Multirulle - grunda med nylon, varför? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle - grunda med nylon, varför?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ja det är alltid viktigt förstås men ska en tung skrei eller flundra upp så är nog kravet på välpaketerat linpaket högre...

    Kommentera


    • #32
      Jag har kört med både med och utan nylonlina i botten på spolarna och kan notera att jag ofta behöver släppa ut all lina från spolen om jag har nylon i botten för att åter igen kunna sträcka upp linan tight.

      På spolar utan nylon med endast flätlina upplever jag inte att linorna "slackar" efter en dags fiske.

      Är det så illa att flätlina töjer ut nylonlina i botten av spolen så att nylonlina efter en dag blir några centimeter längre? Är det någon annan som precis som jag upplever problemet med slackande lina som obefintligt utan nylon i botten?

      Kommentera


      • #33
        Nej, jag har slutat använda nylon i botten, knyter i spolens ”ventilationshål” i stället - vilket givetvis inte funkar om spolen är solid. Tejp upplever jag ger för mycket obalans för att ens försöka, om man inte lyckas applicera denna på spolen med kirurgisk precision.

        Kommentera


        • #34
          Intressant, har inte upplevt problem med nylon under. Om nylonet expanderar på ngt sätt så borde väl nästan flätlinan ovan bli än tightare än innan? Att den yttre delen av flätlinan som kastas skulle "slacka" av nylon får jag inte ihop s a s men vad vet jag?

          Inte heller har jag upplevt problem med en liten tejpbit nära spolens centrum men vem vet kanske blir rullen i teorin bättre balanserad utan tejp och på marginalen PO-friare, även om det senare inte heller är ett problem för mig...

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Intressant, har inte upplevt problem med nylon under. Om nylonet expanderar på ngt sätt så borde väl nästan flätlinan ovan bli än tightare än innan? Att den yttre delen av flätlinan som kastas skulle "slacka" av nylon får jag inte ihop s a s men vad vet jag?

            Inte heller har jag upplevt problem med en liten tejpbit nära spolens centrum men vem vet kanske blir rullen i teorin bättre balanserad utan tejp och på marginalen PO-friare, även om det senare inte heller är ett problem för mig...
            Det jag har emot tejp är nog mest att jag har fått för mig att tejp och vatten inte kommer så bra överens.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

              Det jag har emot tejp är nog mest att jag har fått för mig att tejp och vatten inte kommer så bra överens.
              Nä det förstås men hur blött blir det "100" meter ner i spolen? Och viktigare, inga tejpade linpaket har för mig börjat slira på spolen vid belastning... men nu får man (jag...) sällan chansen (behovet) att dra bromsen i botten och sätta hårt mot hårt i en tuff drillning.

              Jag bottnar sällan slirbromsen och därför släpper aldrig linpaketet, det har aldrig hänt och det kan nog bero på att mina gäddrullar (multi) alla har nylon under flätlinan. Har några grunda spolar på borremultirullar med tejpad flät ända ned och det funkar det också med de slirbromsinställningar jag då behöver... än så länge isf.

              En liten tunn tejpbit väger inte mycket... jag skulle tro att ett linpaket på spolen som utsätts för sjövatten och regn kan ha större obalanser genom att linan är ojämnt blöt beroende på hur rullen ligger eller står under en hel fisketur... en obalans som dessutom torde bli mer påtaglig om den föreligger långt utanför spolcentrum.
              Senast ändrad av anteman; 2019-10-23, 23:10.

              Kommentera


              • #37
                Jag satte en bit eltejp i botten på spolen till en black Max 3 med 0.10 lina, blev helt värdelösa kastlängder pga obalansen, utan tejpen kastade jag säkert tio meter längre. På en gäddrulle med grov lina kanske det inte blir lika märkbart.

                Kommentera


                • #38
                  Å på min Ecsense DC och Daiwa T3 (typ 0,13-0,15) sitter det bara flätlina å tejp å de är jäkligt stabila och kastar bra (har inte kört utan tejp så har dock inget att jämföra med). 10 meter och den enda skillanden var alltså tejp, inte lina eller dimension av annan sort och material?

                  Kommentera


                  • #39
                    Nope, enbart tejp, tunn lina och lätta beten. Använder följaktligen ingen tejp på min Metanium DC så oklart om den klarar det bättre.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19
                    • Terraplane
                      Vad är detta för lina
                      av Terraplane
                      Hej
                      Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                      2023-08-20, 09:27

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 816 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                    7 svar
                    2 347 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sikkfisk  
                    Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
                    8 svar
                    611 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Kulfisk
                    av Kulfisk
                     
                    Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                    4 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr Morgan  
                    Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                    8 svar
                    407 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brappa
                    av Brappa
                     
                    Arbetar...
                    X