Kullager - rena snurren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kullager - rena snurren?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kullager - rena snurren?

    Pappas gamla Mithell har inga kullager. Min första Abumatic hade inget kullager och inte min ABU 333:a heller. Mina Cardinaler har ett (1) kullager (och texten Ball Bearing Drive). De gamla Ambassadeurerna saknar kullager. Dagens rullar verkar krylla av kullager. antagligen finns det en stor fabrik någonstans (i Kina?) som spottar fram miljontals snorbilliga kullager. I annat fll begriper jag inte riktigt hur de kan räkna hem de där kinesiska lågprisrullarna man kan köpa på nätet vilka innehåller hur många kullager som helst.

    Helt klart är att antalet kullager används som försäljningsargument. Ju fler kullager desto bättre rulle. Ungefär som med megapixlar och digitalkameror. Men vilken funktion fyller egentligen kullager i en rulla? Jag begriper att det har med lagringen, dvs att minska friktion, att göra men vad jag är ute efter är den praktiska nyttan.

    Ta en multirulle. Jag kan köpa att en rulle där spolaxeln är kullagrad (vilket väl innebär två kullager) kan kasta längre ä en med glidlager, åtminstone om kullagren är av god kvalitet och korrekt smorda. Ett lager till veven kan naturligtvis ge en mer lättvevad rulle. Nu är jag uppe i tre kullager. Men en rulle med nio kullager (och ett glidlager), vad gör alla de lagren för praktisk nytta? Är en rulle med nio kullager, allt annat lika, bättre än en rulle med tre? Eller är det här med en massa kullager bara rena snurren?

  • #2
    Antalet kullager är mest ett försäljningsargument för att lura folk att köpa produkten. Själv skulle jag aldrig byta bussningarna mot kullager på mina rullar. Men det är upp till var och en vad man föredrar. En rulle med bussningar kastar mycket tystare, tex polarens 5601 C4 skriker som en gris när han kastar jämfört med min JB som bara surrar lite.

    Kommentera


    • #3
      Kullager kräver frekvent underhåll för att funka bra, men visst går det lika bra (eller bättre) med glidlager av god kvalitet. Ett osmort kullager blir snabbt skadat och skriker som bilens hjullager när det är slut och då finns ingen återvändo.

      Men vad dom andra 7 eller 6 lagren gör kan man ju undra över.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

      Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

      Kommentera


      • #4
        Fiskerullen ska ha kvalitets kullager på rätt ställe. Det är ju de som gör skillnaden.
        En fiskerulle med massa kullager av medelmåttig kvalité och dessutom på fel ställe är inte värd så mkt.

        Många tillverkare levererar rullarna med helt ok kullager på vissa ställen, fast i vanliga fall det går att uppgradera dom för att få ut ännu mer prestanda från fiskerullen. Undantaget hittills har varit Shimano dc rullar.

        //T

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg

          Men vad dom andra 7 eller 6 lagren gör kan man ju undra över.
          Hich tech rullar har kullager som gör något specifikt.

          - minskar friktionen på spolaxel
          - stabiliserar spolen och fördelar belastningen på den
          - minskar vibrationer på veven och i vissa fall vevknopparna

          Det finns andra rullgurus som kan lägga till flera funktioner ....


          //T

          Kommentera


          • #6
            En Abu multi med levelwind som inte kopplar vid kast kan man att trimma med minst tre lager; en vid var sida av evighetsskruven och en i nylonhjulet som driver linspridningen i rullen. Problemet med fler lager blir givetvis att mer underhåll krävs.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
              Pappas gamla Mithell har inga kullager. Min första Abumatic hade inget kullager och inte min ABU 333:a heller. Mina Cardinaler har ett (1) kullager (och texten Ball Bearing Drive). De gamla Ambassadeurerna saknar kullager. Dagens rullar verkar krylla av kullager. antagligen finns det en stor fabrik någonstans (i Kina?) som spottar fram miljontals snorbilliga kullager. I annat fll begriper jag inte riktigt hur de kan räkna hem de där kinesiska lågprisrullarna man kan köpa på nätet vilka innehåller hur många kullager som helst.

              Helt klart är att antalet kullager används som försäljningsargument. Ju fler kullager desto bättre rulle. Ungefär som med megapixlar och digitalkameror. Men vilken funktion fyller egentligen kullager i en rulla? Jag begriper att det har med lagringen, dvs att minska friktion, att göra men vad jag är ute efter är den praktiska nyttan.

              Ta en multirulle. Jag kan köpa att en rulle där spolaxeln är kullagrad (vilket väl innebär två kullager) kan kasta längre ä en med glidlager, åtminstone om kullagren är av god kvalitet och korrekt smorda. Ett lager till veven kan naturligtvis ge en mer lättvevad rulle. Nu är jag uppe i tre kullager. Men en rulle med nio kullager (och ett glidlager), vad gör alla de lagren för praktisk nytta? Är en rulle med nio kullager, allt annat lika, bättre än en rulle med tre? Eller är det här med en massa kullager bara rena snurren?
              Hej Herman Johnell;

              Mina gamla omsorgsfullt infiskade Mitchell 300, 308 och 330 från slutet av 1950-talet eller tidigt 1960-tal slår ut de flesta av dagens moderna ABU, Shimano och Daiwa haspelrullar vad beträffar funktion, kvalitet och slitstyrka. Troligtvis är min Mitchell 300 den bästa haspelrulle som någonsin tillverkats....

              Moderna haspelrullar har som fabriksnya tyst och jämn gång med 6 - 10 kullager som bör eller måste bytas efter några år när de börjar rassla och rosta. Moderna haspelrullar har ingen knarr som låter och får knäna att darra när en kämpastark fisk rusar och drar ut lina. Många av dagens moderna haspelrullar (ingen nämnd och ingen glömd) lägger däremot ofta upp linan som en bula mitt på spolen eller koniskt så att massor av lina flyger ut som ett "sjok" när man kastar.... med vindknutar och labyrintliknande trassel som följd....

              Mina 50 år gamla och väl infiskade Mitchell haspelrullar lägger upp linan jämnt och snyggt på spolen. De trasslar aldrig vid kast om man hasplat av linan från fabriksspolen åt samma håll som linan hasplas upp på Mitchell-rullen. Eventuellt kan man för att undvika framtida lintvinning neutralisera linan genom att köra ut linan släpande bakom båten i cirka femton minuter vid trollingfart innan man hasplar in den på rullen under press mellan tummen och pekfingret...

              Ibland har tekniken befordrats till sin egen inkompetensnivå...

              Old Firehand

              www.trumman.com

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Moderna haspelrullar har som fabriksnya tyst och jämn gång med 6 - 10 kullager som bör eller måste bytas efter några år när de börjar rassla och rosta.
                Jag misstänker att just det, dvs att rullen ska kännas bra att veva på i butiken, är ett av de främsta skälen till att man förser dem med en massa kullager. Håller, för övrigt, med dig om Mitchell 300 (en modell som kom i slutet av 40-talet!). En underbar rulle (om än något högljudd, det som man i reklamen kallade att rullen spann som en katt) och trögvevad beroende på att den oslagbara linuppläggningen åstadkoms genom att man drog runt inte mindre än åtta kugghjul när man vevade. En klassiker, kanske den mest klassiska haspelrullen av alla

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  Jag misstänker att just det, dvs att rullen ska kännas bra att veva på i butiken, är ett av de främsta skälen till att man förser dem med en massa kullager. Håller, för övrigt, med dig om Mitchell 300 (en modell som kom i slutet av 40-talet!). En underbar rulle (om än något högljudd, det som man i reklamen kallade att rullen spann som en katt) och trögvevad beroende på att den oslagbara linuppläggningen åstadkoms genom att man drog runt inte mindre än åtta kugghjul när man vevade. En klassiker, kanske den mest klassiska haspelrullen av alla
                  Hej Herman;

                  Den av oss förväntansfulla spöfiskare som har fyllt 50 och inte äger eller har fiskat med en Mitchell 300, 308 eller 330 är ingen äkta sportfiskare.... Antingen är han en dresserad Schimpans (fråga Limnos) eller inbiten ismetare

                  Å andra sidan är, för de som har några kvar, svensktillverkade ABU Cardinal 52, 54, 55 och 57 haspelrullar som också andas kvalitet och pålitlighet...

                  Ja, det är tur att man har barnbarn och snart barnbarnsbarn som kan ta över mina gamla, välskötta Mitchell-rullar....för det är de verkligen värda.

                  Go for the Big Ones!

                  Old Firehand

                  www.trumman.com
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2013-01-29, 13:22.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Hej Herman;

                    Den av oss förväntansfulla spöfiskare som har fyllt 50 och inte äger eller har fiskat med en Mitchell 300, 308 eller 330 är ingen äkta sportfiskare.... Antingen är han en dresserad Schimpans (fråga Limnos) eller IQ-befriad ismetare
                    Kul att du också ger dig in i debatten om vad sportfiske är och vilka som kan kalla sig sportfiskare.Håller också med dig om hur värdefulla barnbarn är!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 286 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 136 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 088 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 363 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X