Nybörjare på flätlinor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare på flätlinor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare på flätlinor

Tjena.
    Jag har alltid kört med nylonlinor innan, men har fått höra att flätlino tål mycket mer. Jag Tänkte byta till flätlina, men har några frågor.t

Syns inte en flätlina tydligare i vatten? Kan inte fisken se den lättare?

Ungefär hur mycket lina rymmer en vanlig haspelrulle ungefär?

Ni fär gärna skriva om det är något annat jag bör veta om Flätlinor. Uppskattar om ni svarar så snart som möjligt.

Ursprungligen postat av Filip_the_on Visa inlägg
    Tjena.
    Jag har alltid kört med nylonlinor innan, men har fått höra att flätlino tål mycket mer. Jag Tänkte byta till flätlina, men har några frågor.t

Syns inte en flätlina tydligare i vatten? Kan inte fisken se den lättare?

Ungefär hur mycket lina rymmer en vanlig haspelrulle ungefär?

Ni fär gärna skriva om det är något annat jag bör veta om Flätlinor. Uppskattar om ni svarar så snart som möjligt.
    Ta med dig rullen till en butik och be dem spola på flätlinan, de bottnar med vanlig nylon för att inte hela linpaketet ska glida runt på spolen, flätlinor håller bättre, är stumma så du känner minsta lilla pill från fisken, finns ingen anledning att lägga på mer än 130-150 meter flälina det kostar bara en massa pengar och en massa lina du aldrig kommer att använda. Vad skall du fiska efter?

Kommentera

Lite blandat. Havsöring, gädda, abborre, regnbåge, gös m.m. Det jag mest tänker på är att det är så dyrt. Bara 150 meter flätlina kostar typ 500 Kr.

Kommentera

Lite blandat. Havsöring, gädda, abborre, regnbåge, gös m.m. Det jag mest tänker på är att det är så dyrt. Bara 150 meter flätlina kostar typ 500 Kr.
        500kr för 150 meter? Nej, runt 200-300kr kostar den. Det blir mindre dyrt då man sumpar mindre drag.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ja 500:- låter dyrt!

Behöver du verkligen spola på så mycket flätlina? 3.33 per meter låter lite dyrt, du kan nog hitta litet billigare. Å andra sidan så har du glädje av din flätlina längre än en vanlig dito nylon och behöver inte byta lika ofta
          Fabrikör Stava rules...

Kommentera

1: Tänk på att vid eventuell bottennapp ska man absolut inte dra linan runt handen och dra. Följande skärsår blir svårläkta. Tar en pinne, knivskaft eller liknande.
            2. Låt bli att rycka loss bottennapp med spöet´. Flätlina är i det närmaste stum. Spö klingan ge ofta sig först.
            3 Nya knutar ska läras in. De man kör till nylonlina ha en tendens att glida upp.

Annars är det bara fördelar med bra flätlina. Kör själv med Suffix performance braid och matrix pro efter att ha testat de flesta.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
              1: Tänk på att vid eventuell bottennapp ska man absolut inte dra linan runt handen och dra. Följande skärsår blir svårläkta. Tar en pinne, knivskaft eller liknande.
              2. Låt bli att rycka loss bottennapp med spöet´. Flätlina är i det närmaste stum. Spö klingan ge ofta sig först.
              3 Nya knutar ska läras in. De man kör till nylonlina ha en tendens att glida upp.

Annars är det bara fördelar med bra flätlina. Kör själv med Suffix performance braid och matrix pro efter att ha testat de flesta.
              Man skall inte vara för fåfäng, lämna en liten linbit kvar så glider inte knuten.
              Bottennapp, skaka mer än dra, då lossnar det lättare.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Tack för alla svar. jag har köpt en 0,25 fireline nu som tål 17,6 kg. Den dyra linan var också 0,25 men tålde 22,9 kg.

Kommentera

Tack för alla svar. jag har köpt en 0,25 fireline nu som tål 17,6 kg. Den dyra linan var också 0,25 men tålde 22,9 kg.

Det va väll fireline XDS som tålde mer . Den brukar ligga på 3 kr metern . Finns ingen anledning att köpa så dyr lina .

/Fredrik

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:31
                  17 svar
                  755 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg anteman
                  av anteman

Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:32
                  2 svar
                  271 visningar