Linor till vertikalfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linor till vertikalfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Linor till vertikalfiske?

Tjena!

ska börja lite smått med vertikalfiske och undrar om det finns någon som vet nån bra lina

Vertikalfiske har jag inte själv provat men ska börja med det 2012.. Men det är väll runt 0.10 0.12 flätlina man bör ha.. Kommer själv köra på strikewire extreme 0.10 då det är en utav mina favorit linor..

Kommentera

strikewire som sagt, och fireline whiplash. Själv har jag dock sista säsongerna kört med Climax Match/stepp line(Micro Braid)finns mig veterligt dock inte i Sverige...,
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Vid vertikalfiske så är linans egenskaper mindre viktig än vid "vanligt" fiske då du använder spöt att kasta med..

Du ska bara fira ner ditt bete på önskat djup så det enda viktiga du skall titta på är att linan är tunn så den skär bra genom vattnet.
        Har du för tjock lina så lyfter vattnet linan när du driftar över en het plats och då får du sämre kontroll på var du har ditt bete.

0,08-0,12mm är tjocklekarna de flesta kör med. Välj någon av dem och en lina i ett känt märke så är saken biff.

/ Henke

Kommentera

Henrik håller inte med dig,en egenskap det är dumt att tumma på när man använder dessa tunna linor är hållfastheten...det gör ingenting om man väljer en lina som inte går av när den stora sitter där...och det är få linor som är riktigt starka i dessa klena dimensioner
          Mattias Enligt mitt tycke är Nanofil ,på papperet,absolut inte en av dessa...osvuret är dock bäst tills man provat linan..

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
            Henrik håller inte med dig,en egenskap det är dumt att tumma på när man använder dessa tunna linor är hållfastheten...det gör ingenting om man väljer en lina som inte går av när den stora sitter där...och det är få linor som är riktigt starka i dessa klena dimensioner
            Mattias Enligt mitt tycke är Nanofil ,på papperet,absolut inte en av dessa...osvuret är dock bäst tills man provat linan..
            Jag tror alla förstår att hållfastheten givetvis ska vara så bra som möjligt.
            Det jag menade med mitt påstående är att eftersom man inte kastar på samma sätt så behöver man inte bry sig om tex kastegenskaperna.. Risken för backslag och skatbo är ju minimal vid vertikalfiske så därav mitt påstående!

Litet förtydligande dårå eftersom det går att misstolka allt
            Välj en tunn (men ändå hållbar) lina av ett känt märke så är saken biff!

Kommentera

Eftersom man inte sliter på linan på samma sätt som vid spinn tror jag det räcker med tunnare linor, om ni går lite över vad rullen har i broms-kraft borde det räcka, dubblar ni har ni säkrat upp mer en väl.
              Sedan är det upp till den som fiskar vilka linor personen i fråga trivs med och ända sättet att komma på det är väl att testa sig fram....

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Eftersom man inte sliter på linan på samma sätt som vid spinn tror jag det räcker med tunnare linor, om ni går lite över vad rullen har i broms-kraft borde det räcka, dubblar ni har ni säkrat upp mer en väl.
                Sedan är det upp till den som fiskar vilka linor personen i fråga trivs med och ända sättet att komma på det är väl att testa sig fram....
                håller i sak med dig,å andra sidan kan man ju inte svara någon som frågar efter en bra lina att han skall prova sig fram...

Kommentera

Jag är inte expert på flät-linor, tycker därför någon annan ska komma med råd om märke på lina, själv har jag testat mig fram och det jag kör med nu är power-pro och strike-wire dock har jag upplevt lite ojämn kvalitet på strike-wire linorna.
                  Och det sämsta jag provat är Spider-wire stelth...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:31
                  17 svar
                  777 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg anteman
                  av anteman

Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:32
                  2 svar
                  286 visningar