Sufix 131 Gore Braid - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sufix 131 Gore Braid

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Sufix 131 Gore Braid

    Är det nån här som har testat Sufix 131 Gore Braid och vill uttala sig om den innan jag beställer några rullar?

  • #2
    HENRY har testat... jag är själv så pass nöjd med de andra linorna han nämner i artikeln att jag inte funnit anledning gå vidare.

    https://www.henry-gilbey.com/blog/su...r-a-300m-spool

    Han verkar gilla 131:an främst för att den ger samma prestandra, egenskaper (kastlängder) som annars kräver en tunnare lina och vinner då i slitstyrka. För kustfiske kan jag förstå det även om priset är för högt enligt mig (så jäkla stor skillnad är det nog inte...)

    Jag fiskar dessutom djupare, sällan bland en massa sten och behöver därmed inte jaga "abrasion resistance" som han gör.
    Senast ändrad av anteman; 2019-11-27, 22:58.

    Kommentera


    • #3
      Det som blir dyrt i det hela är att linan inte finns på bulkrulle. Det blir många småslattar över när man tvingas köpa på små150-metersrullar.

      Med en 1500-meters bulkrulle blir det bara en slatt över i slutändan.

      Kommentera


      • #4
        Ja bulk är klart billigare, men 1500m i några dimensioner tar så lång tid att konsumera för mig att den nästan hinner bli obsolet... har fortfarande nån halvfull 300y spole kvar med gul Power Pro köpt 2011 i USA...

        Köper mest 110-135m spole men har på senare tid köpt några få 150m spolar och då har jag delat på linan, hälften var på två rullar, mer mickel men 75m flät med nylon i botten räcker långt för mig.

        Kommentera


        • #5
          150m spiderwire köper jag nästan alltid. Blir bara ca 10-15m kvar ibland räcker den precis

          det som blir över brukar jag ha i min fiskebod, spänner upp mellan 2 balkar och hänger drag på tork
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

          Kommentera


          • #6
            Ja snabbt och bekvämt men typ dubbelt så dyrt...

            Kommentera


            • #7
              Jag beställde en rulle Sufix 131 G-Core i 0.148 mm i färgen Chartreuse för att testa den.

              Jag har tidigare valt Spiderwire men nu tror jag att jag kommer gå över till Sufix 131 G-Core på alla mina rullar när det blir dags att byta på dom.

              Linan tar klart mycket mindre vind vid kast i sidvind. Linan känns inte fuktig när den spolas upp på rullen efter kast och jag tycker den känns mer som en gammal hederlig nylonlina i vattnet förutom att den är stum.

              Linan är även mycket, och då menar jag "mycket" tystare vid kast än Spiderwire som ju inte alls låter mycket.

              Jag kan ha mer kastbroms på rullen men ändå kasta längre än med Spiderwire och det här jag absolut ingen förklaring på men känner att jag inte behöver fundera så mycket över den saken.

              Det förvånar mig lite att sufix inte har slagit mer på trumman kring den här linan.

              Visst, den är lite dyrare men jag handlade hos https://www.happyangler.se/ och gav då 285:- vilket blir nån hundring mer än vad jag ger för Spiderwire vilket jag ändå spenderar på nånting annat onödigt så för mig är linan klart värd pengarna.

              Kommentera


              • #8
                Det är dock så pass mycket lägre brottstyrka på Sufixen så risken är att man sätter fler beten, spiderwiren går nästan inte att dra av i 0.12.

                Kommentera


                • #9
                  Sufix 131 0.148 känns lika tunn som Spiderwire 0.08 så jag kommer gå upp några storlekar där det är möjligt.

                  Kommentera


                  • #10
                    Bra info angående tjockleken! Vad skulle du rekommendera för diameter till medeltungt havsöringsfiske (drag 10-20 gram)? 0,165?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19
                    • Terraplane
                      Vad är detta för lina
                      av Terraplane
                      Hej
                      Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                      2023-08-20, 09:27

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 816 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                    7 svar
                    2 347 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sikkfisk  
                    Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
                    8 svar
                    611 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Kulfisk
                    av Kulfisk
                     
                    Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                    4 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr Morgan  
                    Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                    8 svar
                    407 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brappa
                    av Brappa
                     
                    Arbetar...
                    X