nylon till borre!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nylon till borre!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• nylon till borre!!

hej!
    när jag fiskar abborre så har jag en nylonlina 0,20. jag tycker att man tappar mycket fisk med flätlina om den hoppar eller precis innan den ska tas upp.men en annan nackdel med flätlina är att man kan slita sönder käfften på fisken när den hoppar. en nylon lina är töjbar och funkar som en stötdämpare när fisken hoppar.visst,du krokar,kastar och känner fiske bättre med en flätlina men nylon är det som jag tycker funkar bra till abborre!

skriv hur du tycker och tänker!

C&R fiske!

skitfiske på er!
    abborrgalning.... det är roligare att fiska med klen utrustning ! Så tjata på med era torskspön och 10 +are , jag håller mig till abborre och snipor ...

Beror på fiskaren bakom spöt i dom flesta fall. Har inget med nylonlina att göra. Gillar man att fiska med en jättelång gummisnodd, så får man gilla läget.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Håller fullkomligt med. Även vid hårdhuggande fisk som lax och regnbåge kan nylon vara att föredra.
      Fiskar man med ett rappt bassspö så kan man ibland behöva lite töj för att inte tappa fisken..

Kommentera

Nja... till abborre föredrar jag defintivt en tunn flätlina, och när det gäller jigg o dropshot ser jag det nästan som en nödvändighet. En liten fluorocarbontast är dock inte fel längst ut. Ger en liten stretch men tål framförallt bättre att nötas mot bottenstenar etc.Enda gångerna jag kör nylon till borrefisket är när det är minusgrader.

Kommentera

Fluorocarbontafs menar jag.

Kommentera

Jag märker ingen större skillnad på mängden fisk jag får med nylon och flät-lina, om abborren hugger så spelar linvalet ingen större roll dom kommer inte i en storlek som sliter av linor.

Kommentera

Tyvärr är nylon bättre, precis som du beskriver Matte. Nylonet dämpar i många avseende knyckarna och den mindre enkelkroken behåller sitt grepp. Enviset fiskande med flät och för många grova tappade, även den bäste måste slutligen ge sig...

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                Håller fullkomligt med. Även vid hårdhuggande fisk som lax och regnbåge kan nylon vara att föredra.
                Fiskar man med ett rappt bassspö så kan man ibland behöva lite töj för att inte tappa fisken..
                Kan inte annat än hålla med! De få gånger jag fiskar regnbåge använder jag ett riktigt rappt bass-spö och flätlina. Har tappat en del fisk som jag förmodligen inte gjort om jag hade ett spö med helaktion och nylonlina. Men enligt mig är känslan obetalbar och jag tappar hellre någon procent mer fisk än byter lina eller spö. På det vrickade sättet tänker jag

Kommentera

Att tappa borrar eller ej tycker jag hänger mer på vilka krokar man har än linan. Lite större spinnare med stora trekrokar har jag tappat en hel del borre på, men med jiggar med en liten och vass enkelkrok sitter de däremot nästan alltid. Och är dessutom lättare att kroka av.

Kommentera

Det borde ju finnas en anledning att en stor del av bassfiskarna i bl.a. USA och Japan föredrar nylon. Men de kanske inte upptäckt flät?
                    Men har man svampiga sega klingor är det nog en nödvändighet med flät..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
                    4 svar
                    473 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg perch61
                    av perch61

Startad av frycke, 2026-06-12, 21:32
                    0 svar
                    142 visningar