problem med motorborr... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

problem med motorborr...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• problem med motorborr...

Hej har precis skaffat en för mig ny, men för världen något äldre motorborr. Motorn är en Tecumsehtillverkad magnum III plus från gissningsvis mitten av 90talet. Själva motorn ser väldigt fräsh ut(lite använd) men jag får inte igång den.... Det var brorsan som var och hämtade upp den i södern och då fick gubben som sålde motorn igång den. Vilket jag tycker jag också borde få.

Fick instruktioner om hur jag skulle använda choken och ställa tändningen och lätta luftskruv mm. Men jag vet inte hur det är med gas. Provade med gasen i. fick den att starta, men då börjar även spiralen snurra så jag släppte gasen. Fick ingen tomgång utan motorn dog, sen ville den inte starta vare sig med utan eller på halvchoke. Har även haft den inne i värmen för att den lättare skulle gå igång, men det hjälpte icke.

Är tacksam för (snabba) svar. Hade nämligen hoppats få ta med den på premiärtur imorgon!
    http://mortasfiske.blogspot.com

Testa med startgas. Hade en Johnson 9,9hk en gång i tiden, som efter sk service på märkesverkstad , vägrade att gå i gång kall, vare sig med eller utan choke. Startgas visade sig vara lösningen efter att ha provat.

Kommentera

startgas är grejer det,har sparat många onödiga ryck i startsnöret både på båtmotorer,gräsklippare och motorsågar genom åren...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Byt tändstift. Dra i startsnöret några gånger när tändstiftet är uttaget. Testa sen igen. Startgas är ett utmärkt hjälpmedel för tröga motorer. Du kan ju testa om tändstiftet ger nån gnista men det är väldigt ofta just dom som krånglar, speciellt på motorer som har stått ett tag.
        Mvh Micke

Kommentera

tack fr tipset... Hade själv en 2taktars båtmotor som krävde startgas.. men den var gammal och sleten... denna motor är gammal och fin. Ska man behöva ha startgas typ jämt eller bara typ en gång så den blir säsongsvarm? visst ska jag spruta typ tändstiftet?

Ursäkta dumma frågor, men jag är inte direkt en mekaniker...

Kommentera

kanske den är dränkt (bensin), starta med full gas.

funkar ju på alla andra förgasarmotorer.

gott nytt..
            Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Det låter som du har fått många bra tips redan, men är lite osäker på hur det ser ut på den motorn, en del har även ett flottör knapp så man kan ge den lite mer soppa när den ska igång.
              Börja i denna ordning så får du nog rätsida

1 skruva ur tändstiftet, Kontrollera om det ser svart ut, dra av det lite försiktigt med en stålborste. blås av stiftet noga innan du stoppar tillbaka det.
              2Sätt stiftet i tändhatten och lägg det emot gods så du får jord och dra i startsnöret (OBS Håll inte i någon metall, då får du en stöt som kan vara rätt kraftig)
              - Får du fin gnista, Montera tillbaka tändstiftet.
              - Prova att ge den lite chock ibland är det bättre att ge mindre än full chock och sedan prova starta, prova att starta hoppar den igång men dör, prova att ge efter på chocken och starta igen, är den ändå tjurig, så prova med start-gas denna ska sprutas in direkt i förgasaren.
              Prova starta igen.

Sist men som kan vara absolut det viktigaste Se till att du har NY bensin som inte stått i någon dunk och att blandningen är rätt.
              Vissa motorer är känsliga när dom ska startas om det är för fet blandning, så följ rekommendation i handboken till just din motor.

Hoppas att du får igång den
              3 Får du ingen gnista kontrollera tändkablar och tändinställning.

Kommentera

Tjena, tack för tipsen. Den var dragen sur, förstås. Men ffa var det riktigt gammal bensin. Ny soppa nu och den går som en klocka! Skären var med toppen gjorde ett hål på ca 15-20 sekunder. Var dock rätt tunn is(förhållandevis i norrbotten)

Kommentera

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
                  Tjena, tack för tipsen. Den var dragen sur, förstås. Men ffa var det riktigt gammal bensin. Ny soppa nu och den går som en klocka! Skären var med toppen gjorde ett hål på ca 15-20 sekunder. Var dock rätt tunn is(förhållandevis i norrbotten)
                  Snackar vi om 50cm is då eller?

Kommentera

ja, kanske något under tom...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                    12 svar
                    1 466 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av perch61, 2023-12-18, 15:26
                    25 svar
                    2 431 visningar