina spö, där står bara CW 10-30, som jag tolkar som vikt på betet.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Bengt-Olof Visa inlägg
            Ett tips är att läsa på ditt spö, där står oftast ett nummer följt av "lb" alltså den rekommenderade dragstyrkan på lina i pounds för spöt i fråga.

            Detta hittar jag inte på mina spö, där står bara CW 10-30, som jag tolkar som vikt på betet.
            JontaK fiskar nog mest med amerikanska spön..

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Bengt-Olof Visa inlägg
              Först och främst, tack till alla som hjälper mig förstå detta
              Funderar nu på tjocklek på linan, läste någonstans på forumet ang. hållfastheten på linan, där undrades det varför man använde lina för t.ex 20 Kg, när bromsen på rullen inte klarar mer än 4 kilo, hur tänker ni här?
              Ibland vill man kanske ha tjockare lina om man behöver mer nötningstålighet. Sedan vet jag inte vilka rullar som har 4 kg bromskraft där folk använder en lina som pallar hela 20 kg för det låter som en helt felmatchad utrustning.

              Kollar vi på multirullar i de populäraste storlekarna så har de ofta 7-10 kg i bromskraft.

              Det finns dock ingen poäng att ha en lina som går av när bromsen är i botten.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
                JontaK fiskar nog mest med amerikanska spön..
                Korrekt, det gör jag förvisso men förr fanns en linklassning även på spön i det här landet.
                Jag tycker det är en bra grej och brukar följa den, åtminstone den övre gränsen.

                Nu köper jag väldigt sällan spön, kanske är det så att denna klassning numera inte finns på vår marknad.

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Bengt-Olof Visa inlägg
                  Först och främst, tack till alla som hjälper mig förstå detta
                  Funderar nu på tjocklek på linan, läste någonstans på forumet ang. hållfastheten på linan, där undrades det varför man använde lina för t.ex 20 Kg, när bromsen på rullen inte klarar mer än 4 kilo, hur tänker ni här?
                  Hej Bengt-Olof;

                  Det är inte ovanligt med bottennapp vid spinnfiske med skeddrag, spinnare och andra sjunkande beten vid fiske från stranden i strömmande vattendrag. då kan det vara bra att använda en lina som tål betydligt mer än vad slirbromsen klarar..

                  När jag fastnat med draget i botten vid laxfiske i en älv brukar jag bryta av en grenklyka innanför strandkanten och gå cirka 15 meter uppströms och trä grenklykan över linan så att grenklykan vandrar med strömmen neråt och hjälper till att pressa loss draget som fastnat i botten mellan stenarna....

                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  Kommentera


                  • #29
                    Smaken är som baken men jag hade aldrig fått för mig att fiska med nylon.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19
                    • Terraplane
                      Vad är detta för lina
                      av Terraplane
                      Hej
                      Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                      2023-08-20, 09:27

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 814 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                    7 svar
                    2 346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sikkfisk  
                    Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
                    8 svar
                    611 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Kulfisk
                    av Kulfisk
                     
                    Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                    4 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr Morgan  
                    Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                    8 svar
                    407 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brappa
                    av Brappa
                     
                    Arbetar...
                    X