Jerklimpan har rätt i hur linan ska lämna spolen. Jag brukar bara lägga spolen i sängen där den inte flyger omkring så j*vligt, dra den genom en spöring eller två, hålla ordentligt tryck med tumme och pekfinger och veva som en tok.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Påspinning av flätlina!
Collapse
X
-
SimpZeN
Hm ja det är ju en bra ide om man är själv. Annars så är det ju lätt att släppa ut linan efter båten ( om han har tillgång till båt dvs) för att efterspänna linan.Ursprungligen postat av Cannonball Visa inläggJag spänner genom att trycka ner spolen (ibland får jag rejäl kramp i tårna) mot mattan (gammal, dålig) i mitt fiskerum, då slipper man symptomen som Jörgen Månsson beskriver på multirullar.
Kommentera
-
Jo, det går självklart också bra, men jag föredrar att spänna den ordentligt från början.Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inläggHm ja det är ju en bra ide om man är själv. Annars så är det ju lätt att släppa ut linan efter båten ( om han har tillgång till båt dvs) för att efterspänna linan.
Kommentera
-
SimpZeN
Absolut tror jag att det är bäst, brukar själv aldrig lyckas så jätte bra med att spänna innan så brukar bli en betes bogsering innan första kastet på första turen.Ursprungligen postat av Cannonball Visa inläggJo, det går självklart också bra, men jag föredrar att spänna den ordentligt från början.
Sen så blir det väl en omspänning ibland då linan har en tendens att bli lite slapp efter all slacklina man vevar in.
Kommentera
-
Exakt så ja. Jag tror inte att det märks så tydligt med en flätlina då dom är väldigt smidiga men tvinnad blir den garanterat om man inte gör sådär, även om det inte märks.Ursprungligen postat av Robban_Öre Visa inläggJag antar att du menar som i filmklippet här?
Jag har kört apan, och denna. Har inte tänkt på det, men linan kanske blir mindre tvinnad om man gör som man "ska"
http://www.youtube.com/watch?v=kwGST...feature=fvwrel
om du får problem med "rätt" metod så är det för att du har gjort den fel. Det är viktigt att linan åker av linrullen åt rätt håll, som i videon som Robban_Öre länkade till, annars blir det väldigt tvinnat.Ursprungligen postat av diedose Visa inläggJag har då aldrig haft problem när jag gjort på det viset jag förklat, däremot tvärt om....
Anyway, TS frågade ju efter ett smidigt sätt och "rätt" sätt tycker jag är smidigare än att böka med pennor och spänna mellan fötterna osv. Det är betydligt lättare att bara lägga den på marken och veva. Vill man få det spänt så kan man klämma en handduk runt linan.Kika på min blogg, enjoy!
Kommentera
-
SimpZeN
Värt att notera är att handduken ofta då blir grön där linan löperUrsprungligen postat av HR Visa inläggExakt så ja. Jag tror inte att det märks så tydligt med en flätlina då dom är väldigt smidiga men tvinnad blir den garanterat om man inte gör sådär, även om det inte märks.
om du får problem med "rätt" metod så är det för att du har gjort den fel. Det är viktigt att linan åker av linrullen åt rätt håll, som i videon som Robban_Öre länkade till, annars blir det väldigt tvinnat.
Anyway, TS frågade ju efter ett smidigt sätt och "rätt" sätt tycker jag är smidigare än att böka med pennor och spänna mellan fötterna osv. Det är betydligt lättare att bara lägga den på marken och veva. Vill man få det spänt så kan man klämma en handduk runt linan.
Kommentera
-
SimpZeN
Eftersom mycket handlar om att inte tvinna linan så har jag en fråga, om man får linan tvinnad vid påspolning hur får man den otvinnad igen?
Det borde väl bli lite bättre om du drar ett runt bete som kan rotera i vattnet (ej spinnare) och släpper efter båten å spänner om linan?
Intressant detta
Edit: vet att man med haspel kan köra med små skeddrag för att tvinna upp linan lite efter att man kört mycket spinnare.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Spola av linaEller så köper man en sån här till skruvdragaren...1 Foto
-
Kanal: Linor
2025-08-14, 21:21 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av fiior, 2024-12-28, 17:59
|
24 svar
1 341 visningar