Impulsköpte rulle! Hjälp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Impulsköpte rulle! Hjälp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Köp en beg JB. Brukar ligga på mellan 5-800:-
    Så har du en av varje =)

Kommentera

Härlig fru!!!

Hon fixar säkert JBn till er 3-årsdag om du ger en hint

Ursprungligen postat av MadZz Visa inlägg
      Hej fiskevänner!

Har riktigt jobbig beslutsångest och skulle uppskatta synpunkter och tankar.

Hade kikat lite smått på rullar inför sommaren och frugan ville prompt att jag skulle få en ny rulle på vår 2 årsdag. Sagt och gjort åkte vi idag och kikade på 5601 JB och Revo Beast. Båda mycket fina rullar.

Efter mycket tänk, velande och ett par uttråkade butiksbiträden med hemlängtan fick vi med oss Revo'n hem, men jag är inte säker för fem öre att jag har valt rätt rulle. Det som fångade mig var att bromsarna klickade när man drog åt dem, stora och sköna handtag och att jag sedan tidigare är van vid lågprofilare. Men det är också allt.

Samtidigt tänker jag att JB är en erkänt bra rulle och det är många här som lovordar den, både för att den är så slitstark och samtidigt enkel att mecka med och rengöra på egen hand.

Bör jag vara nöjd med Revo'n eller skulle jag ha valt JB'n istället?
      Som referens har jag sedan sedan tidigare en Daiwa T3 Ballistic för lite lättare fiske.

Skitfiske!
      http://gosmeister.blogspot.com/

Kommentera

Tack för alla era svar, hjälper enormt mycket när man får feedback tillbaka!

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
        Hej Madz !

Om du borde valt den andra rullen ? Och det frågar du oss. Många svarar ja andra nej. Men vad spelar det för roll för dig ? Vilken rulle som är bäst eller sämst är helt ointressant i sammanhanget, du kommer aldrig att hitta nått svar på den frågan.

Vad beslutsångest i själva grunden egentligen är (drabbas själv alltid och oftast) är att man vill slippa ta beslutet mellan ena eller andra. Helst skulle man köpt båda eller ingen. Men då ångrar man det också. Numer gör jag livet lätt för mig. jag köper allt jag ser i fiskeväg vare sig jag behöver det eller inte. Och därmed slipper jag beslutsångest för det är så jäääää. jobbigt. Att ångra alla idiotköp är lättare att hantera.

Men ett konkret tipps, fundera över om du ville ha den rullen du köpte. Jag menar ibland gör man fel, man vill ha en Merca men lite dyr så det blev en fiat. Och sådant ångrar man bittert. Men gjorde du valet mellan 2 saker du ville ha så har du definitivt inget att ångra. Kanonrulle om man nu gillar plattmaskar. JB:n är ingen bättre rulle i segmentet 30-70 gram än den du valt. Jerk runt 100-200 gram hade jag bett dig byta rulle.

Lev livet sälj frun och köp några rullar till, kan inte bli för många. En fiskerulle ångrar man aldrig. Varför man valde kärringen har man glömt för länge sedan.
        Så är det, man vill gärna ha båda eller ingen men riktigt så funkar det inte alltid

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
        Får man fråga vad det var för pris på Revon och JBn?
        Hur gick snacket hos personalen?
        Var de inte intresserade och mest trötta så drog de säkert harangen:
        "nya revon är urstark och klarar tungt fiske galant för den är dyr..."

Ungefär så gick snacket när Revorullarna kom till jorden för ett antal år sedan men det visade sig vara helt fel då.. De var inte alls gjorda för tungt fiske.
        Nu säger jag inte att så är fallet med Beast men jag kan tänka mig att snacket går som det gjorde tidigare..
        Dyrt = Bra, hållbart, kraftig osv... !

Men i vilket fall tror jag rullen kommer funka utmärkt till ditt fiske, vilket iofs även JBn skulle ha gjort (till förmodligen ett mycket bättre pris)

/ HenkeW
        Revon fick jag för 1999 då butiken prismatchade en annan.
        Det var aldrig snack om att försöka sälja in den dyrare Revon, utan tvärtom känner jag att personalen ville att jag skulle hålla mig ifrån den i valet av dem två och det var innan jag ens frågade om de kunde prismatcha den.

Ursprungligen postat av Kocken1 Visa inlägg
        Att funderas över om du ska köra mkt beten som går tungt i vattnet. Du skriver spinnare och wobblers, dessa flyttar ofta ganska mkt vatten och då kan det vara skönare med en lägre utväxling så det inte blir så tungt.

Men ang rullen som rulle så kommer du vara skitnöjd tror jag.
        Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inlägg
        Får hålla med Kocken här, båda rullarna är kanon. Till det fiske du säger att du ska bedriva med den så kommer båda fungera bra, mer en fråga om tycke och smak, ergonomi och estetik.

MEN, man ska vara medveten om att Beast har riktigt hög utväxling. Gillar man att fiska hem betena snabbt, så är det bra och man behöver inte veva på så extremt. Brukar man vilja fiska långsamt som en stelfrusen sengångare på vår och höst, så är det mindre...bekvämt är nog rätt ord. Man kan såklart fiska precis hur långsamt som helst med en hög utväxling också. Men det kan vara svårt att hålla ett bra tempo och bra känsla i invevningen när man behöver veva så galet långsamt, vet att jag själv har problem med det.

Men "to each their own", "your mileage may vary" etc etc. Rent "rullmässigt" kommer du garanterat bli nöjd med båda. Och veven på Beasten/NaCl/Big Shooter/Shooter Compact är ju bara så otroligt mysig Kör den på min Daiwa Pluton också...Ooops, där svor jag lite i kyrkan
        Det var mest det som jag hakade upp mig på, att utväxlingen var så pass hög och att det förmodligen inte kommer att komma ut några moddar till Revon som gör att man kan sänka den. Blir att byta rullen mot en JB

Ursprungligen postat av Gösmeister Visa inlägg
        Härlig fru!!!

Hon fixar säkert JBn till er 3-årsdag om du ger en hint
        Visserligen men jag vill inte behöva vänta ett år till

Kommentera

Innan du lurar dig på utväxlingen. Så har jag för mig(kan missta) att Beasten tar in lika mkt lina per vevtag som JB:n

Kommentera

Det var mest det som jag hakade upp mig på, att utväxlingen var så pass hög och att det förmodligen inte kommer att komma ut några moddar till Revon som gör att man kan sänka den. Blir att byta rullen mot en JB
            Du gör ett mycket förståndigt val - tvålkoppar är till för vertikalfiske... Skämt åsido så byter du till en evighetsmaskin om du bara ger den lite omvårdnad. Och det är både lätt och roligt att sköta en rund Amba! Och så får du ju en riktig, inte bara en som profiterar på namnet...

Där har du allt och lite till du behöver veta för att grotta ner dig i en mycket stimulerande vintersysselsättning när Ambaabstinensen blir för svår!

Kommentera

Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg
              Innan du lurar dig på utväxlingen. Så har jag för mig(kan missta) att Beasten tar in lika mkt lina per vevtag som JB:n
              Inte om man kollar Abu's egen sida. JB ligger på 0,65 m per varv och Revo Best på 0,74 m

Eller så kanske du tänker på nya JB HS? Den tar i runda slängar detsamma som en Revo Beast.
              Senast ändrad av MadZz; 2015-03-26, 19:45.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                Du gör ett mycket förståndigt val - tvålkoppar är till för vertikalfiske... Skämt åsido så byter du till en evighetsmaskin om du bara ger den lite omvårdnad. Och det är både lätt och roligt att sköta en rund Amba! Och så får du ju en riktig, inte bara en som profiterar på namnet...

Där har du allt och lite till du behöver veta för att grotta ner dig i en mycket stimulerande vintersysselsättning när Ambaabstinensen blir för svår!
                Jo läste den tråden efter att jag köpte Daiwan och redan fiskat in den. Det var då jag svor att nästa rulle skulle bli en Amba

Kommentera

Jo läste den tråden efter att jag köpte Daiwan och redan fiskat in den. Det var då jag svor att nästa rulle skulle bli en Amba
                  Om det är så ska du definitivt byta bort Revon! Lättservat heter JB...

Kommentera

Inte om man kollar Abu's egen sida. JB ligger på 0,65 m per varv och Revo Best på 0,74 m
                    Jaha, sry. Trodde att det var HS modellen på JB som var på tal.

Självklart ska ''RundAmba-maffian'' komma och hagla ner på lågprofilare

Kommentera

Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg
                      Jaha, sry. Trodde att det var HS modellen på JB som var på tal.

Självklart ska ''RundAmba-maffian'' komma och hagla ner på lågprofilare
                      Såja, inte så illa menat...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      31 801 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf