Ställa in broms CS Pro Rocket. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ställa in broms CS Pro Rocket.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ställa in broms CS Pro Rocket.

Hej. Jag är ingen hejare på att söka. Har försökt men hittade inget om vänstervevad rulle.

Har en 5501 Vänstervevad rulle.

På höger sida är det en mer utstickande 1-10 graderad justerskruv.

Vänster (vevsida) har ju stjärnslirbromsen, och sen en lite lite mindre utstickande ograderad justerskruv.

Råkat glömma lådan på jobbet med instruktionerna när jag nyöppnade lådan....

Nåväl.

Vilken av dom är mekaniska bromsen? Vilken är ratten till centrifugalbromsen?

Vilken är alltså kastbromsen? Respektive betesviktbroms? Eller har jag hajat fel

Vad gör respektive justerskruv och hur ska man ställa in dom? Behöver man knappa på båda rattarna hela tiden?
    Senast ändrad av Jorm; 2016-07-15, 18:03. Anledning: glömt

Vänster (vevsida) har ju stjärnslirbromsen, och sen en lite lite mindre utstickande ograderad justerskruv.
    Slirbromsen är stjärnhjulet, både den numrerade och den svarta hatten är till för att centrera spolen samt sätta spolen i kläm vid behov. (mek broms)

C-bromsen kommer du åt genom att skruva av vev-gaveln den kan du inte justera från utsidan.

Kommentera

Aha.

Så jag öppnar upp sidogaveln, aktiverar bromsplupparna, sen centrerar jag spolen i mitten med dom 2 bromsskruvarna på sidorna, hivar på ett bete, sen ställer jag bara in med den lilla skruven på den sidan veven är på bakom/samma gavelsida slirbromsen är på så mitt bete far ned mot marken på samma sätt som på filmen sen är det bara att köra?

Så när spolen är centrerad rör man enbart den justerskruven som är utan siffror och/eller centrifugalbromsen? Alltså när spolen är i centrum behöver och ska man inte röra den numrerade sidan mer?

Kommentera

Så när spolen är centrerad rör man enbart den justerskruven som är utan siffror och/eller centrifugalbromsen?
        Du kan använda vilken som helst av justerskruvarna för att spänna/släppa på Mek-bromsen, tror dock dom flesta spänner på den svarta vid stjärnhjulet.

Kommentera

Men.. Har ett till problem... Hm.

Dom säger ju att spolen ska vara centrerad.

Så har vridit på rattarna som fan. Så nu är den centrerad.

Men.... Om ja frikopplar då dunsar betet i backen på 0.5 sek. Bara fritt fall.

Och jag trodde man sku vrida så draget sjönk långsamt... Men nu när spolen är centrerad kan jag ju nästan vrida skruven som är på samma sida som veven, i botten innan draget sjunker långsamt. Och då är ju spolen jätteocentrerad. Har nog skruvat bort mig lite för mycket. Suck.

Kommentera

När spolen är centrerad skruva åt lika mycket på båda skruvarna tills spolen sitter så mycket i kläm som du önskar.

anders@gäddfiske.se
            Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Nu är spolen i mitten, ssmt precis åtdraget så det inte glappar 2 av 6st vita ploppar på centrifugalbromsen är "intryckta".

Nu tycker jag rullen är ganska okej att kasta med. Dock om ja frikopplar så dunsar ju betet i backen direkt så kanske inte har så åtdraget som dom vill. Men funkar ju fint att kontrollera med tummen.

Men hm kommer inte så lång som jag vill...

Om jag trycker in nån till vit plopp. Kommer jag längre då eller hur funkar den?

Kommentera

Ja dem vita plupparna bromsar kasten. Men med tanke på att du verkar ganska grön så skulle jag öva på att kasta tills det sitter innan jag böjar laborera för mkt. skatbon är tråkigt...

Precis som Anders skrev kan du tajta till centreningen/mekbromsen lite så kanske du vågar ta ut kasten lite mer.

/Apa

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                41 svar
                32 218 visningar
                18 gillar