SpiderWire 0,25 mm. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SpiderWire 0,25 mm.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
    Hur mycket linan blir färgad av vattnet är väldigt olika beroende på lina. Fireline crystal och Stren microfuse är ju också väldigt ljusa linor, men jag har inte märkt någon större skillnad i färg på dessa efter många pass i "småländska bruna sjöar". Är väl snarare så att flätlinor i regel tappar färg och blir ljusare och ljusare ju mer de används. Har en gul extreme som jag kört mycket med som börjar bli ganska vit i färgen nu. Däremot slängde jag en invisibraid för ett tag sen som nästan hade färgen av en "småländsk brun sjö". Invisibraiden är en stark lina inget snack om saken, men att sälja den som"nästintill osynlig" känns ju inte speciellt seriöst. För tillverkarna av linan måste ju vara väl medvetna om hur snabbt linan färgar i mörkare vatten.
    Där håller jag dock med dig (alltså om hur seriöst det är att sälja den som osynlig). Där hade jag personligen som tillverkare inte sållt den som osynlig utan istället använt argumentet att det är en grym lina. Jag personligen (som är säljare) nämner alltid till folk att man inte ska tänka på just osynlighetsfaktorn, man köper den för själva linegenskaperna istället. Sen är det givetvis så att långt ifrån alla som köper linor får hjälp av personal och alla anställda kanske heller inte lägger fram det på det viset och då kanske man blir besviken, true.

Dock måste man också tänka till lite och om man verkligen vill ha en lina med låg eller näst intill ingen synbarighet, ja då köper man helt enkelt inte flätlina

Men jag står vid min åsikt att felet i detta fallet med största sannolikhet tyvärr berodde på övriga utrustningen och hur den användes, snarare än själva linan. Det är givetvis tråkigt att läsa sånt, speciellt i TS läge men om man inte får höra sånt ibland så lär man ju sig ingenting

Vissa "fel" folk får med utrustning ser man om och om igen. Brustna flätlinor är en sådan. En annan vanlig "miss" är att folk inte använder nylon eller eltejp under flätlinan och att då hela linpaketet roterar, folk reklamerar då dessa som att bromsen är trasig.

Kommentera

Tyvärr finns det många helt tokiga kombinationer om man köper fiske-set, har sett en del där dom säljer små billiga lågprofil-rullar ihopa med påkar som kastar 150gr, om man är nybörjare tror man ofta att det skall gå att kasta 150gr beten för spöet är klassat upp till det, resultatet kan nog dom flesta räkna ut

Värkar som trådskaparen här har köpt något i den stilen, man säljer inte en black-max till jerk, den är gjord för lätt spinn och inget annat, finns nog bara 2 lågprofil från Abu som klassas som lämpliga för jerk det är inshore och Torro.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Tyvärr finns det många helt tokiga kombinationer om man köper fiske-set, har sett en del där dom säljer små billiga lågprofil-rullar ihopa med påkar som kastar 150gr, om man är nybörjare tror man ofta att det skall gå att kasta 150gr beten för spöet är klassat upp till det, resultatet kan nog dom flesta räkna ut

Värkar som trådskaparen här har köpt något i den stilen, man säljer inte en black-max till jerk, den är gjord för lätt spinn och inget annat, finns nog bara 2 lågprofil från Abu som klassas som lämpliga för jerk det är inshore och Torro.
        Håller med dig fullständigt! Ett sådant exempel är väl typ Black Max setet. Marknadsförs som lättjerkset. Jag tycker personligen det snarare är ett VJ-set isåfall. Tillverkare sätter sig själva i klistret när de gör på vet viset. Det är dom som får tillbaka utrustningen som inte hållt måttet efteråt annars när det används till fel saker.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:31
        17 svar
        764 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg anteman
        av anteman

Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:32
        2 svar
        276 visningar