Berkley x9 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Berkley x9

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Så nu har jag testat spiderwire smooth 8 0,10mm bra lina som kastar mycket långt och bra känsla, enda nackdelen är att den går av för lätt gentemot andra linor jag testat. Andra linan jag testat är sufix 832 0,13mm som nu är mitt förstahandsval vid val av lina pga att den mycket starkare än andra linor i samma millimeter, enda nackdelen med sufix 832 är att den inte kastar riktigt lika långt som andra linor i samma dimension men det gör inget för den är bra på allt annat. Den näst bästa linan jag testat är sufix 131 0,128mm som är väldigt lik sufix 832 men är lite mjukare och kastar nån meter längre, det enda negativa är priset. Nu har jag köpt en spole berkley x9 0,10mm som ska testas i sommar får se om det blir min favoritlina

    Kommentera


    • #22
      SW Smooth 8 Stealth 0,10 är jag nöjd med, är den verkligen klenare än andra motsvarande?
      Har inte haft några spontana linbrott mitt på linan.
      Har nu också en S 832 0,13 Orange (reaköp) på Prorexhaspel 2500, känns bra även den fastän båda sägs vara tjocka irl givet angiven diameter. Den kastar dock inte lika långt som SW Smooth 8 0,10 vilket nog är logiskt givet diameter (och kortare spö... )

      Om inte Addiox hinner avråda så prövas nog Berkley X9 härnäst... om jag inte hittar en billig S X8...förvånad att inte S 131 imponerar mer med det tokpriset...? Henry Gilbey var lyrisk...
      Senast ändrad av anteman; 2020-05-26, 23:02.

      Kommentera


      • #23
        I min värd är 131 bättre på allt än alla andra linor jag fiskat med. Sw x8 och Berkley 9x är trevliga men 131 är knäpptyst och minst lika stark, kastar riktigt långt och skär vattnet på ett helt annat sätt än konkurrenterna.

        Det finns bara en anledning till att inte fiska med 131 i min värld, och det skulle va att den enbart finns i mossgreen på svenska marknaden.

        Kommentera


        • #24
          Addiox när och hur går linan av?
          Tycker man läser tämligen ofta att flätlinor går av, jag känner inte riktigt igen det.
          Jag fiskar förvisso inte tunnare än 0.12mm, oftast 0.13-0.15 då jag tycker tunnare linor har fler nackdelar än fördelar. De enda linbrott jag upplever är då betena kilar fast sig i stenbotten.

          Har använt Smooth 8 en hel del, tycker det är en okej lina, tappar mycket färg och är grövre för sin påstådda dimension jämfört med vissa andra linor men fler brott har jag inte upplevt.
          Har använt lina från 3-4 olika spolar köpta vid olika tillfällen så jag har nog inte fått en ovanligt bra batch.

          Kommentera


          • #25
            Undrar oxå hur ni gör för å få linor gå av? Tror jag haft ett linbrott senaste 3 säsongerna....
            köpte ny lina till tatulan, SW Smooth 8 Stealth 0,10, på rea 129kr.
            Till andra multirullen Gunki slide braid 0,11.
            får se vilken som känns trevligast

            Kommentera


            • #26
              Har nog gjort av med 50 meter lina de senaste dagarna (daiwa j-braid grand 0.12)
              ​. Fiskat i en å där jag fastnade i tammefan varenda stock och stenssten fanns + en PO idag när jag var ute på sjön.
              Första rullen med J braid jag köpt och jag är inte så imponerad. I vanliga fall för min del så brukar linbrottet bli vid en knut men den här linan går av lite var som helst på sträckan.
              Ska titta på B X9 och S 832 nästa gång jag är i butiken.

              Kommentera


              • #27
                Sebastian T - att J-braid går av mitt på linan har jag läst om förr här på FS... glöm inte bort S X8 som enligt ovan och Henry Gilbey (engelsk fiskebloggare) är riktigt bra för slanten.
                Senast ändrad av anteman; 2020-05-26, 23:06.

                Kommentera


                • #28
                  mikkiz Intressant jämförelse, två linor med (i ena fallet vanligen) goda vitsord, den ena på rea och då knappt en 1/3 så dyr som den andra, hur mkt skiljer de sig åt...?

                  För övrigt vore det intressant med "blindtester". Köper man dyrt har man psykologiskt en tendens att "försvara" ett sådant köp för att minimera kognitiv (inköps-)dissonans. Dvs där man som jag förstått saken överdriver det goda och "glömmer" brister, de minimala skillnaderna för att rättfärdiga inköpet/merkostnaden.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    För övrigt vore det intressant med "blindtester". Köper man dyrt har man psykologiskt en tendens att "försvara" ett sådant köp för att minimera kognitiv (inköps-)dissonans. Dvs där man som jag förstått saken överdriver det goda och "glömmer" brister, de minimala skillnaderna för att rättfärdiga inköpet/merkostnaden.
                    Vissa verkar ju veta att de köpt världens bästa pryl redan innan den är testad, enbart baserad på priset och/eller backning av massiv reklam.
                    Hörde en hel del sådant då 12-trådiga linorna var nya, andra fiskeprylar behöver man knappast tala om, där vet nog alla hur det ligger till...

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      mikkiz Intressant jämförelse, två linor med (i ena fallet vanligen) goda vitsord, den ena på rea och då knappt en 1/3 så dyr som den andra, hur mkt skiljer de sig åt...?

                      För övrigt vore det intressant med "blindtester". Köper man dyrt har man psykologiskt en tendens att "försvara" ett sådant köp för att minimera kognitiv (inköps-)dissonans. Dvs där man som jag förstått saken överdriver det goda och "glömmer" brister, de minimala skillnaderna för att rättfärdiga inköpet/merkostnaden.

                      slide braiden köpte jag här på forumet för 200kr så skiljer inget nämnvärt i inköpspris.
                      Dock är nypriset det dubbla för sb...
                      Men ska bli kul å jmf bara jag får tid å komma ut...lillgrabben tar typ all fritid nu

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19
                      • Terraplane
                        Vad är detta för lina
                        av Terraplane
                        Hej
                        Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                        2023-08-20, 09:27

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                      8 svar
                      1 815 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg richtermo  
                      Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                      7 svar
                      2 347 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sikkfisk  
                      Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
                      8 svar
                      611 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Kulfisk
                      av Kulfisk
                       
                      Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                      4 svar
                      269 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr Morgan  
                      Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                      8 svar
                      407 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Brappa
                      av Brappa
                       
                      Arbetar...
                      X