Tack Patrik. Det blir utan tvekan Power Pro till att börja med.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flätlina till Ambassadeur 6500 CS Pro Rocket
Collapse
X
-
Oj, ännu en het tråd om linor... Måste bara lägga mig i!!
Många missuppfattningar och många som snackar ordentligt i nattmössan. Det finns inget som stavas bästa flätlinan i alla lägen. Alla har vi olika erfarenheter av linor och har hittat olika favoriter till vårt fiske.
Jag har några favoritlinor - dock i helt olika situationen och till olika fiske
Multirulle Jerkbait/tyngre fiske/grövre dimensioner - Strike Wire Extreme eller Spiderwire UltraCast Invisi-braid. Power Pro?? Påminner mycket om nyss nämda faktiskt, med för mig en avgörande skillnad - den suger vatten i stil med den effektivaste tvättsvampen enligt min uppfattning.
Haspel - äldre rullar / "billigare" rullar med sämre linuppläggning. Fireline alla dagar i veckan. Den mest förlåtande flätlinan alla kategorier.
Haspel - nyare / "finare" rullar med suverän linuppläggning - Spiderwire ultracast invisi-braid eller Sufix Performance Braid.
Vertikalfiske lågprofilare - AMS Verti-tress är rolls royce men krävs mindre av linan till detta fiske tycker jag, viktigast är att den skär bra genom vattnet, spiderwire ultracast invisibraid, sufix performance braid och savage gear adrenaline är bra linor i tunnare dimensioner också..
Mina rullar/linor:
Ambassadeur Predator 5601c - StrikeWire Extreme 0.36mm Till tyngsta jerkbaitsen/gummibetena <100g
Ambassadeur Revo Toro 51HS - StrikeWire Extreme 0.28mm Till lättare jerkbaits/wobbler/gäddspinnare/gummibeten upp till ca 100g
Shimano Aero GTE C 5000 Baitrunner - Spiderwire Ultracast invisibraid 0.30mm Uteslutande till gädd/gösmete med live/deadbait samt flötestrolling.
Shimani Technium 1500 MgS - Sufix Performance Braid 0.16mm/Fireline smoke 0.17mm Till abborrfisket, jigg, spinnare, små wobbler, spookar, poppers <35 gram. Även en del flöt och bottenmete efter abborre och sink & draw och drachotackel körs på denna. observera dock att Sufix är väldigt tunna i angiven dimension. 0.16mm är specad till mellan 6-7 kilo och är i själva verket lika tunn som 0.10-0.12 fireline t.ex. Spole med 0.17mm Fireline använder jag på denna rulle till fiske med gäddspinnflugorna!
Shimano Symetre 750Fi - Spiderwire UltraCast Invisi-braid 0.12mm / Fireline 0.10mm (gul) UL-rullen. Körs till lättaste abborrfisket ca <15 gram.
Jag vet att powerpro är väldigt populär och i vissa lägen funkar den säkert kanonbra.Jag tycker den påminner mycket om strikewire med skillnaden att strikewire har ett något hårdare "skal" på nåt sätt som gör att den suger mindre vatten. Ni som gillar powerpro borde testa strikewire.
Kommentera
-
Tack för ett mycket informativt inlägg!
Jag upplever att majoriteten av mina sportfiskekollegor rekommenderar PowerPro som kanske inte alltid är optimal för alla typer av rullar etc. men generellt sätt är det tydligen PowerPro och StrikeWire som gäller.
Då jag själv är väldigt ny på användandet av flätlina, får jag helt enkelt skaffa mig egna erfarenheter. Det blir till att testa PowerPro på min Ambassadeur 6500 CS Pro Rocket nu framöver. Till min 5601 Jerk använder jag StrikeWire Extreme 0.36 men jag har inte ens testat min jerkbaitutrustning än dessvärre.
FireLine rekommenderas inte av dem som enligt egen uppgift är erfarna sportfiskare. Jag kan själv inte bedömma det riktigt än. Men det kommer.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Spola av linaEller så köper man en sån här till skruvdragaren...1 Foto
-
Kanal: Linor
2025-08-14, 21:21 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av efc__, 2025-06-07, 17:06
|
6 svar
368 visningar