nylon till borre!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nylon till borre!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Helt rätt, Matte. Kört med nylon i ca 2-3år till iprincip allt möjligt fiske, och känner egentligen inte behov för flätlina. Många säger att med flätlina kan man känna när fisken "nafsar" på draget. Eftersom jag oftast fiskar abborre med jiggar så är det inget nafsande när abborren är på hugget. 99.9% av huggen smäller det bara till och blir tvärstumt. Nylon all the way!

Kommentera

Håller med dig nafsande borrar är som regel så små att jag inte vill ha dom. Kör med 10gr skallar till jiggarna för att slippa småborrar, ev. att jag tar en flytande 10gr wobbler om det är för mycket skit i vattnet, tänker aldrig på vilken lina det sitter på rullarna, ibland blir det flät och ibland nylon och oftast billiga teleskåp spö, en bra borre hugger direkt utan att tveka så linvalet är betydelselöst.

Däremot har jag lite nytta av flätlinan när jag metar dom.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
        Beror på fiskaren bakom spöt i dom flesta fall. Har inget med nylonlina att göra. Gillar man att fiska med en jättelång gummisnodd, så får man gilla läget.
        Hej Snurra-Gurra;

Mer dokumenterat erfaren Abborrefiskare än du finns nog inte på den här planeten. Eftersom du skriver om gummisnoddseffekten" vid fiske med nylonlina, ett uttryck som myntades nere i Trosa skärgård redan på 1960-talet, när man jämförde 0.50 mm nylonlina och 50 Lbs dacronlina vid spinnfiske efter Gädda med långa, styva 10-11-fotsspön, Ambassadeur 6000 och 7000 multirullar och magnumwobbler. Bevisligen var det kraft- och snabbhetskrävande att driva in tre, stora Nr 4/0 3-krokar över hullingarna i käften på en 14-kilos Monstergädda.

Jämför vi då denna grovkalibriga Gäddutrustning med pimpel och UL-fiske efter Abborre vågar jag påstå att 0,20 till 0,25 mm vanlig, homogen nylonlina fortfarande fungerar mycket bra. Betänk att dagens nylon- och carbonlinor är mycket starkare än för bara 10-15 år sedan och har nästan ingen töjning alls.

Den gamla 0,25 mm Unyllinan som jag köpte för många år sedan av Calle Abrahamsson, Kurt Fernström och Peter Lindström hos Fiskarnas Redskapshandel på S:t Paulsgatan hade 22 - 25 % töjning. Den försträckta 025 mm, 6 Lbs Stren "Clear Blue" fluorescent nylonlinan med 9 - 10 % maximal töjning från Du Pont räknar jag som min favoritjiglina sedan början av 1960-talet och ända till slutet av 1990-talet. Genom en ren slump hittade jag då på en sportfiskemässa i Amsterdam de Japan-tillverkade Carbotex polyamide copolymer smidiga och starka fiskelinorna. Dessa linor har en helt otrolig nötbeständighet och styrka men har ända samma smidighet och fasthet som vanliga nylonlinor. Töjningen hos Carbotex är nästan lika liten som hos spectralinor. 0,18 mm Carbotex håller 4,75 kg, 0,20 mm håller 5,85 kg, 0,30 mm håller 12,55 kg och 0,40 mm Carbotex håller 20,6 kg. Betänk då att Carbotex känns precis som en vanlig Trilene eller Damyl nylonlina...men Carbotex är nästan dubbelt så stark i samma diameter. Kanske något för dig att testa i framtiden??

Nothing is forever!

Old Firehand
        Senast ändrad av Old Firehand; 2012-12-01, 12:44.

Kommentera

Carbotex linan låter riktigt intressant men finns den att köpa i detta land?

Kommentera

Fluorocarbontafs och flätlina är iaf mitt val.

/M
            Mina Placeringar:
            2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
            2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

tack för alla kommentarer!
              ös på med mer!
              abborrgalning.... det är roligare att fiska med klen utrustning ! Så tjata på med era torskspön och 10 +are , jag håller mig till abborre och snipor ...

Kommentera

Hej!

Min uppfattning är, speciellt när man fiskar djupt (jigg 8-14m), att man "måste" ha flätlina. Givetvis går det inte fiska med enbart flätlinan, den måste skarvas med antingen nylon eller fluocarbon, vilket görs för att inte flätlinan ska nötas mot stenar osv samt att fluocarbonen ibland räddar din jigg från "GäddJävlarna". Istället för att ha en lina med i min mening dålig känsla kan man använda ett spö med den "Action" som är lämplig för att landa fisken. Sommarfiske efter abborre är en sak, då är de rejält glupska, men på vår och senhöst tenderar de ju att "Naffsa" lite mer, även de stora, då behövs flätlinan.

Mitt jiggande började jag dock med ett enkelt biltemaspö med 0,15mm blå nylonlina från ABU. Det finns inget som slår den linan i antal napp, därför skarvar jag nu alltid flätlinan med denna! (Förmodligen bara något psykologiskt)

Både flät- och nylonlina har egenskaper som gör dem bra för abborrefiske vid olika tillfällen, kanske ska man ha med sig två-tre utrustningar ut!? Tyvärr är jag dock inte en så seriös abborrefiskare.

Mitt val blir nog dock ändå flätlina oavsett fiskesituation, men då har jag några utrustningar att välja på men bara en får följa med ut!

Skitfiske på er!
                Senast ändrad av Grävlingen; 2011-08-15, 05:55.
                Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Old Firehand, den där Carbotex låter ju spännande. Blir kanske billigare än flätlina om inte annat. För min del har nylonet försvunnit nästan helt sen första flätlinan kom. Och det är ganska så många år sen nu.
                  Det var en polare som introducerade den för mig. Skrattade åt honom från början. Efter första kastet var man helt fast.
                  Använder bara nylonlina till tafsar idag. Tidigare var det Optimalinan, Damyl och Trilene som var favoriter.
                  Viktigast vid användning av flätlina, är att fiskespöna inte får vara för stumma. Många gör precis tvärtom och använder alldeles för grova och styva spön.
                  Än värre slöa eller dåliga krok. Kosta på att ha ett gäng Owner i olika dimesioner i medecinburkar.
                  Där man med vattenfast skriver storlek. I varje fall dom mindre storlekarna typ 6-8-10 för aborrfisket. Krok som är slöa är oftast en förbruknings vara.
                  Att köpa storpack hos Olssons Fiske (inte 10:or Owner) gör det enormt mycket billigare per krok.
                  MVH Gunnar J.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                    Old Firehand, den där Carbotex låter ju spännande. Blir kanske billigare än flätlina om inte annat. För min del har nylonet försvunnit nästan helt sen första flätlinan kom. Och det är ganska så många år sen nu.
                    Det var en polare som introducerade den för mig. Skrattade åt honom från början. Efter första kastet var man helt fast.
                    Använder bara nylonlina till tafsar idag. Tidigare var det Optimalinan, Damyl och Trilene som var favoriter.
                    Viktigast vid användning av flätlina, är att fiskespöna inte får vara för stumma. Många gör precis tvärtom och använder alldeles för grova och styva spön.
                    Än värre slöa eller dåliga krok. Kosta på att ha ett gäng Owner i olika dimesioner i medecinburkar.
                    Där man med vattenfast skriver storlek. I varje fall dom mindre storlekarna typ 6-8-10 för aborrfisket. Krok som är slöa är oftast en förbruknings vara.
                    Att köpa storpack hos Olssons Fiske (inte 10:or Owner) gör det enormt mycket billigare per krok.
                    MVH Gunnar J.
                    Hej Snurra-Gurra;

Nästa gång jag beställer hem Carbotex från exempelvis www.fishandsave.com till jig- och pimpelfisket ska jag ha dig i åtanke. Du kan ju själv besöka deras sida och se vad de har att erbjuda.
                    Go for the Big Ones!

Old Firehand

Ps. Gurra, prova att klicka på den här länken http://www.fishandsave.com/index.cgi...=&nophoto=&sw= Ds.
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2012-12-01, 12:47.

Kommentera

Intressant Old F. Du får som sagt ha mig i åtanke. Hur går det med gösfisket med tanten.
                      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
                      4 svar
                      478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg perch61
                      av perch61

Startad av frycke, 2026-06-12, 21:32
                      0 svar
                      144 visningar