Flätlina till Ambassadeur 6500 CS Pro Rocket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina till Ambassadeur 6500 CS Pro Rocket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätlina till Ambassadeur 6500 CS Pro Rocket

Som många andra, är jag ny på det här med flätlina. Då jag inom snar framtid tänker testa UT´s uppgraderingslösning, rekommenderas jag att köra flätlina.

Har läst flertalet trådar gällande "bäst flätlinan" etc. och har fastnat lite för följande lina för kustfiske efter markrill, horngädda, havsöring etc. med betesvikt 60-90 gr.

Strike Wire Extreme

0,13mm
    0,15mm

Då jag enligt uppgift med uppgraderingskit från UT kommer bli lite begränsad då det gäller linmängden på spolen, undrar jag nu om någon har någon erfarenhet av Strike Wire Extreme till en Ambassadeur 6500 CS Pro Rocket, dvs. hur många antal meter jag kan spola på (inkl. nylongrunden) på originalspolen vs. spolen som ingår i uppgraderingskit:et som begränsar min nuvarande linmängd (0.35mm nylonlina) till drygt 65%.

Då jag gjort en antal testkast på land där det varit nästan vindstilla, mätte jag kasten till mellan 80-97 meter med 60-85 gr. Med uppgraderingskit, 135m flätlina (plus nylongrund) påverkas kastlängden vilket då innebär att det kanske blir lite tight med drygt 140-150 meter lina totalt. Tänker jag helt fel?

UT har ju även högkapacitetsspolar till sina trimm. Kanske skulle vara något för dig? Och jag hade nog inte kört tunnare flätlina än 0.23 på en multirulle med risk för att lina kan gräva ner sig med trassel som följd och speciellt inte vid kustfiske då det finns risk för stort slitage mot stenar, pirar osv

Kommentera

Jag hade nog inte heller satsat på så tunna flätlinnor till en multirulle, särskilt inte med betesvikter kring 60-90 gram och fiske vid kusten. För som sagt, om linan har grävt ner sig eller med ett schysst bakslag så kan nog betet fortsätta bort mot horisonten.

Är du orolig för att 135 m inte räcker till så finns ju större spolar, eller möjligheten att spola på lina i butik från bulkspole. Pris per meter varierar från butik till butik men jag tycker inte du ska behöva betala mer än 1,25 - 1,50 per meter. Du kastar kanske inte 135 meter alla gånger men du får räkna med att ta av lite lina med jämna mellanrum samt en och annan incident som gör att du blir av med några meter lina från tid till annan.

Abracos!

Kommentera

En 6500 CS pro rocket klarar av att spola upp 200 meter 0.4 lina (6500CS PR 455g 5,3:1 2/1 200m/0.40) Själv kör jag 0,31 fireline och kastar vikter mellan 28 - 110g.
        Köpte en bulk spole på 1000 meter tillsammans med polarna. Då fick vi ner priset under kronan. Så jag spolade på ca 60-80 meter nylon i grund på ena rullen jag har. Sen ca 170 meter flätlina... har inte haft fisk som stuckit iväg med lina så att jag sett nylongrunden.

edit: om du går ihop med några kompisar så får du ca 300 meter för samma pris som en 135m spole.

edit2: http://www.tradera.com/-FLATLINA-PER...ktion_90320299
        Senast ändrad av Gimlan; 2009-04-24, 17:54.
        Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

En grunn 6000 UT spole tar ca 180m med PP 0,23.

Kommentera

Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
            UT har ju även högkapacitetsspolar till sina trimm. Kanske skulle vara något för dig? Och jag hade nog inte kört tunnare flätlina än 0.23 på en multirulle med risk för att lina kan gräva ner sig med trassel som följd och speciellt inte vid kustfiske då det finns risk för stort slitage mot stenar, pirar osv
            Jo jag känner till det, dock inte i det paketet som jag tänkte mig. Vi kastar från en slags pir, där det är kast rakt ut i havet som gäller, men risken finns ju naturligtvis då det driver hårt och linan släpas mot betongen på piren. Hur känslig är flätlinan? Nylon som slits mot sträv betong, klarar sig rätt bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimlan Visa inlägg
              En 6500 CS pro rocket klarar av att spola upp 200 meter 0.4 lina (6500CS PR 455g 5,3:1 2/1 200m/0.40) Själv kör jag 0,31 fireline och kastar vikter mellan 28 - 110g.
              Köpte en bulk spole på 1000 meter tillsammans med polarna. Då fick vi ner priset under kronan. Så jag spolade på ca 60-80 meter nylon i grund på ena rullen jag har. Sen ca 170 meter flätlina... har inte haft fisk som stuckit iväg med lina så att jag sett nylongrunden.

edit: om du går ihop med några kompisar så får du ca 300 meter för samma pris som en 135m spole.

Låter bra! Ska kika på sportfiskedepån om de säljer fireline på lösmeter, eller måste man köpa i förpackning? Det beror kanske på deras sortiment.

Kör du med orginalspole? Täcker du spolen med 60-80 meter nylongrund +170 meter flätlina? Köpte du fireline på lösmeter? Hur klarar den slitage?

Kommentera

Japp original klarar den det,men trimmar man den så försvinner en del av linkapaciteten.......

Sen hade jag inte kört med fireline till multirulle, utan en rundare lina typ powerpro eller liknande...
                Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

Kommentera

Jag köper en stor bulkrulle på 600-900 meter.
                  Från han jag köper så brukar jag kunna få köpa fireline/power pro för under kronan meter.
                  Och linan är färsk. Så man behöver inte oroa sig om att det är gammal lina man köper.

Här får ni mailen till han som jag köper lina av.
                  callesierra@hotmail.com

Väldigt trevlig att ha att göra med!
                  Senast ändrad av Gimlan; 2009-04-26, 11:34.
                  Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Jag köper en stor bulkrulle på 600-900 meter.
                    Från han jag köper så brukar jag kunna få köpa fireline/power pro för under kronan meter.
                    Och linan är färsk. Så man behöver inte oroa sig om att det är gammal lina man köper.

Här får ni mailen till han som jag köper lina av.
                    callesierra@hotmail.com

Väldigt trevlig att ha att göra med!
                    Tack för tipset! Är det en privatperson som säljer eller en representant på ett företag? Väljer man själv om det ska vara en 600 eller 900 meter bulkrulle.

Väldigt delade åsikter när det gäller vilken flätlina man ska välja. Har blivit rekommenderad Strike Wire Extreme, som tydligen ska vara en riktigt fin lina. Någon som sätter emot? Ni som kan detta, jag ska alltså inte välja tunnare än 0.23mm?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Nila, 2025-08-14, 15:03
                    14 svar
                    670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alin87
                    av Alin87

Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
                    4 svar
                    498 visningar