Även om Trilene är bra har jag svårt att tänka mig att man är helt på den säkra sidan med 0,30–0,40 mm fc. FC kring 1,0 mm däremot, vilket jag använder till jerkfisket, får nog betraktas som väldigt säkert. Däremot är det ju kanske lite klumpigt att ha vid vertikalfiske, och försämrar förmodligen rörligheten i jiggen något.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fluoro Carbon - missnöjd!
Collapse
X
-
trilene 0,45 fungerar hur bra som helst till gösen....ändå har det hänt att den klippts av som med sax av gädda...bäst om mycket gädda finns är dock alltid ståltafs och tvärtemot många andra tror jag inte gösen bryr sig nämnvärt om den vid vertikalfisket...Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
FC eller Trilene. - Ska du vara helt säkert är det wire som gäller.
Den skiter nog i om det är wire, stingern lär synas minst lika mycket.
/MMina Placeringar:
2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike
Kommentera
-
Jag har kört med Trilene i sommar på vertikal och hittils inte fått den avbiten. Däremot har jag satt ett par jiggar i botten då den skavs av mycket lättare än någon annan tafs. Min favvo tafs är kevlar braided line från starfish. Smidig och mjuk, känns som bommulstråd, men håller för hur mycket som helst känns det som. Ser ut som ett gult snöre och syns säkert rätt bra i vattnet, men fisken verkar faktiskt strunta i det.
Kommentera
-
Var hittar du Kevlar braided line ?Ursprungligen postat av Höstrusk Visa inläggJag har kört med Trilene i sommar på vertikal och hittils inte fått den avbiten. Däremot har jag satt ett par jiggar i botten då den skavs av mycket lättare än någon annan tafs. Min favvo tafs är kevlar braided line från starfish. Smidig och mjuk, känns som bommulstråd, men håller för hur mycket som helst känns det som. Ser ut som ett gult snöre och syns säkert rätt bra i vattnet, men fisken verkar faktiskt strunta i det.
Kommentera
-
Hej Tool;Ursprungligen postat av Tool Visa inläggVad använder ni för tafs till vertikalfisket? Har själv kört fluoro carbon 0,30-0,35 och har tröttnat nu =/ Tafsen klarar verkligen inte vad jag tror är gädda modell lite större. Känns nästan lite oetiskt efter ett antal gäddor med fin-s i munnen. Hur funkar en flätlina 0,30-0,35 ? Skrämmer den fisken?
Jag använder Trilene 0,40 mm och 0,45 mm fluorocarbon i 1,5 meter långa tafsar mellan wobbler och vanliga Excalibur 0,40 mm copolymer nylonlinan när jag trollar efter Gös på Mälaren. Vid vertikalt jigfiske efter Gös har jag 0,45 mm Trilene fluorocarbon som 0,3 - 0,5 m tafs mellan jig och PowerPro flätlinan ( till multirulle) och Fireline flätlinan (till haspelrulle).
Ännu har ingen Gädda bitit av 0,45 mm Fireline fluorocarbon för mig vid trolling eller jigfiske. Efter varje bordad Gös kollar jag att det inte finns några repor eller hack på fluorocarbontafsen. Vid minsta repa kapar jag tafsen och knyter om....
Som tafsmaterial klarar fluorocarbon mer slitage och flera bett än vanlig homogen nylonlina. Dacron, dyneema och spectra flätlinor är mycket dragstarka men de klarar nästan ingen nötning alls från vassa tänder, skrovliga stenar och båtsidor. Tåligaste tafsmaterialet mot vassa Gäddtänder som jag använt är stålwire och plastöverdragen stålwire.
Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk!
Old Firehand
www.trumman.com - http://www.trumman.com/fisketips.htm
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Spola av linaEller så köper man en sån här till skruvdragaren...1 Foto
-
Kanal: Linor
2025-08-14, 21:21 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av fiior, 2024-12-28, 17:59
|
24 svar
1 307 visningar