Vilken Flätad Lina ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken Flätad Lina ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilken Flätad Lina ?

    Tänkte börja fiska igen, men vilken lina och modell ska man satsa på ?
    (nylonlinan från stenåldern ska bytas ut)
    Men läser om problem som vindknutar o "tappade" varv och liknande problem, för mjuk eller för hård lina, därför tänkte jag fråga om tips.

    Rulle: Daiwa RD1000 (haspelrulle)

    Tänker fiska: Aborre, Harr, Öring från land (har ingen båt)

    Funderar på "Suffix 832 Braid" eller "Spiderwire Stealth" som får bra betyg.

  • #2
    2 bra linor du väljer mellan, har provat båda utan problem.
    Personligen föredrar jag spiderwire den håller färgen bättre och ett bättre pris, förutom det upplever jag ingen större skillnad mellan dom.

    Kommentera


    • #3
      Frågan kan vara om en så pass gammal rulle och dess linpåläggning lirar väl med moderna, mjuka 8-trådars flät?
      Den styva svarta Fused Fireline lät som sjutton men funkade bra på min Shimano Aero Super XT eller vad den hette men det var ju för ca 25 år sedan runt bl a Singö... Kanske en hederlig 4-trådig Power Pro funkar bättre?

      Vilar, tyvärr med ngt trasigt invändigt...
      Click image for larger version  Name:	20200731_190059.jpg Views:	0 Size:	1,52 MB ID:	2556574
      Senast ändrad av anteman; 2020-08-10, 00:43.

      Kommentera


      • #4
        Den linan du ser bäst, känner att den är bra och det priset du anser är skäligt att betala.

        Personligen kör jag enbart Spiderwire Stealth till både gädda och abborre.

        Men har polare kör som linor från Wish/Aliexpress och dom är minst lika bra. Billigare dessutom.

        Att fråga här får du lika många olika svar som användare, så dagens tips är att ta dig till närmaste sportfikebutik. Klämma, känna, lukta och snacka med dom så hjälper dom dig så gärna så!
        Plus att du stöttar den lokala butiken

        Kommentera


        • #5
          Subjektivt kan ju många linor funka för användaren men mer tekniskt så lirar nog som sagt en modern mjuk 8-trådarlina sämre på en äldre rulle och ger sannolikt mer problem med vindknutar än en styvare 4-trådig flätlina. RD 1000 har en ovanligt konisk linpålägging vilket kan göra att den släpper lina alltför lätt om mjuk flätlina.

          Click image for larger version

Name:	DSC_0373.JPG
Views:	1434
Size:	26,6 KB
ID:	2556702

          Eller vad säger ni andra som rek moderna 8-trådars - funkar de erfarenhetsmässigt lika bra på en äldre rulle som kanske inte ens är byggd för moderna mjuka flätlinor?

          TS du får pröva och lita inte på att butiken väljer den lina som passar rullen eller dig bäst, de kan ha andra utgångspunkter...

          Kommentera


          • #6
            Kan varmt rekommendera super power braid av kastking från aliexpress som är en 4 strand lina, sjukt bra för plånboken men färgens hållbarhet går att diskutera själv kör jag bara den gula som bleknar till vit.

            Kommentera


            • #7
              Tack för alla tips

              På Sporting Örebro satte de dit Berkley Fireline 0,2 (de såg ju Daiwa haspeln) samt en tafs 0,5

              Om det inte funkar får man väl byta till ert förslag "super power braid, kastking på aliexpress som är en 4 strand lina"

              Ursäkta min fundering, ofta läser man att Flätad lina är styvare och starkare än motsvarande nylonlinan, men vissa säger här att Flätad 8 kan vara för mjuk, innebär det att vissa Flätad 4 är för styva medan en viss modell av Flätad 4 kan vara lagom medan modern Flätad 8 kan vara för mjuk ?


              Kommentera


              • #8
                I regel är det med flätlina att ju fler strands/trådar ju slätare blir linan när den blir vävd/ihop flätad.

                Den får en högre brottgräns med mindre diameter och låter mindre i spöringarna.

                Sen finns det olika material av tråd och olika coating/ytbehandlingar från olika tillverkare.

                Generelt brukar 4 strand lira bättre på haspel och dom högre på multi.

                Viktigast är dok att få flätlinan ordentligt säkrad till spolen att hela linpaketet inte slirar runt.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Laser Visa inlägg
                  Tänkte börja fiska igen, men vilken lina och modell ska man satsa på ?
                  (nylonlinan från stenåldern ska bytas ut)
                  Men läser om problem som vindknutar o "tappade" varv och liknande problem, för mjuk eller för hård lina, därför tänkte jag fråga om tips.

                  Rulle: Daiwa RD1000 (haspelrulle)

                  Tänker fiska: Aborre, Harr, Öring från land (har ingen båt)

                  Funderar på "Suffix 832 Braid" eller "Spiderwire Stealth" som får bra betyg.
                  -------------------------------------------------------
                  Vilken Flätad Lina ?

                  Hej Laser;

                  Jag har sedan Dackefejden använt POWER PRO spectralinor på multirullar och BERKLEY Fireline på haspelrullar..
                  Enligt tillverkarna introduceras nya och bättre fiskelinor för varje år som går....
                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm

                  Kommentera


                  • #10
                    Saratoga! 8km lina för 130kr

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19
                    • Terraplane
                      Vad är detta för lina
                      av Terraplane
                      Hej
                      Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                      2023-08-20, 09:27

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 832 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                    7 svar
                    2 374 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sikkfisk  
                    Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                    4 svar
                    278 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr Morgan  
                    Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                    8 svar
                    413 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brappa
                    av Brappa
                     
                    Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                    13 svar
                    534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Arbetar...
                    X