SpiderWire 0,25 mm. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SpiderWire 0,25 mm.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
    Invisibraiden håller bra, men suger mycket vatten och blir snabbt brunfärgad av vattnet, så osynlig är den inte någon längre stund Hur hårt du lägger på linan är ju viktigt, men också vad du använder för lina. Använder själv mest strikewire i dimensionerna 0.13-0.32. Har inte varit med om att någon strikewire skurit ner. Har ett par invisibraid linor kvar och kör väl slut på dem, men några nyköp av spiderwire blir det inte. Finns betydligt bättre linor i den prisklassen, strikewire, powerpro, tracer braid och vill man ha det allra bästa köper man sig en spole Daiwa Samurai braided line. Där snackar vi flätlina
    Jag använder inte invisibraid för att den är "osynlig" jag använder den för att den är grym. Skiter i om den blir smutsig det blir alla andra linor också. För mig ligger den stenhårt och jag har aldrig fått skatbo med invisibraid och Predator. Då har jag flertalet gånger ansträngt mig för att försöka få skatbo genom att snärta för kung och fosterland helt utan tumbromsning och med avtagen kopp till mekaniska kastbromsen. Den sitter som gjutet mot spolen.

Gör den ej det så tar ni hem linan för löst eller har alldeles för dåligt spänt lina undertiden ni jerkar. (eller spinnfiskar hur ni nu gör) Det tål också att tänkas på hur diametrar är i verkligheten mellan olika fabrikat. 0.35 kan vara väldigt olika tjockt beroende på vem som gör den...

Hur som helst jag har inga som helst problem med att rek. folk invisibraid jag tycker den är underbar.

Ursprungligen postat av GbgRobin Visa inlägg
    Tro inte på vad tillverkarna skriver för "brottstyrka" på deras linpaket, mycket av det stämmer inte, speciellt inte Spiderwire. Om jag inte missminner mig var Spiderwire's lina/linor både tjockare än vad som står angivet på paketet, och brottstyrkan var verkligen heller inte den angivna.

Powerpro och Strike Pro har bra superlinor som är ganska exakta i måtten som står angivet samt godkänd brottstyrka.

Tycker nog iallaf Stealth (enda som anges på bilden) håller ganska bra vad de lovar...

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
      Jag använder inte invisibraid för att den är "osynlig" jag använder den för att den är grym. Skiter i om den blir smutsig det blir alla andra linor också. För mig ligger den stenhårt och jag har aldrig fått skatbo med invisibraid och Predator. Då har jag flertalet gånger ansträngt mig för att försöka få skatbo genom att snärta för kung och fosterland helt utan tumbromsning och med avtagen kopp till mekaniska kastbromsen. Den sitter som gjutet mot spolen.

Gör den ej det så tar ni hem linan för löst eller har alldeles för dåligt spänt lina undertiden ni jerkar. (eller spinnfiskar hur ni nu gör) Det tål också att tänkas på hur diametrar är i verkligheten mellan olika fabrikat. 0.35 kan vara väldigt olika tjockt beroende på vem som gör den...

Hur som helst jag har inga som helst problem med att rek. folk invisibraid jag tycker den är underbar....
      Både predator och inshore är ju grymt stabila rullar, så det är ju knappast linans förtjänst att du sluppit overruns. Skälet till att jag köpt invisibraid har ju varit just "osynligheten" och den snabba färgningen av linan + wettex egenskaperna har i varje fall gjort mig besviken. Till jerkfiske och gäddspinn använder jag själv oftast en så synlig lina som möjligt ( gul 0.32 strikewire extreme ) + 60 cm fc tafs.

Kommentera

Ursprungligen postat av KKay Visa inlägg
        Läst mycket dåligt om Spiderwire på detta forum, börjar ångra att jag köpte sådan lina :P Men hittills fungerar det iaf, hoppas det fortsätter så.

Finns det någon lina som dom flesta är överens om att den är riktigt bra?
        strike wire extrem är riktigt bra. kör 0.08-0.36 på flera olika rullar..
        men la på surfix 832 0.18 på min nya amba. och det är den bästa lina jag haft..

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
          Både predator och inshore är ju grymt stabila rullar, så det är ju knappast linans förtjänst att du sluppit overruns. Skälet till att jag köpt invisibraid har ju varit just "osynligheten" och den snabba färgningen av linan + wettex egenskaperna har i varje fall gjort mig besviken. Till jerkfiske och gäddspinn använder jag själv oftast en så synlig lina som möjligt ( gul 0.32 strikewire extreme ) + 60 cm fc tafs.
          Men det säger ju sig självt att en lina tar färg av vattnet :P Vilken lina du än köper i hela världen, kommer att bli färgad av smuts i vattnet. Är den redan färgad kommer det givetvis inte synas lika bra eftersom originalfärgen syns så bra. Men då är du redan tillbaka på ruta 1 eftersom linan då ändå inte är osynlig.

Är ju skillnad på vatten och vatten också! Fiskar du i en klarblå kalksjö kanske linan har väldigt låg synlighet ett bra tag utan att bli skitig. Fiskar du i en småländsk brun sjö lär det inte spela någon roll vilken lina du har för den blir smutsig oavsett

Kommentera

Det jag funderar på lite efter att ha kikat i tabellen är... (inte endast SW utan lite mer generellt)
            Den angivna "strain" är det nominell eller brottgräns? - Verkar ju oftast som att man i Sverige utgår från brottgränsen medan man i USA oftast använder nominell belastning när man diskuterar dimensioner på linor.
            Hur översätts detta sedan till svenska förpackningar? - Gissar att det inte är 0.30mm angivet för den som pallar 30lb, eller?
            I mina ögon är det ganska intressant att veta verklig diameter och verklig brottgräns, först då det blir jämförbart
            Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
            En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg
              Det jag funderar på lite efter att ha kikat i tabellen är... (inte endast SW utan lite mer generellt)
              Den angivna "strain" är det nominell eller brottgräns? - Verkar ju oftast som att man i Sverige utgår från brottgränsen medan man i USA oftast använder nominell belastning när man diskuterar dimensioner på linor.
              Hur översätts detta sedan till svenska förpackningar? - Gissar att det inte är 0.30mm angivet för den som pallar 30lb, eller?
              I mina ögon är det ganska intressant att veta verklig diameter och verklig brottgräns, först då det blir jämförbart
              Det du söker står ju på bilden. Verklig brottstyrka och verklig diameter samt påstådd diameter och brottstyrka. Hos vissa linor även vilken diameter tillverkaren anger den till (hos vissa syns inte dessa eftersom vissa linor inte anges i diameter, i england till exempel klassar man linor i pundskala och inte diameter)

Kommentera

Jovisst, men du missar poängen...
                I svenska butiker säljs tex linan som 0.32, vilket saknar alla anknytning till verkligheten - hur man fått fram den dimensionen vet antagligen nån spåkärring i Vetlanda eller nåt.
                Det jag syftar på är även att i USA (tex) anges två brottsstyrkor, den ena vid vilken linan ska hålla och den andra där den ska gå av.
                I Sverige importerar man den högre av dessa och gör om till kg - så det går inte att kika på en 30lb-lina och tro att den i Sverige säljs som 14kg, här har man istället tagit ett värde som oftast inte framgår av förpackningen och kommit fram till 22kg tex. Ipso Ergo Sum, förvirringen är total.
                Den tabell du klistrade in är ju inte särskilt täckande, endast ett fåtal linor är de man springer på i svenska butiker, trots det tycker jag att SW inte verkar ha så jäkla bra prestande i förhållande till diameter. Verkar som att de flesta medtagna linorna är nån form av billighetslinor...?
                Jämför man med Whiplash Pro som var ett av de få namn jag kände igen. Verklig dimension 0.20mm, verklig brottgräns 21.75lb.
                SW har för liknande brottgräns (22.25lb) 0.26mm, dvs 30% grövre... Däremot har Whiplash en kraftigt överdriven angiven brottgräns, men det är det jag menar...
                Fireline är också bekant, men har fått för mig att det är en skitlina, den är dock aningen sämre än SW vid liknande verkliga dimensioner. De verkar dessutom ha kraftigt underskattat linans brottgräns.
                Senast ändrad av Mooki; 2011-06-18, 20:46.
                Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Tycker nog iallaf Stealth (enda som anges på bilden) håller ganska bra vad de lovar...
                  Vet att FJ gjorde ett flätlintest för ett tag sen, då fick SW's lina/or (minns ej vilka) ganska dåliga resultat på angivna mått samt brottstyrka Men som sagt, det är inte många flätlinor som är i den diameter som varit angivet.

Kommentera

Men det säger ju sig självt att en lina tar färg av vattnet :P Vilken lina du än köper i hela världen, kommer att bli färgad av smuts i vattnet. Är den redan färgad kommer det givetvis inte synas lika bra eftersom originalfärgen syns så bra. Men då är du redan tillbaka på ruta 1 eftersom linan då ändå inte är osynlig.

Är ju skillnad på vatten och vatten också! Fiskar du i en klarblå kalksjö kanske linan har väldigt låg synlighet ett bra tag utan att bli skitig. Fiskar du i en småländsk brun sjö lär det inte spela någon roll vilken lina du har för den blir smutsig oavsett
                    Hur mycket linan blir färgad av vattnet är väldigt olika beroende på lina. Fireline crystal och Stren microfuse är ju också väldigt ljusa linor, men jag har inte märkt någon större skillnad i färg på dessa efter många pass i "småländska bruna sjöar". Är väl snarare så att flätlinor i regel tappar färg och blir ljusare och ljusare ju mer de används. Har en gul extreme som jag kört mycket med som börjar bli ganska vit i färgen nu. Däremot slängde jag en invisibraid för ett tag sen som nästan hade färgen av en "småländsk brun sjö". Invisibraiden är en stark lina inget snack om saken, men att sälja den som"nästintill osynlig" känns ju inte speciellt seriöst. För tillverkarna av linan måste ju vara väl medvetna om hur snabbt linan färgar i mörkare vatten.

Kommentera

För att återgå lite granna till vad tråden egentligen handlar om så skulle jag vilja säga att rullen, en blackmax, som trådskaparen använder är en del av problemet. Den håller inte för jerkfiske med så tunga beten som 75 gram. Max 40 gram skulle jag vilja säga, och då håller den inte speciellt bra ändå. Det är en kass rulle för jerkfiske helt enkelt och är du ny och inte fått till rätt teknik ännu för att fiska hem betet och framförallt hålla linan spänd hela tiden och inte veva på någon slaklina så tror jag mycket mer på att du orsakade linbrottet och verkligen inte skall ha rätt till någon ersättning.

Som folk säger kan 0.25 vara lite klent för Jerkfiske, speciellt om man är nybörjare. Men har man en proper rulle och lite erfarenhet och kan kasta bra med Multirulle är det inga som helst problem. 0.32 för gädda skrämmer mig lite faktiskt. groteskt tjock ju.

Nu vill jag också passa på att stå upp lite för SpiderWire. Speciellt för Invisibraiden. Just invisibraiden är verkligen flätad, till skillnad mot många andra flätlinor så som Fireline, PowerPro, StrikeWire, Whiplash osv som bara är pressade. Att den är flätad gör den rundare, starkare och mer lättkastad. Den är också till skillnad mot Whiplash linan som jag antog att det var trådskaparen fick som ersättning rätt dimensionerad. 0.21 Whiplash Lina är till och med lite tjockare än 0.30 SpiderWire och PowerPro t.ex. Dock är det faktiskt inte själva flätlinan som är så tjock, utan det är coatingen som Whiplash linan har som gör den så tjock. Så när Berkley skriver ut sina dimensioner på den linan menar dom bara själva linan utan coating. Vilken är väldigt vilseledande.

Någon skrev att Daiwa Samurai linan var att rekommendera och det vill jag fullkomligt hålla med om, dock finns det en som är bättre, Daiwas Tournament linan är i världsklass! Men så kostar ju 300 meter 829 kronor så man får väl vad man betalar för antar jag.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
                      4 svar
                      471 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg perch61
                      av perch61

Startad av frycke, 2026-06-12, 21:32
                      0 svar
                      142 visningar