Som dom säger så tappas fler fisk om du inte har ett tiktigt ulspö kastvikt 0-10 gram så tappar du inte fisken. Så fort du får lite ryggrad i spöt då har du ett perfekt set för att jigga abbore i mitt tycka iaf :p men fiske me spinnare är då inte jättebra :p
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flätlinans tjocklek till UL?
Collapse
X
-
Kommentera
-
Allt är en avvägning mellan motstridiga egenskaper. Flätlinan är stum. Abborrens mun innehåller partier i framkanten vilka en krok lätt trasar sönder ifall det är där i hinnorna kroken fastnat.
I samband med eller något år efter att Fireline kom ut på marknaden släppte Berkley också en spöserie, Fireflex. Dessa spön hade mycket mjuka elastiska toppar vilket åstadkoms genom en ökad inblandning av glasfiber i kompositen. Tanken var att dessa spötoppar skulle klara att dämpa ut ”sprattelfiskarnas” värsta knyckar, vilket de allt styvare kolfibrerna inte klarade. Fireflex-serien var avsedd att möta behovet hos dem som ägnade sig åt jiggfisket med små lätta beten och siktade mot främst abborre och bass.
Med detta vill jag ha sagt att flätlina vid UL-fiske kräver något mer av spöet än extrema kastegenskaper för att fungera optimalt vid drillning av ”sprattelfisk”. Ju mindre spikrak lina du har kvar mellan dig och abborren, ju mer måste spöet klara att dämpa knyckarna. Har du ett spö med det rätta egenskaperna vid drillning är flätlinan riktigt skön att drilla med men har du satsat på styvast möjliga ”blåpillerkolfiberstake” får du nog var beredd på att det inte går varje gång.
Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Varför så tunn lina som du vill ha?
Det finns även en annan sak att tänka på i detta fall med extremt tunn lina, tiden det tar att drilla fisken! Mitt på sommaren vattnet kanske är 20-22grader varmt, du skall drilla en större abborre el kanske en gädda på några kg som slukat ditt bete och använder en lina som är 0.04-0.08. För varje minut som går i det varma vattnet så utsätts fisken för en oerhörd stress och adrenalin pumpar i fisken. C&R blir svårare pga av den tid du måste lägga på drillning av fisken. En gäddas chanser till god C&R på din planerade utr i högsommarvarmt vatten är betydligt mindre än om du t ex använder 0.12-0.14 och kan sätta lite press på fisken och fortare kan få den till relingen för snabb C&R.
Går aldrig under 0.12 på flätlina just pga av ovan nämnda.
Är övertygad om att det spelar ingen som helst roll på resultatet om du använder 0.12 ist för 0.06.
Tänk lite på fisken också och inte bara dig själv.Senast ändrad av Korsdraget; 2012-02-14, 08:20.I näst kast så .....
Kommentera
-
SimpZeN
Korsdraget har rätt, håller med, men ja upp till var och en att välja lina
Jag har kört 0,15-0,17 till abborre, mest just pga gädd rik sjö. Nu funderar jag dock att gå över till nylon då jag gör jerk mothugg på ul grejerna så rycker ofta loss krokarna.....
Tycket nog att 0,12-0,15 duger bra till abborre, tunnare lina behövs inte, bara du har ett mjukt spö.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Spola av linaEller så köper man en sån här till skruvdragaren...1 Foto
-
Kanal: Linor
2025-08-14, 21:21 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av efc__, 2025-06-07, 17:06
|
6 svar
355 visningar