Shimano Corvalus CVL 300 - långtidstest - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Corvalus CVL 300 - långtidstest

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano Corvalus CVL 300 - långtidstest

Click image for larger version

Name:	P2192046.JPG
Views:	1
Size:	293,9 KB
ID:	1816512

För en tid sedan startade jag en tråd om en långtidstest av ABU:s SilverMax, detta sedan jag under julruschen råkat köpa på mig en (eller två, om man ska vara petnoga) sådana rullar men det var med den här rullen - Shimano Corvalus 300 - mina äventyr i multiträsket började. Några av er har säkert läst tråden om hur inköpet gick till...

Nå, Corvalusen och SilverMaxen har mycket gemensamt. De är någon slags mellanklassrullar med många av sina dyrare (och sexigare) märkeskamraters finesser till ett relativt måttligt pris. Tydligen inget vinnande koncept eftersom de reas ut och jag köpte såväl mina två Corvalus som mina två SilverMax för mindre än ordinarie pris för en av respektive modell.

Det var med en Corvalus jag ordnade mina första skatbon, detta efter att ha väckt andra forummedlemmars munterhet när jag hade problem med att spola på linan. Sedan dess har faktiskt inte mycket hänt på Corvalusfronten eftersom jag ägnat tiden åt att skruva på gamla ambor och att fiska med SilverMaxen. Nu, emellertid, blir det ändring på den saken.

Det som har hänt är att jag lärt mig rullen. Det är en robust liten sak och tilltalande enkel att såväl hantera som att serva. vad gäller handhavandet finns de klassiska bromssystemen - en friktionsbroms som regleras med en stor, rund mutter som sitter innanför stjärnhjulet till slirbromsen och en centrifugalbroms med sex vikter - en snabbtangent för att frikoppla spolen, vev och, som sagt, stjärnhjul för att reglera slirbromsen. Linföraren står stilla vid kast. Stativet är i aluminium och förefaller vara rejält hopkommet. Rullgavlarna är i metall (aluminium?) och eloxerade i en sober grå nyans. Spolen är i aluminium och eloxerad i guld. Det är en snygg rulle även om veven och stjärnhjulet ser aningen billiga ut. Den känns rejäl att hålla i och att hantera.

Click image for larger version

Name:	P2192048.JPG
Views:	1
Size:	315,0 KB
ID:	1816513

För att komma åt att serva rullen lossar men de två utstickande skruvarna på högergaveln. De går att lossa och dra åt för hand men har man klena nypor följer ett litet verktyg med rullen. När skruvarna lossats är det bara att dra ut högergaveln. I den sitter dreven och slirbromsen, dvs ingenting man normalt behöver hålla på och skruva med. När högergaveln avlägsnats är det bara att lyfta ut spolen. När det är gjort kommer man åt att göra rent och smörja spolaxeln och dess lagring (två kullager, ett i vänstergaveln och ett på spolaxeln). När det är gjort är det bara att återmontera. Det är inga smådelar som ramlar ur och man behöver inte vara särskilt tekniskt begåvad för att klara av det. Egentligen så är det enda man kan misslyckas med om man glömmer att snabbtangenten måste vara i det övre läget när högergaveln monteras.

När jag skulle lära mig att kasta med rullen spolade jag på 0,35 nylon från en gammal bulkspole. Nu har jag rivit av de yttersta hundra metrarna och skarvat på 0,25 Fireline vilket jag tror ska vara en lämplig lina till den här rullen och det fiske jag avser att använda den till; kustfiske med litet tyngre beten, gäddspinn och lättare jerkfiske. Nu återstår att testa rullen i praktiskt fiske. Hur det avlöper kommer jag att skriva om här. Senare.
    Senast ändrad av lausvik; 2013-02-19, 15:35.

Låter som en trevlig rulle, även om de flesta med Shimanoutrustning bokstavligen är ute och cycklar. Firelinen är kanske inte det bästa linvalet till en multirulle då den är styv som ny, men den blir nog följsammare med tiden. Själv brukar jag spola på Sufix Matrix Pro eller Power Pro på mina multirullar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
      Låter som en trevlig rulle, även om de flesta med Shimanoutrustning bokstavligen är ute och cycklar. Firelinen är kanske inte det bästa linvalet till en multirulle då den är styv som ny, men den blir nog följsammare med tiden. Själv brukar jag spola på Sufix Matrix Pro eller Power Pro på mina multirullar.
      Jag köpte två spolar (110 yds) av den här linan för 99:-/st på Wennerströms (Dogger) så den får duga för det här budgetexperimentet.
      Senast ändrad av lausvik; 2013-02-19, 12:36.

Kommentera

För att komma åt att serva rullen lossar men de två utstickande skruvarna på högergaveln. De går att lossa och dra åt för hand men har man klena nypor följer ett litet verktyg med rullen.
        Det ända som gjorde mig förbannad var brickan som sitter på vevsidan, (den som har kontakt med tumtangenten och frikopplar spolen) jag tror jag fick pilla den i läge 10 ggr föra det blev rätt, var liksom vand vid Amb.. dom har inga sådana små konstiga saker

Kommentera

Har svårt att komma överens med den här rullen sedan jag bytte lina. Får linresning/backslag i vart och vartannat kast. Får börja om med alla sex vikterna på centrifugalbromsen + att nypa till med friktionsbromsen (men hur kul är det?). Möjligen är Fireline (0,25) totalt värdelös på en multirulle?

Kommentera

Sv: Shimano Corvalus CVL 300 - långtidstest

Du kanske har för mycket lina på spolen, och ja, den vanliga fireline är kass på alla rullar enl mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
              Har svårt att komma överens med den här rullen sedan jag bytte lina. Får linresning/backslag i vart och vartannat kast. Får börja om med alla sex vikterna på centrifugalbromsen + att nypa till med friktionsbromsen (men hur kul är det?). Möjligen är Fireline (0,25) totalt värdelös på en multirulle?
              Vilken lina hade du innan ?
              Vilken Fireline lina är det ?
              Den enda fireline lina jag skulle ha på min Multirulle är tracer braid , medans dom andra är kända för att vara skit på multi men kanon på haspel .

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                Vilken lina hade du innan ?
                Vilken Fireline lina är det ?
                Den information du efterfrågar finns ovan i tråden. Om du är intresserad.

Kommentera

Sv: Shimano Corvalus CVL 300 - långtidstest

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  Den information du efterfrågar finns ovan i tråden. Om du är intresserad.
                  Eftersom det bara stod fireline i din fråga, så undrar jag vilken du har provat.

Har läst tråden nu några gånger kan bara hitta att det är Fireline 0,25 men inte vilken fireline lina .
                  Finns några att välja på http://www.berkley-fishing.com/products/line/superline
                  Senast ändrad av Cosmoz 08; 2013-03-06, 20:36.

Kommentera

Den rulle är avsedd för beten över 30g och då ska den fungera klanderfitt, jag menar klanderfritt.
                    Vilka betesvikter har du "experimenterat" med?

//T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 774 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden