Vilken flätlina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken flätlina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tänkte "sno" tråden liten då jag står inför ett liknande val.

Har försökt hitta någon lämplig flätlina, men det verkar som om tillverkarna är dåliga/oklara med vad för typ av fiske som linan är gjord för.

Har tittat nu på Power Pro som verkar vara fin. Då jag använder en Ambassadeur D5 vet jag inte riktigt om jag bör satsa på en 300-metersspole med 0,23 mm eller en 135 m 0,41. Det är alltså saltvattensfiske (för det mesta åtminstone) efter gädda jag är mest intresserad av. Har även titta på den nya Berkely Whiplash Crystal (dvs en ny i vattnet osynlig lina, samma i övrigt som Whiplash Pro); är den något att ha?

Kommentera

Ursprungligen postat av Xploit Visa inlägg
      Tänkte "sno" tråden liten då jag står inför ett liknande val.

Har försökt hitta någon lämplig flätlina, men det verkar som om tillverkarna är dåliga/oklara med vad för typ av fiske som linan är gjord för.

Har tittat nu på Power Pro som verkar vara fin. Då jag använder en Ambassadeur D5 vet jag inte riktigt om jag bör satsa på en 300-metersspole med 0,23 mm eller en 135 m 0,41. Det är alltså saltvattensfiske (för det mesta åtminstone) efter gädda jag är mest intresserad av. Har även titta på den nya Berkely Whiplash Crystal (dvs en ny i vattnet osynlig lina, samma i övrigt som Whiplash Pro); är den något att ha?
      Whiplash hatas av de flesta. Jag gillar den till feedermete. Kanske är den lite för mjuk och platt för din typ av fiske.

För saltvattensfiske (multirulle) har jag Fireline 0,39 mm och 0,25 mm. Tycker att den verkar bra till detta eftersom den (enligt mina observationer) inte suger åt sig så mycket vatten. Då borde det rimligtvis samlas mindre salt på din rulle.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Har satt på nya Whiplash crystal på min haspelrulle ock den ser ut att fungera bra.Tycker den verkar rund ock fin.

Kommentera

Har en Okuma Inspira UL-haspelrulle som jag använder för abborrfiske, tänker nu byta från nylon till flätlina, och behöver tips om vilken flätlina som passar bäst till den rullen och det fisket, och hur flätlinan ska läggar på.
          Tacksam för svar...

Kommentera

spiderwire stealh är en lina som jag gillar. Har både den och powerpro på olika rullar men jag skulle rekomendera spider... Även till en ul rulle...

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
              spiderwire stealh är en lina som jag gillar. Har både den och powerpro på olika rullar men jag skulle rekomendera spider... Även till en ul rulle...
              Ditt linval beror på vilket fiske du ska bedriva och även om du tänkt fiska vid minusgrader.
              Som ngn tidigare skrev så "suger vissa linor mer vatten än andra och är det minusgrader och linan suger mkt vatten går den lättare av då det lättare bildas is av vattnet i linan.
              Cortland lina i all ära men för mej har Power pro utan konkurrans varit den bästa linan. Både vid gäddmete och jerk i såväl 20+ som 10 minus.
              jag har inte provat så många linor sista 5 åren men jag byter inte lina när jag har en som uppfyller mina krav vilka är.
              Inte suga mkt vatten.
              Ej ha lätt för att tvinna sig vid tex utsläpp med baitrunnern, Linan kan då lättare lägga sig runt spötoppen och gå av vid mothugg.
              Tåla nötningar mot ev sten på botten.
              Lägga sig bra på spolen vilket också har med rullen att göra.
              Glida lätt från spolen med baitrunnern utan att linan"hakar i" övrig lina. Blir mjukare för fisk som tagit det levande betet och ger sig iväg och då mindre chans att den spottar betet.
              Kan göra listan lång men min poäng är att man ska välja lina för just sitt egna riktade fiske.
              Tobbe.J

Kommentera

Ursprungligen postat av Tojon Visa inlägg
                Ditt linval beror på vilket fiske du ska bedriva och även om du tänkt fiska vid minusgrader.
                Som ngn tidigare skrev så "suger vissa linor mer vatten än andra och är det minusgrader och linan suger mkt vatten går den lättare av då det lättare bildas is av vattnet i linan.
                Cortland lina i all ära men för mej har Power pro utan konkurrans varit den bästa linan. Både vid gäddmete och jerk i såväl 20+ som 10 minus.
                jag har inte provat så många linor sista 5 åren men jag byter inte lina när jag har en som uppfyller mina krav vilka är.
                Inte suga mkt vatten.
                Ej ha lätt för att tvinna sig vid tex utsläpp med baitrunnern, Linan kan då lättare lägga sig runt spötoppen och gå av vid mothugg.
                Tåla nötningar mot ev sten på botten.
                Lägga sig bra på spolen vilket också har med rullen att göra.
                Glida lätt från spolen med baitrunnern utan att linan"hakar i" övrig lina. Blir mjukare för fisk som tagit det levande betet och ger sig iväg och då mindre chans att den spottar betet.
                Kan göra listan lång men min poäng är att man ska välja lina för just sitt egna riktade fiske.

Jaha. Så du anser att PP suger mindre vatten än Cortland? Det trodde jag inte.
                Håller med om att att det är viktigt att en lina absorberar så lite vatten som möjligt. Har Stren superbraid 50 lb på gäddrullen just nu och efter någon fisketimme väger spolen x- antal gram mer pga allt vatten och det har medfört några skatbon. Det får jag i princip aldrig annars..

Kommentera

Jag väljer Cortland framför PP av bla den anledningen att Cortlands linor (Spectron och Masterbraid) drar upp märkbart mycket mindre vatten. Detta har ju största betydelse vid kallgrader, dels för linans följsamhet, men kanske mest för att händerna håller sig betydligt torrare med Cortand.
                  Har kört PP sedan -01 men de senaste 2-3 åren har det varit Spectron och sedan Masterbraid som varit min favorit. Tidigare upplevde jag även att kvaliteten på PP varit ganska ojämn, hur den är nu har jag naturligtvis ingen koll på.

//Stefan
                  Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Ursprungligen postat av prylis Visa inlägg
                    Jaha. Så du anser att PP suger mindre vatten än Cortland? Det trodde jag inte.
                    Håller med om att att det är viktigt att en lina absorberar så lite vatten som möjligt. Har Stren superbraid 50 lb på gäddrullen just nu och efter någon fisketimme väger spolen x- antal gram mer pga allt vatten och det har medfört några skatbon. Det får jag i princip aldrig annars..
                    Läs mitt inlägg igen. Jag skriver inte någonstans att PP suger vare sig mindre vatten el mer vatten än Cortland. Jag lägger vikten vid att man ska köpa lina efter det fisket man tänkt bedriva. Sedan finns det ingen lina i mina ögon som är bäst på samtliga av dom kraven jag har men PP ligger bra till för mej och då använder jag den.
                    Tobbe.J

Kommentera

Fireline Crystal rekommenderas STARKT!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:31
                      17 svar
                      741 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman

Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:32
                      2 svar
                      265 visningar