Lina till Vertikalfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina till Vertikalfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

jag kör fireline crystal 0.08 mm och det har fungerat klockrent! inga konstiga linbrott osv på 2 säsonger!
    TEAM FILC HUNTERS

Kommentera

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
        Jag skulle vilja se den dag en "expert" inte rekommenderar den utrustning han är sponsrad med...

Suck, jag vet att han är sponsrad och ingår i cwc teamet....dock så vet jag att andra sponsrade fiskare faktiskt använder fiskeprylar som inte är "deras" märke. Dessutom har jag både testat den själv och hört alldeles för många fiskare säga att den är klockren för att den inte ska kunna vara det.

Sen så skulle han ju ändå aldrig avända (han rekommenderar ju inte bara den, han använder den såklart också) en lina som inte är klockren, med tanke på hur mycket och seriöst han fiskar. Det var därför jag inte påpekade att han är sponsrad av cwc, för att det helt enkelt inte gör någon skillnad i detta fall.
        --AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY-- IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!

Kommentera

Det är ju precis därför som tidningarna har oberoende tester. Just för att gemene man ska kunna hitta rätt. FJ har gjort precis allt de kan för att göra ett rättvist test. I just detta test vann Tuf-Line med sin 0,28mm lina och 0.10mm kom på plats 5. Inte illa tycker jag. Och även om den är tjockare än vad som anges på förpackningen så är det inte värre än för något annat fabrikat. Ex strikewiren som rekomenderas i tråden är grövre än vad som anges. Vill du ha en tunn lina köp mao Strofts variant som håller 0.13mm & 2,6kg-. Vill du ha en stark köp TufLine 0,23 & 11,54kg.

Kommentera

Vilken kom etta på 0,10mm i testet? Vore intressant att veta.
            --AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY-- IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!

Kommentera

Ursprungligen postat av AxlRose Visa inlägg
              Vilken kom etta på 0,10mm i testet? Vore intressant att veta.
              Fanns ingen 010mm lina tunnast var Stroft på 013mm. Jag har kontakt med flera duktiga vertikalfiskare och de flesta fiskar linor med en förpackningstjocklek på 010mm vilket i verkligheten är samma sak som 020-025mm. Starkast i det intervallet enligt testet i FJ är Tufline med 11,54kg tvåa Shimano Aspire på 9,74kg trea Spiderwire uc 8,85kg

Kommentera

När man läser tillverkarnas svar på varför linorna är tjockare än angivit har vissa bra förklaringar, men kanske skulle dessa flätlinor inte alls säljas efter diameter då det i stort aldrig stämmer.

Hmmm...väntar nog ett tag med att bestämma mig. Hur var det med den röda, fanns den i 0,1 mm som rekommenderades ovan?

Kommentera

Fireline har aldrig svikit mig, men den var inte ens med i testet tyvärr. Oavsett vad testet säger finns det betydligt fler faktorer att ta hänsyn till, t.ex. styvhet och hur länge linan håller sig bra. I nästa nummer skall nötningståligheten testa, något som i många fall är betydligt mer intressant.

Har testat flera fabrikat flätlinor och de allra flesta gör vad de ska, men till t.ex. feederfiske på stora avstånd gäller fireline crystal för mig. Skulle dock inte köra fireline till jerkfisket.

Sen btw, är det någon nyhet att flätlinorna är tjockare än vad som anges(skyll på mätmetoder eller vad som...)? Man har alltid med blotta ögat kunna se att linan är tjockare än motvsarig lintjocklek i nylon, men även där kan det skifta. Är jag på jakt efter en tunn lina tittar jag på linan i förpackningen och gör bedömningen, är den tunn nog? Är den inte det struntar jag i om det står 0,08 eller 0,18 på förpackningen.
                  Senast ändrad av Guest; 2010-03-07, 21:02.

Kommentera

Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
                    Läs senaste FJ där testas superlinor. Bäst i test Tufline. Varför köpa något annat??
                    Var det inte det testet där man inte ens hade Fireline med?
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                      Var det inte det testet där man inte ens hade Fireline med?
                      Korrekt

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Nila, 2025-08-14, 15:03
                      14 svar
                      680 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alin87
                      av Alin87

Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
                      4 svar
                      500 visningar