Lina till havsöringsfisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina till havsöringsfisket

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lina till havsöringsfisket

    Precis fått hem min Shimano Stradic FL 3000hg och funderar vad man ska köpa för lina till den.
    Vilken är bästa linan just nu?
    Fireline Ultra 8?
    Senast ändrad av Ivarssomn; 2021-05-11, 10:59.

  • #2
    Någon hyfsat len lina. Jag skulle säga Power Pro S8S V2. Len och hyfsat nöttålig.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Ivarssomn Visa inlägg
      Precis fått hem min Shimano Stradic FL 3000hg och funderar vad man ska köpa för lina till den.
      Vilken är bästa linan just nu?
      Fireline Ultra 8?
      Idag är det hög kvalite på dom flesta linorna, Spiderwire Stealth Smooth8 kör jag till det mesta från abborre till gädda & den linan har allt jag önskar.
      Tyst, kastar långt & stabilt håller färgen bra, stryktålig & stark samt ett bra pris

      Kommentera


      • #4
        Jag kör fireline Ultra 8 svart på mina haspelrullar ( 2500 )
        0.15 mm. Väldigt nöjd med den. Kör dobb o fluga , långt över 100 pass/år efter öring.
        Peter b

        Kommentera


        • #5
          Körde svart Fireline på den "gamla goda havsöringstiden" då linutbudet var annat än i dag, en s.k. "fused" lina ej flätad. Den var hållbar, blev lite "fransig" på ytan med tiden men höll ändå bra.

          Tittar man på linspecifikationerna på linförpackningar hemma så verkar 4-trådig generellt vara mer slitstark, nötningstålig än fina, mjuka 8-12 trådiga även om även de senare säkert kan skilja sig åt något givet ytbeläggningen?

          Så kanske en Ultra 8, fused även den, är den mest nötningståliga av dem alla om det är primärt för fiskaren? Peter Bs ++100 pass om året kan tyda på det. Kör du Peter med några meter nylon/FC som slittafs? Tänker att det kan vara bra ffa om 8-12-grådigt brukas. Lägger du på en spole 135-150 m och vänder på den efter en säsong eller byter helt?

          Henry Gilbey (googla) fiskar inte HÖ men Sea Bass på brittiska öarna med i princip HÖ-utrustning och förhållanden. Han testar en hel del utrustning och är väldigt nöjd med linor som SW SS8, Sufix 832 och Sufix X8 även om det enligt honom finns ännu något bättre, men då riktigt, nästan onödigt dyra linor, han kör 0,15-0,20 de grövre kanske för slitagemarginaler vid storstenig kust?

          Jag är nöjd med t ex SW SS 8 men har inte prövat den till HÖ... och härnäst blir det bl a Berkley X9.
          Senast ändrad av anteman; 2021-05-11, 17:51.

          Kommentera


          • #6
            Själv beställde jag Sunline Siglon 0.209 mm Dark Green. Den är nog lika tjock som andras 0.14-0.15 mm linor!

            Kommentera


            • #7
              Jag vet inte hur dina prioriteringar när det kommer till lina ser ut, men för min del har jag 3 saker jag fokuserar en hel del på.

              Hållbarhet, funktion och förfining.

              Hållbarhet innebär allt som har med linans förmåga att klara sig över tid. Hur bra den tar sig mot stenskrap, hur lätt den snärtas av, hur bra den klarar sig mot stenskrap efter 1 år, hur bra knutstyrka den har etc. Det här är det absolut viktigaste på vilken lina jag än köper. För att jag ska kunna lita på en produkt och för att jag ska kunna känna att jag verkligen kan fiska mitt allra bästa, då måste linan ha bra hållbarhet.

              I funktion ingår alla praktiska linegenskaper som man gärna vill finns där. Kastar linan bra? Är den lätt att knyta? Sågar linan genom tången bra? Jag ser gärna att linan uppnår de funktioner jag tycker i viktiga. För min del innebär detta att jag vill ha en lina som kastar bra och som ligger bra på rullen (en lina som inte bygger jättemycket), så att linuppläggningen fungerar bra i hård vind.

              Förfining är aspekter som går bortom funktion, sådant som ger en bättre känsla. En lina som är len genom ringarna, en lina som inte blöder färg, en lina som ger den där extra fiskekänslan. Många har inte det här som krav, men vill man ha det där lilla extra och gillar trevlig utrustning, då tycker jag att man ska tänka på förfiningen. Du vevar trots allt en hel dag, ofta i kallt väder, och då ska det ändå kännas trevligt att fiska. Jag uppskattar när min utrustning ger mig "the warms and fuzzies." Trots att det kostar mer är det värt det eftersom att fiskekänslan blir trevligare.

              Beroende på vilka kategorier du tycker är viktiga kan jag rekommendera olika. Jag kan rekommendera linor som checkar för dessa kategorier. Dessa rekommendationer är specifika för havsöring. Jag hade valt helt andra linor till abborre t.ex.

              Om vi bara går efter hållbarhet: Jag har en rekommendation här. PowerPro original. Den finns i både mossgrön och gul. Jag hade den här linan i 4 års tid på en av mina havsöringsrullar. Den tappade ytterst lite färg och var hållbar rakt igenom. Däremot bygger PowerPro original väldigt mycket på spolen, vilket gör att linuppläggningen kan påverkas i hård vind. Den kastar dessutom inte särskilt långt i jämförelse med andra linor. Ska du ha en förfinad lina, tänk inte ens tanken, då den låter som ett tröskvärk genom ringarna på alla havsöringspön jag prövat.

              Linor efter hållbarhet och funktion: SW Smooth 8, Sufix Preformance Braid, Fireline Ultra 8 carrier, Berkley X9

              SW Smooth 8 och Sufix Preformance Braid är hållbara linor. De kastar mycket bra, längre än fireline tracer braid och fireline SZ braid. Sufix Preformance Braid väldigt hållbar, något jag anser är ovanligt för Sufix linor. Sufix 832 har den sämsta hållbarheten jag någonsin varit med om, men det är ett annat kapitel. Jag sätter SW Smooth 8 och Sufix Preformance Braid i samma lilla kategori, då de inte är särskilt förfinade, men de har oerhört bra funktioner. Sufix Preformance Braid upplever jag kastar bättre än vissa 8-trådiga linor.

              Fireline Ultra 8 carrier och Berkley X9 är linor med mycket bra funktioner. Jag skulle påstå att Ultra 8 carrier är lenare än Berkley X9, men inte mycket. Däremot bygger Berkley X9 otroligt mycket på spolarna. Det är en perfekt lina till multirullar, inte lika bra till haspelrullar. Fireline Ultra 8 carrier är en suverän lina...nästan. Jag har upplevt att den åldras snabbt. Därför kan jag inte säga att det är en förfinad lina. Det är dock svårt att hitta lenare linor. Synd bara att den inte riktigt uppnår mina hållbarhetskrav (efter 1 år har linbrott skett). Är du okej med att byta lina varje 10-12 månader är dock detta ett superbra val.

              Linor efter hållbarhet, funktion och förfining: PowerPro S8S V2 (inte version 1), Daiwa Morethan 12x, Gosen 16

              PowerPro S8S V2 är till skillnad från V1 riktigt slitstark. Den håller suveränt. Jag har aldrig hört om minsta problem med V2. Dessutom kastar den otroligt bra, bygger lite på rullen och är oerhört enkel att knyta. Ska du skära genom tång ska du välja en 4x lina. S8S är en 8x lina. För priset är det svårt att hitta något bättre och mer lent, tyst och luftigt...men det existerar linor som slår denna på fingrarna, för några hundralappar till.

              Morethan 12x: Den absolut trevligaste, lenaste, tystaste och långkastande som tagits in på den skandinaviska marknaden. Med risk för att låta som en reklampelare: Den är till för en fiskare som vill ha det lilla extra. Helt onödig om du inte bryr dig om förfining. Jag letar konstant efter en luftig känsla i mina kast: Alltså, när linan inte känns i ringarna under utkastet. Både S8S och Morethan har dessa finesser, men Morethan håller färg bättre. Det är också som att den bara slutar existera i lugna förhållanden. Jag uppskattar verkligen känslan.

              Gosen 16 är dock den bästa linan som finns på hela vår planet. Den har allt Morethan har, men dessa egenskaper håller i sig väldigt länge. Jag syftar främst på färgen, som är densamma efter 1 års tid av fiskande (ca 65 pass), enligt personen jag fått höra om linan av. Han har aldrig handskats med något som ger samma fiskekänsla någonsin. Personen i fråga beskrev det som att man vevar in en monolina genom spöringarna. Man känner inget. Sedan kostar linan ca 850 kr för ca 135 m, men det är den värd om man vill ha en riktigt förfinad lina.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                Jag vet inte hur dina prioriteringar när det kommer till lina ser ut, men för min del har jag 3 saker jag fokuserar en hel del på.
                Oj, de här måste vara de bästa svar man kan önska sig. Kommer utgå från de du skriver och ta beslut ifrån de. Tackar ödmjukast!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Ivarssomn Visa inlägg

                  Oj, de här måste vara de bästa svar man kan önska sig. Kommer utgå från de du skriver och ta beslut ifrån de. Tackar ödmjukast!
                  Ingen orsak. Jag försöker bara förklara så som jag hade velat ha det förklarat för mig.

                  Kommentera


                  • #10
                    Så köper man 150m Berkley Ultra 8C så kan man vända på linan och klara sig 2 säsonger?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19
                    • Terraplane
                      Vad är detta för lina
                      av Terraplane
                      Hej
                      Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                      2023-08-20, 09:27

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 829 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                    7 svar
                    2 360 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sikkfisk  
                    Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                    4 svar
                    274 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr Morgan  
                    Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                    8 svar
                    412 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brappa
                    av Brappa
                     
                    Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                    13 svar
                    532 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Arbetar...
                    X