Lina till Vertikalfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina till Vertikalfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej Axel "AxlRose" Aremyr;
    Själv köper jag alltid såväl dacron, nylon som spectralinor i bulkspolar för att hålla ner meterkostnaden och för att slippa småstumpar, som ändå måste kastas.

I senaste numret av FiskeJournalen Nr 3, 2010 testas merparten av flertalet flätlinor på svenska sportfiskemarknaden. FJ kontrollerar brottstyrka/dimension och presenterar den starkaste linan, fiber för fiber oavsett diameter. Resultatet är häpnadsväckande!

En av mina egna favoritlinor under senare år Tuf-Line XP med 0,10 mm angiven diameter har en verklig diameter på 0,23 mm. Din favoritlina Strike Wire Extreme 0,10 mm diameter har en verklig diameter på 0,21 mm, dvs 210 % av uppgiven diameter. En annan av mina favoritlinor ända sedan 1997 PowerPro gul med 0,10 mm angiven diameter visar sig ha en verklig diameter på 0,16 mm.

När det gäller de starkaste linorna i kilo/mm2 visar sig en av mina senare favoriter Tuf-Line XP (0,28 mm) ha den största dragstyrkan med 395 kg/mm2. På andra plats kommer Spider Wire Ultra Cast Invisible (0,12 mm) med en dragstyrka på 390 kg/mm2. På delad andra plats kommer min favorit PowerPro gul (0,13 mm) med en dragstyrka på 390 kg/mm2. Långt ner på 13:e plats kommer Strike Wire Extreme (0,10 mm) med en dragstyrka på 237 kg/mm2. En annan Strike Wire kommer på 23:e plats av 31 testade mer eller mindre kända flätlinor. Om du inte redan har FiskeJournalen som prenumerant rekommenderar jag dig att köpa FJ Nr 3, 2010.
    Nobody & Nothing is for ever!

Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
    Ok, för mig och många andra har i alla fall Strike Wire fungerat fin fint =)
    Angående power pro 0,10 så är det tyvärr den lina jag valde när jag köpte mitt vertikalset. Linan gick av gång på gång och är den sattes på prov (flera gånger) tog den inte mer än 3,5kg =(
    --AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY-- IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!

Kommentera

Har haft dålig erfarenhet av Power Pro, men kan ha varit måndagsex., vem vet. Att linan inte höll mer än 3,5 kg kan bero på din knut. Det är inte knutstyrkan som uppges på förpackningarna och felaktiga knutar kan verkligen döda brottstyrkan.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Nila, 2025-08-14, 15:03
      14 svar
      697 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Alin87
      av Alin87

Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
      4 svar
      508 visningar