Jag jerkar med Savagear Adrenaline, och är hur nöjd som helst!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilken flätlina?
Collapse
X
-
Har PowerPro 0.36 på jerkspöet och Spiderwire Ultracast men hade tidigare Stealth på gäddhaspeln.
PowerPro har jag varit helnöjd med, funkat galant två jerksesånger. Bytte lina nu i våras till PP 0.36 igen och är fortfarande helnöjd.
Spiderwire har också varit bra, men verkar varierande i kvalitén, något som jag har läst att många även tycker om PowerPro. Har haft 3-4 olika exemplar av Spiderwire, både ultra och stealh och gillar linorna kanonhårt, en av dessa var nog en måndagex så jag bytte och då var jag helnöjd.
Kommentera
-
[QUOTE=Rudan;372026]Jag väljer Cortland framför PP av bla den anledningen att Cortlands linor (Spectron och Masterbraid) drar upp märkbart mycket mindre vatten. Detta har ju största betydelse vid kallgrader, dels för linans följsamhet, men kanske mest för att händerna håller sig betydligt torrare med Cortand.
Har kört PP sedan -01 men de senaste 2-3 åren har det varit Spectron och sedan Masterbraid som varit min favorit. Tidigare upplevde jag även att kvaliteten på PP varit ganska ojämn, hur den är nu har jag naturligtvis ingen koll på.
//Stefan[/QUOTE
Verkar vara en bra lina. Problemet är att enligt reklamen på AB så är det stenhårda grabbar som Jenk, Gösjonas och Rudan som fiskar med Cortland..Låter inte som något för vanliga dödliga..Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Jag fick hem min rocket idag som jag beställt på nätet. Köpte inte med någon lina, även om jag säkert kunde få de billigare bara för att jag ville åka ner till fiskebutiken och kolla vilken lina de rekommendera å så kunde de göra jobbet med att rulla på nylon först å sen skarva o rulle på flät. riktigt smidigt
Men då rekommenderade killen Berkleys fireline 0,25. Frågade honom flertalet gånger omd et var de bästa han kunde rekommedera och han höll hårt på det.
Så jag känner mig nöjd med den rekommendationen och ska ut på premiär imorgon..
Har sen märkt att det där med linor är delad smak hos de flesta....
Kommentera
-
Spiderwire Ultracast Invisi-Braid
Har fiskat hela säsongen med Spiderwire Ultracast Invisi-Braid 0.25 mm på gäddpåken och 0.17 mm på popperspöt. Har Shimamo haspelrullar på båda spöna och jag är jäkligt nöjd med linan.
Har i många år fiskat med Fireline och PowerPro men tycker att Spiderwire Ultracast Invisi-Braid är den klart bästa flätlina jag använt ännu så länge.
Har inte haft några som helst problem med lina. Inga linbrott, något som både Fireline och PP överraskat med lite då och då. Dessutom har jag inte märkt av något som helst slitage av linan. Detta kan man inte beskylla t ex Fireline för. Redan efter ett par långa fiskepass brukar den linan visa begynnande slitage.
Vad gäller den vita färgen som tillverkaren menar är "osynlig" under vattnet har jag inte märkt att den gör att man får mer eller mindre fisk än andra linor, MEN det faktum att den vit gör att även mina gamla trötta ögon utan problem kan se linan i luften både i dagsljus och när ljusförhållandena är sämre i t ex skymningen.
//Tantor[FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]
Kommentera
-
personligen tycker jag att sufix performencebraid och stren superbraid är det bästa du kan få tag på i sverige! väldigt mjuk och långkastande linor! men ska man ha det bästa av det bästa så skall man kolla på daiwa samuraibraid! slår allt som finns! kostar dock pengar! den finns säker på e-bay annars kan man hitta den på
mvh christoffer
Kommentera
-
använd nylon längst in på spolen,Ursprungligen postat av Xploit Visa inläggTänkte "sno" tråden liten då jag står inför ett liknande val.
Har försökt hitta någon lämplig flätlina, men det verkar som om tillverkarna är dåliga/oklara med vad för typ av fiske som linan är gjord för.
Har tittat nu på Power Pro som verkar vara fin. Då jag använder en Ambassadeur D5 vet jag inte riktigt om jag bör satsa på en 300-metersspole med 0,23 mm eller en 135 m 0,41. Det är alltså saltvattensfiske (för det mesta åtminstone) efter gädda jag är mest intresserad av. Har även titta på den nya Berkely Whiplash Crystal (dvs en ny i vattnet osynlig lina, samma i övrigt som Whiplash Pro); är den något att ha?
skarva med ca 70m flätlina då räcker 135m 2ggr.
fiskar så å de funkar mkt bra på mina amb 5500 rocket, å så blir de ju lite billigare....
tror jag har 0,28 (håller för 30lb),
Kommentera
-
precis som deepbay säger så skall man föst ha nylonlina på spolen för att inte flätlinan bara skall glida runt på spolen senare när du drillar fisk med hårt åtdragen broms! jag rekomenderar dock att bara ha några få meter nylon i botten sedan resten flätlina då man lätt kastar 100 meter med en bra kastande rulle och ett välkastande m´bete och lite längre spö!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Spola av linaEller så köper man en sån här till skruvdragaren...1 Foto
-
Kanal: Linor
2025-08-14, 21:21 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av fiior, 2024-12-28, 17:59
|
24 svar
1 307 visningar