Multirulle - grunda med nylon, varför? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle - grunda med nylon, varför?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Multirulle - grunda med nylon, varför?

    Tja!
    Är nybörjare på multirulle och har precis skaffat en multirulle (daiwa laguna 100hla). Men jag undrar hur man bör göra när man spolar på lina. Rullen klarar 130 meter lina, 0.30. Jag har köpt en flätad lina som är 110m, 0,30. Kan jag bara spola på hela den linan rakt upp och ner? Eller ska man grunda först med nylonlina? Varför ska man göra det isåfall, är det bara en ekonomisk aspekt eller finns det andra fördelar? En del skriver att man kan sätta en bit eltejp istället för att grunda med nylon??

    mvh
    kjelle

  • #2
    Det minskar risken att linan glider på spolen, vilket ju också går att undvika genom att tejpa. På spolar som rymmer mer lina sparar det dessutom (mycket) pengar.

    Kommentera


    • #3
      Det är från stenåldern när man började med flätlina och köpte 110m till Ambassadeur 5000.... det syns knappt på spolen att man dragit på det då.
      Som det är på din rulle så är det bara att spola på med en bit tejp i botten.
      Se till att spänna linan riktigt jävla hårt med.

      Jag kör 150-ish meter 0,20mm på min Laguna 100 tror jag. Det blir nog rätt lagom att köra utan nylon i botten för din del.
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

      Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Kjelleman314 Visa inlägg
        Tja!
        Är nybörjare på multirulle och har precis skaffat en multirulle (daiwa laguna 100hla). Men jag undrar hur man bör göra när man spolar på lina. Rullen klarar 130 meter lina, 0.30. Jag har köpt en flätad lina som är 110m, 0,30. Kan jag bara spola på hela den linan rakt upp och ner? Eller ska man grunda först med nylonlina? Varför ska man göra det isåfall, är det bara en ekonomisk aspekt eller finns det andra fördelar? En del skriver att man kan sätta en bit eltejp istället för att grunda med nylon??

        mvh
        kjelle
        Hej Kjelleman;

        Enklast är kanske om du fyller multirullen med dina 110 m 0,30 mm flätlina i botten på spolen. Sedan skarvar du med vanlig homogen nylonlina upp till 2 mm från spolkanten. Därefter vänder du på linan så att nylonlinan blir påspolad i botten på spolen och flätlinan ovanpå nylonlinan. Skarvar flätlina med nylonlina kan du förslagsvis göra med "Uniknot to Uniknot" ....

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm


        15. Lägg på flätlinan hårt på spolen.
        När du ska fiska med flätlina är det nödvändigt att den sträcks ordentligt vid påspolningen på rullen och helst bör linan vara våt när du spolar på den. Själv gör jag så här. Jag knyter på en hårt sträckande wobbler som en Cisco Kid 1800 i ena linänden. Sedan släpper jag ut hela linan bakom den långsamt gående båten. Nu blir hela linan våt! Sedan trär jag den andra linänden genom spöringarna på mitt spö och knyter fast linan på rullspolen. För att flätlinan inte ska glida friktionsfritt på spolen vid ett mothugg eller under drillning av fisk, spolar jag på ett 50-tal varv med nylonlina längst in på spolen. Nylon mot flätlina skarvas bäst med dubbel tubknut (Uni-Knot to Uni-Knot). Sedan kör jag båten så att Cisco Kid 1800 wobblern sträcker flätlinan hårt. Då kan jag också spola upp linan hårt och tätt på rullen.

        Kommentera


        • #5
          Jag gör precis som Ole Firehand beskriver det - i tillägg till det så vänder jag efter ca ett par år (typ, beror på hur mkt linan använts) på flätlinan eftersom undre 55 meter av flätlina sällan sett solljus...

          Till er som tror att ni regelbundet kastar 70-80 meter under t ex gäddfiske... Tja såå stor är den inte...heller!

          Kommentera


          • #6
            Lyssna på Leif och Anteman så blir det rätt!

            Kommentera


            • #7
              Ursäkta en dum fråga, men om man spolat på nylonet sist/överst på spolen, hur "vänder" man då linan så att nylonet hamnar underst på samma spole?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
                Ursäkta en dum fråga, men om man spolat på nylonet sist/överst på spolen, hur "vänder" man då linan så att nylonet hamnar underst på samma spole?
                Tror vad han menar var att man ska spola på det på en annan rulle först och sen när man ska ha på det på den rullen man vill så knyter du bara nylonet på den spolen. Dock ser jag ingen fördel med att göra på det sättet då man bara kan köra tvärtom från början

                Kommentera


                • #9
                  Du får spola på en annan spole, och sen från den till din spole på rullen som ska ha linan. Men ofta så har man inte två exakta spolar på spinnrullar.

                  Då är det att uppskatta och räkna ut som gäller. Men som sagt, på din laguna kör du bara ett eller två varv eltejp runt spolen, sätter rullen på ett spö, trär genom linan ner till rullen o gör en spolaxelknut. Sen vevar du på linan med motstånd, så den hamnar tillräckligt hårt på spolen.

                  Kom ihåg att låta linan från den köpa spolen rulla av, och inte haspla av (dvs håll rullen på högkant, typ med en penna eller mejsel genom spolen. Låt den inte ligga platt på golvet)

                  Kommentera


                  • #10
                    Ja man får ta hjälp av andra rullar i olika steg. Att vända på 110m flätlina spar helt enkelt pengar. Fyllnadsnylonet kan ju ligga kvar orörd om man inte vill/behöver fylla på mer av det pga att man förlorat en del flätlina under fisket, jag vill ju ha spolen välfylld.

                    Bäst och enklast enligt mitt sätt att se, är det om rullen rymmer precis en spole 110-135m flätlina och att man har en exraspole för vändningen med så är sällan fallet...

                    Som OF och jag gör så läggs ju flätlina och sen nylon på den avsedda spolen, sen än vänder man på paketet med andra rullar. Samma när jag vänder på enbart flätlinan men låter då nylonet ligga kvar på originalspolen.
                    Senast ändrad av anteman; 2019-05-01, 18:32.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19
                    • Terraplane
                      Vad är detta för lina
                      av Terraplane
                      Hej
                      Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                      2023-08-20, 09:27

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 814 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                    7 svar
                    2 346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sikkfisk  
                    Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
                    8 svar
                    611 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Kulfisk
                    av Kulfisk
                     
                    Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                    4 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr Morgan  
                    Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                    8 svar
                    407 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brappa
                    av Brappa
                     
                    Arbetar...
                    X