Nackdelar med haspel vid tungspinn?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nackdelar med haspel vid tungspinn??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Instämmer i multikören ovan, haspeln har enligt mig till detta fiske endast en, närmast teoretisk fördel, att den inte ger skatbon. Teoretiskt just därför att jag nästan aldrig får skatbon med multi, speciellt i de kastvikter det här är frågan om, för andra kan det vara av mer praktisk betydelse. Pröva en väns multi om du har möjlighet, den ger enligt min erfarenhet och som andra sagt, bättre smidighet, luftfärd, invevningskraft och sparade fingrar, kanske också bättre kastlängd men det senare kan jag inte bestämt bekräfta. Jo! Två saker till, multin ger en blötare spöhand så som jag oftast håller den vilket kan bli kallt om höst/vår och haspeln kan vara att föredra i frysgrader men då fiskar jag sällan gädda...
    Covers just about most of it......

/S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Nackdelar haspel: Skavsår på pekfingret.
      Fördelar: Allt annat.

Kommentera

Haspel funkar fint för mig (utan sår på fingrar) upp till ca. 70-80g men över det blir det nog att dra fram multi. Skall du ha en haspel som håller i längden för tyngre fiske får du lägga ut betydligt mer än för motsvarange mutli. Jag har 2 st shimano twinpower men kastar som sagt inte mer än max. 80g med haspel.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
          Nackdelar haspel: Skavsår på pekfingret.
          Fördelar: Allt annat.
          Nackdelen försvinner lätt med en sådan här på pekfingret... (karpmetare som spoddar, gäddmetare som fiskar med stora betesfiskar och de som sysslar med surfcasting fiskar ofta med haspelrulle och kastar ibland med kanske 500 gram i andra änden av linan).
          Click image for larger version

Name:	casting-finger-stall-ambidextrous.jpg
Views:	1
Size:	32,6 KB
ID:	1775556

En nackdel med haspel till tungspinn är att kaffekvarnarna som pallar med dessa vikter tenderar att vara avsevärt mycket tyngre än sina multikusiner.

Karpmete, gäddmete och surfcasting kräver ju inte kast stup i kvarten så då är ju rullens vikt oväsentlig.

Jag skulle förespråka multirulle till tungspinn men använder haspel de få gångerna jag sysslar med det. Vill ju inte köpa en utrustning till som bara samlar damm.
          Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-11-06, 00:31.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
            Nackdelen försvinner lätt med en sådan här på pekfingret... (karpmetare som spoddar och de som sysslar med surfcasting fiskar ofta med haspelrulle)
            [ATTACH=CONFIG]72964[/ATTACH]

En nackdel med haspel till tungspinn är att kaffekvarnarna som pallar med dessa vikter tenderar att vara avsevärt mycket tyngre än sina multikusiner.

Karpmete, gäddmete och surfcasting kräver ju inte kast stup i kvarten så då är ju rullens vikt öväsentlig.

Jag skulle förespråka multirulle till tungspinn men använder haspel de få gångerna jag sysslar med det. Vill ju inte köpa en utrustning till som bara samlar damm.
            Ja men se där, då vann haspel! Tråden kan låsas!

Ärligt talat så var mitt inlägg menat att hälla lite bensin på elden med tanke på hur den andra tråden (ur)artade sig... Jag använder själv haspel till det mesta upp till ~70g sen åker multin fram. Men nu på hösten så får haspeln kasta lite tyngre också, jag blir så jävla frusen med en blöt och svinkall amba i handen. Har svårt att fiska med handskar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
            231 svar
            31 938 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Gösalf
            av Gösalf