Mest lättfiskade gäddlinan på multi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mest lättfiskade gäddlinan på multi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mest lättfiskade gäddlinan på multi

    Rulle lp i 200 stl.
    Beten 35-125g.

    Tips på Lina och diameter som är lättast att fiska med?

    ska man ha en mjuk typ 832?

    Detta behöver inte bli ytterligare en tråd om optimal lina utan jag behöver bara lite guidning på ett för mig nytt område. (För haspel vet jag redan vilka linor som är de bästa och vilka dimensioner som passar bäst).

    Senast ändrad av Kulfisk; 2021-10-09, 21:56.

  • #2
    Jag tycker en äldre lina som TUF-line XP funkar bra. Kör 0.31mm och det är slitstarkt och tål PO:s med tunga beten utan att gå av. Den rullar på hyfsat genom ringarna vid kast och jag slipper använda hörselskydd eftersom hörseln är sensibiliserad. Annat är det med de japanska 16 trådiga superlinorna men de kostar! Jag fiskar hellre med en grövre diameter av de anledningarna samt att linan inte skär ner så värst i underliggande lager när man får skatbon och det därför går relativt snabbt att reda upp. Sedan lyfter en tjockare lina betet mer men om man mestadels fiskar grunt så gör det inte så mkt.

    Efter att ha fiskat med tunna linor och dyra fabrikat så har jag kommit fram till att det för mig personligen inte är värt det. Dels ekonomiskt men också för att det är så jäkla tradigt att kassera en lina bara för att man tappat 20m och behöva pilla med det. Jag fiskar gädda numer med DC-rullar som inte rymmer särskilt mkt lina avsedd för tyngre fiske. Säg att jag köper en fin super-lina som är dyr och spolar upp rullen och eftersom jag gärna vill ha kvar någon millimeter kvar till spolkanten så ryms det ofta inte mer än 90-95m med 0.22-0.25mm. Den lindiametern går antingen av vid utkast (professional overrun) eller är såpass tunn att den skär ner flera linlager så man behöver kassera allt (professional overrun). Då är ju den dagen förstörd. Fiskar jag en halvdag med ytterskärgårdens blåst så blir det alltid något trassel vid kast.

    Spolarna man köper i butik är ju på skumma längder, men antagligen anpassade för att få oss konsumenter att köpa mer. Om man nu satt på så mkt lina som 130 m så är den i sin tur upplagd så att den ska fylla spolen perfekt och då blir det ju problem när linan kortas. 65 m är å andra sidan för kort för man är ju bara ett linbrott ifrån att behöva spola om rullen. Och har man en reservspole lina hemma? Jag har nog aldrig haft det iaf. Alternativet är ju att be affären spola på linan åt en. Eller hitta en bra lindiameter och köpa spolar med 300m.

    Mina tips till dig är därför två. 1. Se till att hitta rätt lindiameter som passar just ditt fiske. Tillräckligt grov lina för att du inte blir av med drag på grund av att linan brister vid skatbon (samtidigt som du inte vill att den ska vara för grov) eller 2. att du måste kassera linan för att den borrat sej ner hela vägen pga alltför tunn lindemsion (skatbo). Har man de två sakerna i åtanke så slipper man en massa jäkla problem. Sedan vilket märke du väljer, ja det är ju en djungel. De flesta bättre linor är likvärdiga vad gäller diameter/dragkraft och det finns det många andra här som är bättre på att svara på det än jag. 832 borde funka bra för ditt ändamål och du borde ha en lina klassad runt 25kg mtp kastvikterna. Jag tycker inte tunnare lindimensionen gör så jäkla mkt positivt för kastlängden ändå vid just multifiske med tyngre beten.

    Jag kör som sagt med TUF-line XP och det är en lina som funnits jäkligt länge och ligger nog inte på mångas topp-lista. Den är billig och jag har aldrig blivit av med något drag än så länge. Min poäng är att dyrt inte alltid är bättre. Gå upp i lindimension (så mkt du vågar utan att bli överdrivet grovt) så slipper du huvudvärk med tappade drag och kasserade linor. Numer är de flesta linorna såpass bra att fabrikat skulle jag säga är sekundärt.



    Senast ändrad av gabbu; 2021-10-10, 00:25.

    Kommentera


    • #3
      Multi = mjuk lina. Kör 0,3-0,35 mm.

      Eftersom jag är en reklampelare för nedan som det verkar (älskar linan då den bara funkar utan problem varje tur) så är det min rekommendation till dig. Jag har hundratals pass på den linan på alla rullar.

      https://www.amazon.co.uk/Saratoga-8S...8-3&th=1&psc=1

      Kommentera


      • #4
        Jag har spiderwire x12 på två, min fuego200 har 0.24 och min revo beast har 0.29. Min ambassadeur svartzonker har 0.33 strikewire x8 och till min ambassadeur rocket som landar i veckan har jag köpt suffix 832 och 131 i 0.28 och 0.33. Inte bestämt vilken jag ska köra än. Tidigare har jag haft problem med suffix 832 men tror det var just den linan mer än att den skulle vara objektivt dålig så har några till.
        spiderwire x12 är mjukare än både suffix 832 och strikewire. Hur den är jämfört med suffix 131 vet jag inte än men kan komma med ett första intryck nästa helg förmodligen.

        Kommentera


        • #5
          Sufix 832 är i mina ögon väldigt stel och sträv. Jag använder shimano kairiki 8, missta inte linan för den 4flätade versionen av kairiki. Det ska vara den 8-flätade. Den linan är extremt prisvärt och mjuk direkt. Dessutom är den hyfsat ärlig i dimensionerna jämfört med många andra fabrikat. Jag använder 0.28 till gäddfisket.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg
            Sufix 832 är i mina ögon väldigt stel och sträv. Jag använder shimano kairiki 8, missta inte linan för den 4flätade versionen av kairiki. Det ska vara den 8-flätade. Den linan är extremt prisvärt och mjuk direkt. Dessutom är den hyfsat ärlig i dimensionerna jämfört med många andra fabrikat. Jag använder 0.28 till gäddfisket.
            Håller med men det har också varit väldigt skillnad mellan storlekarna, haft 0.24, 0.28, 0.33 och 0.36.
            inte testat shimano kaikiri än men bra att veta.

            Kommentera


            • #7
              Tack för hjälpen med linvalet. Ser fram emot att testa till våren.

              Kommentera


              • #8
                _viktor - vilken skillnad har du märkt mellan 0,24-0,36 832 förutom diametern? På en av mina gäddrullar sitter en flera år gammal 832, 50lb, 0,34 mm US-lina, som jag vänt på och som fortfarande håller bra men den suger ganska mycket vatten (fast har som sagt använts flera år)

                Fiskar man så här års vore en "torrare" lina att föredra om den håller sig så märkbart längre än t ex 832, men nöjd ändå så en ny 832 ligger å väntar, 63lb, 0,33 mm EU-lina. Har också en rulle YGK Ultra Jigman X8 62 lb och det är ingen stor skillnad i prestanda.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  _viktor - vilken skillnad har du märkt mellan 0,24-0,36 832 förutom diametern? På en av mina gäddrullar sitter en flera år gammal 832, 50lb, 0,34 mm US-lina, som jag vänt på och som fortfarande håller bra men den suger ganska mycket vatten (fast har som sagt använts flera år)

                  Fiskar man så här års vore en "torrare" lina att föredra om den håller sig så märkbart längre än t ex 832, men nöjd ändå så en ny 832 ligger å väntar, 63lb, 0,33 mm EU-lina. Har också en rulle YGK Ultra Jigman X8 62 lb och det är ingen stor skillnad i prestanda.
                  skillnader i hårdhet och upplevd mjuk- och följsamhet men det kan ju lika gärna ha att göra med att det varit olika färger och/eller tillverkningsbatchar.
                  jag är ingen expert på det här, men en glad nybörjare som inte är rädd för prylar eller att testa saker.
                  av det jag provat hittills så gillar jag spiderwire x12 mest att kasta då den är väldigt mjuk och len så den kastar väldigt fint. Med det sagt tycker jag verkligen inte den är perfekt då den suger åt sig vatten något jävulskt och första gångerna man använder den så släpper den väldigt mycket färg. Har två par svarta handskar som är fluogröna på flera ställen men det går väl ur i tvätten så ingen big deal.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  • perch61
                    Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                    av perch61
                    Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                    2024-01-08, 09:15
                  • perch61
                    Linpåspolning
                    av perch61
                    Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                    2023-12-29, 10:19
                  • Terraplane
                    Vad är detta för lina
                    av Terraplane
                    Hej
                    Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                    2023-08-20, 09:27

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                  8 svar
                  1 814 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg richtermo  
                  Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                  7 svar
                  2 347 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sikkfisk  
                  Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
                  8 svar
                  611 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Kulfisk
                  av Kulfisk
                   
                  Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                  4 svar
                  269 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Mr Morgan  
                  Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                  8 svar
                  407 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Brappa
                  av Brappa
                   
                  Arbetar...
                  X