Tips till alla som letar lågprofil rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips till alla som letar lågprofil rulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag fick ju på käften häromsistens för att någon tyckte att jag uttalade mig om saker jag inte har någon koll på. Nu har jag skaffat mig koll. I vart fall har jag skaffat en Pursuit. Verkar vara en trevlig rulle. Bland annat sitter veven där den ska... I morgon ska den testas. Då blir det gäddfiske. I dag blir det städning. Fast vem vet? Jag kanske ledsnar på städningen och smiter ut för några provkast framåt kvällen?

Nu sitter rullen i alla fall, med Adrenaline 0,19 mm påspolad, på ett sexfots Fenwick (GT60MH) för betesvikter upp till 30 gram (dvs ett klassiskt Fiske 2-spö) och det tror jag är det ideala användningsområdet för rullen. Den fungerar säkert även suveränt för spinnfiske efter havsöring och annat med tvåhandsspö och inte alltför tunga beten. Många verkar främst använda sina multirullar för (tungt) jerkfiske och att dänga megastora gummibeten, något jag själv inte ägnar mig åt. Om rullen funkar även till det? Ta, ett tag i alla fall men det är nog inte riktigt det som den är konstruerad/dimensionerad för. En hint är ju, om inte annat, att slirbromsen är (av Penn) specad till 11,5 lbs. Nå, det ska bli kul att testa den och att jämföra den med min SilverMax (som jag fortfarande är förtjust i). Det skiljer något i storlek mellan rullarna. Pursuiten är påtagligt mycket tyngre och tar något mer lina. Dock är slirbromsen (åtminstone om man ska tro på tillverkarnas egna siffror) kraftigare dimensionerad på SilverMax:en (15 lbs).

Kommentera

Rullen nu testad,, dessvärre utan fisk i andra änden av linan. Känns gedigen. Trygg att kasta med. Nu blev det inga upphetsande kastlängder då jag kastade skeddrag och poppers med ett sexfotsspö men den klarade detta utan att trassla och direkt ur kartongen (dvs utan rengöring och omsmörjning) snurrade spolen riktigt bra. Ska skruva på den på något av mina öringspön och testa långkastningsegenskaperna.

Kommentera

Hur tror ni rullen klarar 80-100 grams beten?

Kommentera

Info till alla jerkfiskare:
          Sluta snåla! Köp en rulle avsedd till jerkbait eller någon beprövade modell de mer erfarna vet håller måttet.
          Ni gör er själva en tjänst och slipper köpa ny rulle varje säsong. Billigt blir lätt dyrt i längden.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Sir Fish-a-lot har antagligen rätt när han gissar att nästan alla som vill höra sig för om huruvida en viss multirulle håller för att kasta 80-100 grams beten egentligen menar om den håller för sk jerkfiske. Han har förmodligen också rätt i att man, om man vill ha en rulle som klarar av detta något speciella fiske i längden bör köpa en rulle som är särskilt avsedd för detta. Detta sagt är jag rätt övertygad om att Pursuit håller för att kasta tunga beten ungefär lika bra som alla andra lågprofilrullar i motsvarande storlek.

Kommentera

funkar rullen till lättare spinnfiske, 5-20g eller bör man satsa på någon annan?
              My wife says she is gonna leave me if i go fishing one more time,
              lord how i will miss that woman...

Kommentera

Ursprungligen postat av celtic Visa inlägg
                funkar rullen till lättare spinnfiske, 5-20g eller bör man satsa på någon annan?
                Det beror på hur man definierar "funkar". Rullen är designad/dimensionerad för vad som förr kallades fiske 2-3, dvs spinnfiske efter gädda och gör eller lättare kustfiske med beten i intervallet 10-60 gram laddad med 0,35 nylonlina (12 lbs) eller flätlina runt 0,20 mm. För lättare fiske skulle jag, om jag är ute efter en billig lågprofilrulle, titta på ABU:s SilverMax som man brukar kunna hitta för runt 500 kr. Spelar priset mindre roll så finns det ju en särskild tråd om lättfiske med multirullar och det träsket verkar vara bottenlöst...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                41 svar
                32 338 visningar
                18 gillar
                Senaste inlägg Micki.S