SpiderWire 0,25 mm. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SpiderWire 0,25 mm.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• SpiderWire 0,25 mm.

Hejsan!

Är ny på denna hemsida och tänkte klämma in ett inlägg som jag skulle behöva ha svar på så fort som möjligt!
    Här kommer lite information innan alla frågor öser in..
    Rulle : ABU BLACKMAX Vänstervevad
    Spö : ABU LIMITED EDITION JERKBAIT
    Lina : Flätlina 0,25 mm.

Jag är som sagt ganska ny när det gäller JERK fiske, men har prövat på det några gånger så kan grunderna.
    Men nu till frågan...

Jag skulle kasta ut som jag hade gjort precis den första timmen med spöt. Och rätt som det var så sa det PANG.
    Nu till det undliga.

Linan gick i TVÅ delar. Först i utkastet lossnade linan från taffsen ( den gick av ) knuten var intakt, och sedan i samma kast så gick linan från rullen, OCH det går inte att hitta var linan har gått sönder i rullen.

Nu till den stora frågan, ÄR detta något jag ska reklamera?
    För jag kan tycka att en lina som ska klara 22.9 kg, borde klara ett JerkBait på 75g. Linan ska inte kunna gå sönder på 2 ställen samtidigt.

Är det jag som är dålig, är det fel på varan, eller har ni andra varit med om något liknande?

Blir sjukt tacksam för svar!

MVH Robin Theorin

Tycker absolut att du ska reklamera det. Hade själv samma problem på min haspel, linan brast av motståndet från trolling och lämnade in det. Fick ny lina och dem kollade spöt så det inte var några fel på ringarna.
    Du är dock inte den första jag hör talas om som har problem med Spider Wire :P

Kommentera

kolla så det inte är något med ringarna.Jag har hört talas om att spider wire inte är den bästa hehe...
      Men ta med det till en sportfiskebutik och låt dom titta på det
      SKITFISKE!
      abborrgalning.... det är roligare att fiska med klen utrustning ! Så tjata på med era torskspön och 10 +are , jag håller mig till abborre och snipor ...

Kommentera

Låter som linan grävt ner sig i spolen. Beror på att den är för löst påspolad. Laddar man på med ett 75 grams bete och det plötsligt blir tvärstopp så håller inte en 0,25 spiderwire. Tycker spiderwiren är lite garnaktig och de grövre dimensionerna gräver ner sig lätt ifall man inte lägger på dem riktigt hårt. Har du lagt på linan själv är det nog inget att reklamera, men har butiken gjort det så kan du ju gnälla på att den var för löst påspolad

Kommentera

Precis som Wadman var inne på så är belastning på linan stor under kast eftersom ditt 75g. bete åker i hög hastighet och därför utsätta linan för en belastning som är många gånger större än själva vikten. Linan är dessutom helt stum, så vid ett kraftfull ryck går den av.
          Det finns säkert de som kan alla matematiska formlar för sånt här, men jag hunnit glömma allt sånt.

Skulle dock tillägga att Spiderwire är enligt mig ingen hit. Det är väldigt löst flätat och lägger sig därför löst på spolen som öka risken att det gräva ner sig som ha hänt i detta fallet. Dessutom suger denna lina åt sig mycket vatten, vilket gör att linan svälla.
          Hade jag varit dig skulle jag byta till en lämpligare lina t.ex Sufix 832 braid eller liknande.

Kommentera

Vilken spiderwire är det? finns olika. Tycker personligen spiderwire invisibraid är en av de absolut bästa på marknaden.

Till ditt problem: 0.25 är i tunnaste laget och du bör köra ca 0.35. Kör man så tunnt som du kör riskerar linan att skära ner i sig självt. När det händer tar det tvärstopp när du kastar och då spelar det ingen roll om brottstyrkan är 22 kilo. Krafterna blir högre än så med ett stumt spö och ingenting som fjädrar någonstans.

Jag tycker personligen inte att du har rätt att reklamera. Testdra linan och se om du hamnar nära angiven brottstyrka, gör du det tycker jag inte du har någon rätt att reklamera den.

Kommentera

Tack för alla svaren. Jag kunde finna ett positivit svar i detta!
              Att det var inte jag som rulla på linan, utan butiksägaren. Vi får väl se vad som händer nu, ska iallafall åka dit och kolla. lite surt när en lina kostar 349:-, draget 159:- och taffsen 20:-. Har inget emot att droppa grejjer, för det ingår i denna leken. men efter bara 1 timmes fiske så blir man lite halv less :'(

Kommentera

Om du använt stelth linan så förvånar det mig inte, har haft ett helv... med dom, först tappar dom färgen sedan blir dom platta och efter det skär dom, 3 uppsättningar linor har gjort precis lika dant för mig. Invisibraid har jag inte testat men det finns en annan jag provade jag glömt namnet på, (inte code red) och den small också konstant med så lätt som 30 gr beten.

Finns ju folk som får dessa linor att funka men jag har aldrig fått till det, power pro har funkat för mig, även biltemas billiga 0:30 har gått bra. Strikewire har också funkat dock har jag fått en spole som var av vid inköp men då reklamerade jag och fick en ny..

Kommentera

Linan som sitter på mitt spö heter code red. Jag hoppas bara fiske affären kan göra något åt det, annars suger detta ordentligt! Men jag personligen kan tycka att en lina för de pengarna borde hålla. Men men, vad vet jag. är ju bara en ny simpel jerkfiskare

Kommentera

Låter som det jag brukar råka ut för med steth linorna, dom blir först platta och sedan skär dom!! Den kan inte ha snott sig runt något när du kastade ut???

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:31
                    17 svar
                    764 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman

Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:32
                    2 svar
                    276 visningar