strikewire extreme 0.32 passar bra på en sån stor rulle, fast ska du kasta 7 mil så kanske 023 eller nått e bättre, för gäddfiske e strikwire 0.32 kung. fireline är i mina ögon rent skit.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flätlina till Ambassadeur 6500 CS Pro Rocket
Collapse
X
-
Låter bra, tack för tipset! Varför är fireline skit, enligt dig?Ursprungligen postat av drennan70 Visa inläggstrikewire extreme 0.32 passar bra på en sån stor rulle, fast ska du kasta 7 mil så kanske 023 eller nått e bättre, för gäddfiske e strikwire 0.32 kung. fireline är i mina ögon rent skit.
Kommentera
-
För det första är den inte rund i profilen utan rektangulär och sen så fransar den sig nåt enormt.....Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inläggLåter bra, tack för tipset! Varför är fireline skit, enligt dig?Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!
Kommentera
-
Sant, Fireline har inte direkt någon jätte livslängd. Men med den fl-linan jag kör med funkar bra utan större nötning, och sen så pass mycket jag fiskat kan jag inte påstå att den är skit.
Då dänger jag vikter mellan 40 - 120 g.
Visst att FL har ett lite sämre skydd på sin lina. Men det är ändå en av dom bättre linorna på marknaden.
Strike wire ska tydligen vara riktigt trevlig, vad jag har fått höra.
Inväntar själv en rulle på 110 meter 0.32 bara för att testa linan.
Power pro är också en trevlig lina. Man jag föredrar nog FL före Pp.
Det är en privatperson som importerar. Så det kan variera vad han tar hem. Ibland är det Fireline ibland Power pro, Ugly birde (En helt OK flätlina som är billig)
edit: Detta är han jag köper från: http://www.tradera.com/MyTradera/Fee...x?ftgnr=241838Senast ändrad av Gimlan; 2009-04-28, 09:02.Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?
Kommentera
-
Då är jag med, flera som har sagt detsamma. Tack!Ursprungligen postat av Mattias.A Visa inläggFör det första är den inte rund i profilen utan rektangulär och sen så fransar den sig nåt enormt.....
Tack åter igen. Jag tänker byta ut nylonet helt inom snar framtid, även på mina övriga multirullar, dock helt beroende på hur det fungerar på min 6500. Det blir nog till att köpa Strik Wire och testa hur den fungerar samt att jag nog tillsammans med polarna köper en bulkrulle av ovan nämnd person.Ursprungligen postat av Gimlan Visa inläggSant, Fireline har inte direkt någon jätte livslängd. Men den linan jag kört med och så pass mycket jag fiskat kan jag inte påstå att den är skit.
Visst att FL har ett lite sämre skydd på sin lina. Är nöjd med linan i helt helt.
Strike wire ska tydligen vara riktigt trevlig, vad jag har fått höra.
Inväntar själv en rulle på 110 meter 0.32 bara för att testa linan.
Power pro är också en trevlig lina. Man jag föredrar nog FL före Pp.
Det är en privatperson som importerar. Så det kan variera vad han tar hem. Ibland är det Fireline ibland Power pro, Ugly birde (En helt OK flätlina som är billig)
edit: Detta är han jag köper från: http://www.tradera.com/MyTradera/Fee...x?ftgnr=241838
Anser du att Power Pro är aningen sämre än FireLine eftersom du föredrar FL före PP, eller handlar det om priset?Senast ändrad av FireRaptor; 2009-04-28, 09:01.
Kommentera
-
Tycker att kastegenskaperna hos Fireline är bättre än hos Power pro, sen så har jag för mig att Fireline har lite högre brottstyrka än power pro om man tittar på grovleken.Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inläggDå är jag med, flera som har sagt detsamma. Tack!
Tack åter igen. Jag tänker byta ut nylonet helt inom snar framtid, även på mina övriga multirullar, dock helt beroende på hur det fungerar på min 6500. Det blir nog till att köpa Strik Wire och testa hur den fungerar samt att jag nog tillsammans med polarna köper en bulkrulle av ovan nämnd person.
Anser du att Power Pro är aningen sämre än FireLine eftersom du föredrar FL före PP, eller handlar det om priset?
FireLine:
+ Kast egenskaper, Dimensionen/styrka, slitag
- Priset, Går lätt av vid skavanker på linan
Power Pro:
+ Kast egenskaper, Priset, Slitage
- Aningen tjock, nött lina suger åt sig ganska bra med vatten.
Detta är väll vad jag reflekterat. Varför jag gillar FL före PP är att man inte behöver slänga på lika grov lina för att klara dra upp lik
. Vill gärna få med mig dragen upp då man satt sig.
Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gimlan Visa inläggTycker att kastegenskaperna hos Fireline är bättre än hos Power pro, sen så har jag för mig att Fireline har lite högre brottstyrka än power pro om man tittar på grovleken.
FireLine:
+ Kast egenskaper, Dimensionen/styrka, slitag
- Priset, Går lätt av vid skavanker på linan
Power Pro:
+ Kast egenskaper, Priset, Slitage
- Aningen tjock, nött lina suger åt sig ganska bra med vatten.
Detta är väll vad jag reflekterat. Varför jag gillar FL före PP är att man inte behöver slänga på lika grov lina för att klara dra upp lik
. Vill gärna få med mig dragen upp då man satt sig.
Jämför du bägge dessa sidor så märker du att PP rent generellt tål lite mer i samma tjocklek 0.10 t.ex 5 mot 3,6 kg.
Personligen så kör jag helst pp på spinnrulle då den funkar bättre tack vare att den är rund, till haspel därimot så är det mer jämnt.
T.o.m ABU rekomenderar spderwire istället för fireline till spinnrulle i Napp&Nytt..Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!
Kommentera
-
Hej Fireraptor!Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inläggSom många andra, är jag ny på det här med flätlina. Då jag inom snar framtid tänker testa UT´s uppgraderingslösning, rekommenderas jag att köra flätlina.
Har läst flertalet trådar gällande "bäst flätlinan" etc. och har fastnat lite för följande lina för kustfiske efter markrill, horngädda, havsöring etc. med betesvikt 60-90 gr.
Strike Wire Extreme
0,13mm
0,15mm
Då jag enligt uppgift med uppgraderingskit från UT kommer bli lite begränsad då det gäller linmängden på spolen, undrar jag nu om någon har någon erfarenhet av Strike Wire Extreme till en Ambassadeur 6500 CS Pro Rocket, dvs. hur många antal meter jag kan spola på (inkl. nylongrunden) på originalspolen vs. spolen som ingår i uppgraderingskit:et som begränsar min nuvarande linmängd (0.35mm nylonlina) till drygt 65%.
Då jag gjort en antal testkast på land där det varit nästan vindstilla, mätte jag kasten till mellan 80-97 meter med 60-85 gr. Med uppgraderingskit, 135m flätlina (plus nylongrund) påverkas kastlängden vilket då innebär att det kanske blir lite tight med drygt 140-150 meter lina totalt. Tänker jag helt fel?
Han som säljer linor med mera är en mycket god vän till mig. Så PM:a mig så ska jag hjälpa dig och om du har några frågor med mera.Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se
Kommentera
-
Tack, då gör vi så. Du har PM.Ursprungligen postat av Patrik (Team Poseidon) Visa inläggHej Fireraptor!
Han som säljer linor med mera är en mycket god vän till mig. Så PM:a mig så ska jag hjälpa dig och om du har några frågor med mera.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Spola av linaEller så köper man en sån här till skruvdragaren...1 Foto
-
Kanal: Linor
2025-08-14, 21:21 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av efc__, 2025-06-07, 17:06
|
6 svar
373 visningar