Tips på flätlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på flätlina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

strikewire utan tvekan! den är grymm! sikt någonstans runt 0,30 så är du hemma!
    /Team Perax, Jon Persson
    http://teamperax.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Stefan_A Visa inlägg
      Lånar tråden lite om det är OK.
      Jag undrar hur det är med flätlina i samband med kast? Skulle köpa flätlina till förra säsongen men fick tips om att flätlinan trasslar lättare.

Jag har en haspelrulle och en Ambassadeur 6000. Hade med mig min haspel till en butik, men de avrådde för att spolen var lite konisk = lättare trassel. På AM 6000 var det någon som sa att så kallade skatbon är omöjlliga att trassla sig ur.

Ni som har erfarenhet av dessa rulltyper, stämmer detta? Jag fiskar mest havsöring föresten, och detta från land mestadels så kastdelen är ju rätt viktig att den funkar bra.

Enligt min erfarenhet av flätlina och monolina, så har de rekommendationer du fått delvis rätt. Spinnfiske med långa kast ställer ju krav på både utrustning, förutsättningar och kastare. Jag tycker fortfarande även om jag idag använder flätlina till mitt fiske både för haspel och multirulle, att monolina är behagligare och mer förlåtande vid långa kast. Monolinan är styvare och behåller sin form bättre än en mjuk flätlina och leder kraftöverföringen på ett mer effektivt sätt. Nackdelen med en monolina märker du först när du missar hugg. På avstånd blir mono linan som en gummisnodd i jämförelse men en flätlina. Och när du missar en massa fisk så blir du rätt frustrerad efter ett tag. Men kan man ha överseende med den bristen så tycker jag att monolina har många fördelar. Den är billig, relativt nötningstålig och behaglig att jobba med. Det finns ju också nya typer av monolinor idag som har inblandningar av olika material som minskar gummi effekten.
      Men att det skulle vara svårare eller passar sämre med flätlina bara för ex. spolen på en rulle är koniskt eller ej har jag aldrig upplevt. Men däremot att linuppläggningen spelar en viss roll för trassel. Ju mer exakt en rulle lägger linan vid invevning ju mindre problem brukar det vara med strul vid kastet.
      Det finns fördelar och nackdelar med allt här i världen. Det gäller att utnyttja fördelarna så mycket som möjligt och samtidigt minimera dess nackdelar.

Men det är bara min erfarenhet, det finns säkert de som tycker annorlunda och upplever det på annat sätt...
      Senast ändrad av letsgofishingtoday; 2010-01-09, 12:20.
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av letsgofishingtoday Visa inlägg
        Enligt min erfarenhet av flätlina och monolina, så har de rekommendationer du fått delvis rätt. Spinnfiske med långa kast ställer ju krav på både utrustning, förutsättningar och kastare. Jag tycker fortfarande även om jag idag använder flätlina till mitt fiske både för haspel och multirulle, att monolina är behagligare och mer förlåtande vid långa kast. Monolinan är styvare och behåller sin form bättre än en mjuk flätlina och leder kraftöverföringen på ett mer effektivt sätt. Nackdelen med en monolina märker du först när du missar hugg. På avstånd blir mono linan som en gummisnodd i jämförelse men en flätlina. Och när du missar en massa fisk så blir du rätt frustrerad efter ett tag. Men kan man ha överseende med den bristen så tycker jag att monolina har många fördelar. Den är billig, relativt nötningstålig och behaglig att jobba med. Det finns ju också nya typer av monolinor idag som har inblandningar av olika material som minskar gummi effekten.
        Men att det skulle vara svårare eller passar sämre med flätlina bara för ex. spolen på en rulle är koniskt eller ej har jag aldrig upplevt. Men däremot att linuppläggningen spelar en viss roll för trassel. Ju mer exakt en rulle lägger linan vid invevning ju mindre problem brukar det vara med strul vid kastet.
        Det finns fördelar och nackdelar med allt här i världen. Det gäller att utnyttja fördelarna så mycket som möjligt och samtidigt minimera dess nackdelar.

Men det är bara min erfarenhet, det finns säkert de som tycker annorlunda och upplever det på annat sätt...
        Kanon. Då blir det till å kolla upp lite mer om monolina innan jag bestämmer mig. Men det låter ju som att man kan gott testa det iaf.

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter, och snabbt svar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Stefan_A Visa inlägg
          Kanon. Då blir det till å kolla upp lite mer om monolina innan jag bestämmer mig. Men det låter ju som att man kan gott testa det iaf.

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter, och snabbt svar.
          Det var så lite så .... kolla in linorna av sk. copolymer material. Det är en lina med kärna av nylon och ytterhölje av fluorocarbon. De är lite dyrare men är ett bra alternativ vid spinnfiske. I USA är det en vanlig lina, här har du några av dem:

sigpic

Kommentera

Power Pro ca: 0.25 borde funka bar!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Nila, 2025-08-14, 15:03
            14 svar
            675 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Alin87
            av Alin87

Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
            4 svar
            498 visningar