Som rubriken: är Large Arbour (LA) rullar bättre än gammaldags rullar med tunn spolaxel?
Har en flugrulle som är sisådär 15 år gammal, och det är väl så längesen jag läste på om flugfiske också.
På den tiden fanns det "vanliga" rullar, och Loop.
Summa summarum: är storaxliga rullar bättre?
Rent mekaniskt gissar jag att bromsverkan är mer jämn på en LA-rulle än en gammaldags rulle, i och med att linan ligger längs med en mindre skillnad i diameter jämfört med gammaldags rullar, då yttre diameter (yd)-inre diameter (id)- förhållandet kan vara 100 mm yd och 20 mm id, jämfört med nyare rullar, då det är mer åt 100-50 mm(yd-id) för LA-rullarna.
Jag gissar också att rullminnet i linan blir mindre med en större diameter på rullen, men det kanske är ren villfarelse.
Rent estetiskt föredrar jag ju LA-varianterna, men det är ju ren yta.
Frågan är mer om det är bruksmässigt värt att uppgradera.
Gamla rullen har kanske 1 dags fiske på sig, så det är ju, räknat i slitage, rätt dyrt att uppgradera till en nyare rulle.
Vad finns det fler fördelar/nackdelar?
Hur stor är den egentliga skillnaden i bromsverkan?
Hur stor är skillnaden i mängden backing man får på med en normal fluglina?
Hur stor skillnad gör det om låt säg en öring på 4 kg får för sig att dra iväg utav bara fullkorn och helvete?
Vad mer som jag inte vet om än?
Edit: moderator kanske kan flytta detta till Flugfiske, bara för sakens skull.
Har en flugrulle som är sisådär 15 år gammal, och det är väl så längesen jag läste på om flugfiske också.
På den tiden fanns det "vanliga" rullar, och Loop.
Summa summarum: är storaxliga rullar bättre?
Rent mekaniskt gissar jag att bromsverkan är mer jämn på en LA-rulle än en gammaldags rulle, i och med att linan ligger längs med en mindre skillnad i diameter jämfört med gammaldags rullar, då yttre diameter (yd)-inre diameter (id)- förhållandet kan vara 100 mm yd och 20 mm id, jämfört med nyare rullar, då det är mer åt 100-50 mm(yd-id) för LA-rullarna.
Jag gissar också att rullminnet i linan blir mindre med en större diameter på rullen, men det kanske är ren villfarelse.
Rent estetiskt föredrar jag ju LA-varianterna, men det är ju ren yta.
Frågan är mer om det är bruksmässigt värt att uppgradera.
Gamla rullen har kanske 1 dags fiske på sig, så det är ju, räknat i slitage, rätt dyrt att uppgradera till en nyare rulle.
Vad finns det fler fördelar/nackdelar?
Hur stor är den egentliga skillnaden i bromsverkan?
Hur stor är skillnaden i mängden backing man får på med en normal fluglina?
Hur stor skillnad gör det om låt säg en öring på 4 kg får för sig att dra iväg utav bara fullkorn och helvete?
Vad mer som jag inte vet om än?
Edit: moderator kanske kan flytta detta till Flugfiske, bara för sakens skull.