Hur bra är Abu Revo Neos Haspel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur bra är Abu Revo Neos Haspel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur bra är Abu Revo Neos Haspel

    Tjääna
    Jag undrar om det är någon som fiskar/har fiskat mycket med Revo Neos.Hur "mår" den efter mycket användning. Är den som ny eller är den en besvikelse.
    m v h
    Bb
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

  • #2
    Läs test i +MagazineFishEco #3 Maj 2012 (http://www.fisheco.se/code.php?ID=56)

    Jag har kört Neos storlek 20 sedan februari 2012 och använde den senast idag, den är lika bra som när jag öppna kartongen första gången. Jag använder den främst till dropshotfiske, jigg, vertikal/diagonal, feedermete och vanligt lätt spinnfiske. Bästa lilla haspelrulle jag haft, rekommenderar den verkligen.

    Mvh. Sebastian
    Zebaztian ZzZ

    Kommentera


    • #3
      En riktigt trevlig liten rulle men alldeles för dyr när den kom. Nu rear dogger.se ut den för strax under 1.500 spänn. Även det är en försvarlig summa pengar men vill man ha en high end-haspel så är det slagläge.

      Kommentera


      • #4
        Abu kommer på bred front nu... Japaner beware.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
          Abu kommer på bred front nu... Japaner beware.
          Är det Saltyn du tänker på? Den ser ju onekligen intressant ut.

          Kommentera


          • #6
            Min amatörmässiga bedömning är att det är en 1400krs-rulle i 3500krs-förpackning. (kostade så innan iaf).

            Det jag jämfört den här hemma med är en stella fe (8000kr) och en cormoran x-power-s (1400kr)

            Neosen siktade väl närmare stellan men hamnade i mitt tycke närmare cormoranen (som i sig var bra!). Av de 3 rullarna har jag fått mest lintrassel på neosen, trots att jag haft den kortast tid. Har aldrig fått trassel med stellan, men ett fåtal gånger med cormoranen. Har använt samma linor på alla rullar. sufix ibland,fireline ibland.

            Rullen i sig har ett litet litet ljud vid vevning, och den låter likadant nu som när den köptes. Inget fel i sig, jag tycker det låter rätt skönt, men att stellan är tystare beror nog sannolikt på bättre kvalitet. Vill minnas att cormoranen var lite tystare med. (har sålt den).

            Nanoshielden är nog rätt bra, även o det nog mest är en ursäkt för att få använda "nano" i namnet Men problemet är att inte hela rullen är nanoshieldad. Rotorarmarna flexar lite om man trycker ihop dem, och jag har inte lyckats forska ut vad resten av rullen är gjord av. Jag gillar helmetallkropparna i cormoranen och stellan mycket bättre, och jämför man med abus billigare sorön stx så känns den tusen gånger mer gedigen. Förstår dessutom inte varför man prioriterade att nanoshielda på spolen istället för rotorarmarna?

            Nåt annat som många inte tänker på när dom hör att nanoshield är 3 gånger starkare än grafit är att mängden spelar roll. Det är ju trots allt ett odefinierat tunt lager dom har sprejat på. Att bryta av en tunn pinne i stål är betydligt lättare än att bryta av ett tjockt träd, trots att stål är starkare än trä. En annan rolig detalj är att i dom flesta reklamer påstås det att nanoshield är "hälften så lätt som aluminium", vilket betyder att det väger mer "dubbelt så lätt" är vad dom menar, alternativt "hälften så tungt".

            Extraspolen som medföljer är inte heller den nanoshieldad, utan vanligt aluminium. Och spolarna är inte superlinsanpassade, vilket många av dom billigare rullarna är. Dessutom kan jag inte påstå att vevningen går så jättelätt trots alla kullagger, utan snarare som en medelrulle.

            Allt detta, tillsammans med att rullen har en kusin som heter premier som säljs främst utomlands, vars ENDA skillnad är två kullager mindre i vevknoben, och som säljs till typ halva priset, gör att jag anser neos vara en grymt överprisad rulle. Dessutom medföljer ingen instruktionsbok att gotta sig i

            Min 1400krs cormoran var bättre på många punkter, men slirbromsen slets ut rätt fort. Där tror jag att neosen är bättre och totalbetyget landar därför på "medelrulle i för stor kostym"

            Kommentera


            • #7
              Tjääna
              Mina planer på en Neos är skrinlagda sen ett tag. Har istället köpt en Stella till, kan väl säga att jag är helt såld. Har också en Premier som jag har till att meta havsöring med. Är väl nöjd med den, trots att det uppstår ett slags tickande i den när man vevar in och ju mer motstånd ju mer tickande.Inget motstånd inget tickande Har reklamerat och fått en ny, men tickandet kvarstår.
              På dom igen
              Bb
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

              Kommentera


              • #8
                Prissättningen av haspelrullar är ett intressant kapitel. Hur ABU:s marknadsavdelning tänkte när Neosen prissattes till 3.500 kr får vi väl aldrig veta men att den var överprissatt är odiskutabelt. Inte så att marginalen/oslaget i förhållande till tillverkningskostnaden eller priset i förhållande till hur bra rulle är var fel utan i förhållande till vad marknaden var villig att betala. Det är den enda relevanta faktorn. Hade Neosen lyckats slå sig in på marknaden till det ursprungliga priset så hade den blivit en kassako och vi hade fått en ström av uppgraderade efterföljare. Nu ströks den istället snabbt ur modellprogrammet. Vinnare är vi få som hunnit/hinner köpa rullar ur restlagret nu när de reas.

                Prissättningen av Stellan (som också kan diskuteras) fungerar enligt samma principer men är ett exempel på hur man lyckats. Rullen har kultstatus och dess anhängare betalar absurda priser men är fortfarande lyckliga och övertygade om att de fått valuta för sina pengar. Jätte bra rullar är det men...

                Det intressanta för oss konsumenter är att hitta kvalitetsrullar som är mer rimligt prissatta, att få bang for the bucks. Det innebär att vi får nöja oss med rullar som anhängarna av stellasekten fryner på näsan åt. Mitt tips, om man vill ha en "superrulle" är att titta på D:A:M:s Quick respektive Quick retro-modeller. Välbyggda rullar med helmetallhus, snäckdrev i stål/mässing, avancerad linuppläggning mm mm som kan fås för vad man betalar för en Neos till reapris. Själv har jag satsat på Quick Retro 200 som är perfekt i storleken för mitt havsöringfiske. Vill man ha en billig men pålitlig arbetshäst är bästa köpet just nu Penn Slammer som kan fås för runt 700 spänn.

                Ursäkta trådkpningen.

                Kommentera


                • #9
                  Apropå trådkapning , Finns det någon konkurrent till Stellan egentligen?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                    Prissättningen av haspelrullar är ett intressant kapitel. Hur ABU:s marknadsavdelning tänkte när Neosen prissattes till 3.500 kr får vi väl aldrig veta men att den var överprissatt är odiskutabelt. Inte så att marginalen/oslaget i förhållande till tillverkningskostnaden eller priset i förhållande till hur bra rulle är var fel utan i förhållande till vad marknaden var villig att betala. Det är den enda relevanta faktorn. Hade Neosen lyckats slå sig in på marknaden till det ursprungliga priset så hade den blivit en kassako och vi hade fått en ström av uppgraderade efterföljare. Nu ströks den istället snabbt ur modellprogrammet. Vinnare är vi få som hunnit/hinner köpa rullar ur restlagret nu när de reas.

                    Prissättningen av Stellan (som också kan diskuteras) fungerar enligt samma principer men är ett exempel på hur man lyckats. Rullen har kultstatus och dess anhängare betalar absurda priser men är fortfarande lyckliga och övertygade om att de fått valuta för sina pengar. Jätte bra rullar är det men...

                    Det intressanta för oss konsumenter är att hitta kvalitetsrullar som är mer rimligt prissatta, att få bang for the bucks. Det innebär att vi får nöja oss med rullar som anhängarna av stellasekten fryner på näsan åt. Mitt tips, om man vill ha en "superrulle" är att titta på D:A:M:s Quick respektive Quick retro-modeller. Välbyggda rullar med helmetallhus, snäckdrev i stål/mässing, avancerad linuppläggning mm mm som kan fås för vad man betalar för en Neos till reapris. Själv har jag satsat på Quick Retro 200 som är perfekt i storleken för mitt havsöringfiske. Vill man ha en billig men pålitlig arbetshäst är bästa köpet just nu Penn Slammer som kan fås för runt 700 spänn.

                    Ursäkta trådkpningen.
                    Nu när man kan gratulera Barabajare till ett grymt köp, är väl trådkapning mer ok?
                    Jag äger inte någon Stella själv, men som ägare av rullar i samma prisklass är jag bekant med köpargumenten. Valuta för pengarna handlar ju inte alltid om prestanda/krona. Jag tror inte heller att köpet skall reduceras till inträde i en kult, även om exklusivitet kan locka. Jag har intryck av att de som jagar "bang for the buck" ofta spenderar jämförbart mycket pengar som en stellaköpare. Fast än vid fler tillfällen. För en stellaägare blir jakten på ny rulle ointressant. Det kommer en ny modell ungefär var tredje år och till nästa modells introduktion är man trygg i att man har det bästa på marknaden. Med bäst menar jag det som ger behagligast och förhoppningsvis mest bekymmersfritt fiske.
                    "Bang for the buck"-jägaren fortsätter dock köpa nya rullar i jakten på stella-känslan. Istället för att köpa en stella köper hen tre rullar, men är fortfarande på jakt efter en ny och bättre rulle.

                    Ursprungligen postat av Heu Visa inlägg
                    Apropå trådkapning , Finns det någon konkurrent till Stellan egentligen?
                    Beror på vad man jagar...

                    http://www.evergreen-fishing.com/goo...4010010_1.html är ju ingen skitrulle direkt.

                    http://www.vanstaal.com/VSS100_reels.htm gör ju inte heller några tråkiga rullar...

                    eller http://all.daiwa21.com/fishing/item/...012/index.html

                    Men enligt en som har både Opus och Exist och Stella, så är Stella way to go!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 281 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 133 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 275 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 973 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 358 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X