Multirulle - grunda med nylon, varför? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle - grunda med nylon, varför?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Om man har en spole med hål i, kan man då inte bara knyta linan i hålen så slipper man ju allt mek? Eller blir det obalans då? Isåfall, hur mycket påverkar det egentligen?

    Kommentera


    • #12
      Klart holetaker undrar om det

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
        Du får spola på en annan spole, och sen från den till din spole på rullen som ska ha linan. Men ofta så har man inte två exakta spolar på spinnrullar.

        Då är det att uppskatta och räkna ut som gäller. Men som sagt, på din laguna kör du bara ett eller två varv eltejp runt spolen, sätter rullen på ett spö, trär genom linan ner till rullen o gör en spolaxelknut. Sen vevar du på linan med motstånd, så den hamnar tillräckligt hårt på spolen.

        Kom ihåg att låta linan från den köpa spolen rulla av, och inte haspla av (dvs håll rullen på högkant, typ med en penna eller mejsel genom spolen. Låt den inte ligga platt på golvet)
        Brukar man inte sätta tejpen över linan när man har knutit fast den på spolen?
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

        Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av holetaker Visa inlägg
          Om man har en spole med hål i, kan man då inte bara knyta linan i hålen så slipper man ju allt mek? Eller blir det obalans då? Isåfall, hur mycket påverkar det egentligen?
          Jo, det kan du.
          Inga direkta nackdelar.

          Ursprungligen postat av joens
          Brukar man inte sätta tejpen över linan när man har knutit fast den på spolen?
          Beror väl på.
          Eltejpen ger en yta för flätlinan att greppa och fungerar således utmärkt att placera på spolen innan linan knyts på.
          Jag gillar dock inte limmet på eltejp som har en tendens att bli som tjära efter ett tag under linan.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inlägg

            Tror vad han menar var att man ska spola på det på en annan rulle först och sen när man ska ha på det på den rullen man vill så knyter du bara nylonet på den spolen. Dock ser jag ingen fördel med att göra på det sättet då man bara kan köra tvärtom från början
            Poängen med Old Firehands modell är att man får EXAKT så mycket nylon i botten så att tex en 110m-spole med fireline av önskad dimension fyller spolen perfekt. Lite bökigare än att gissa men slutresultatet blit perfekt.

            Kommentera


            • #16
              Har man en grund spole och känner att man inte vill slösa utrymme med nylon, grunda med gängtejp och knyt flätlinan på det!

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg

                Poängen med Old Firehands modell är att man får EXAKT så mycket nylon i botten så att tex en 110m-spole med fireline av önskad dimension fyller spolen perfekt. Lite bökigare än att gissa men slutresultatet blit perfekt.
                Då gäller det också att ha två exakt likadana spolar, vilket oftast inte är fallet, i alla fall inte multi. Men ja om man har det så absolut Jag har alltid räknat på det och brukar hamna någon millimeter eller två från spolkanten när jag är klar.

                Kommentera


                • #18
                  Aspir3
                  Nope.
                  Du har din multirulle och två tomma spolar från gamla fiskelinor. Alltså plastspolarna som linan säljs på.
                  1. Spola på så mycket flätlina du skall ha, tex 110m.
                  2. Skarva i den nylonlina som skall tjäna som backing upp till 2mm från spolkanten.
                  3. Sätt en bult genom centrum på plastspolen och koppla spolen till en skruvdragare.
                  4. Bruuuuum, spola över linan från multin till plastspolen. (Nu ligger nylonlinan i botten)
                  5. Ta den andra (tomma) plastspolen och flytta över bulten, koppla på skruvdragaren. Bruuuuum. Linan flyttas över till spole nr två. Nylonlinan ligger nu överst.
                  6. Ta fram multin, knyt fast nylonlinan och veva. Som genom ett trollslag kommer spolen fyllas upp till 2mm från spolkanten.

                  Alternativt, och enklare, är att man har två multi eller haspelullar med kapacitet för minst så mycket lina man behöver som ligger och samlar damm. Då kan man ha dessa för att flytta och vända linan med.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inlägg

                    Då gäller det också att ha två exakt likadana spolar, vilket oftast inte är fallet, i alla fall inte multi. Men ja om man har det så absolut Jag har alltid räknat på det och brukar hamna någon millimeter eller två från spolkanten när jag är klar.
                    Nej, det behövs inte, läs mitt inlägg ovan på nytt. Räcker om du har några andra rullar eller liknande.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inlägg

                      Då gäller det också att ha två exakt likadana spolar, vilket oftast inte är fallet, i alla fall inte multi. Men ja om man har det så absolut Jag har alltid räknat på det och brukar hamna någon millimeter eller två från spolkanten när jag är klar.
                      Det borde du ha eftersom linan för det mesta kommer från någon annan spole där den fick plats

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19
                      • Terraplane
                        Vad är detta för lina
                        av Terraplane
                        Hej
                        Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                        2023-08-20, 09:27

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                      8 svar
                      1 832 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg richtermo  
                      Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                      7 svar
                      2 374 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sikkfisk  
                      Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                      4 svar
                      278 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr Morgan  
                      Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                      8 svar
                      413 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Brappa
                      av Brappa
                       
                      Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                      13 svar
                      534 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Arbetar...
                      X