"Bästa" rullen är inte alltid den man tror = vad svårt det är att hitta rätt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Bästa" rullen är inte alltid den man tror = vad svårt det är att hitta rätt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • "Bästa" rullen är inte alltid den man tror = vad svårt det är att hitta rätt

    Jag haft svårt med att få till en bra känsla med mitt spö för tyngre beten. Det är ett SG MPP -160gr. Drygt 8 fot. Har provat med diverse olika rullar. Shimanos Calcutta och Conquest, Diverse ABU rullar i 5000-6000 storlekarna men inte hittat rätt. Det har inte fungerat och känts så där kalasbra som min trimmade 6500 pro Rocket gör på mitt ABU Veritas spö. Lite för orolig spole eller för korta kast kombinerat med att både spöt och rullen ser lite trista ut. Det har fungerat men inte så där 100%

    Har på samma sätt känt lite avigt inför en av mina rullar. Jag gillar ABUS runda klassiska av många orsaker. Dels är de snygga. Dels lätta att skruva med = trimma och skruva bara för att det är kul. MEN, jag köpte mig en 5600 C4 Mag på eBay som jag inte riktigt kommit överens med. Trist färg, silver (jo jag vet att det är ett i landsproblem men). Den har haft lite olika trimningsgrader men inget har fungerat perfekt på mitt SG MPP spö. Lite orolig eller för korta kast. Har provat med att laborera med bromsarna. Denna rulle har både C och Mag. Har även testat lite olika linor för de kan som bekant ibland ha hyss för sig. SZ, Suffix, SG mfl. Ingen har fungerat till 100%

    Jag har varit lite nyfiken på hur UTs sintrade bronsbussningar står sig mot ABUs original som sitter i JB eller mot kullager. Både stål och keramiska lager. Slog på stort idag och köpte mig ett par UT bussningar bara för att det var kul att testa. Stoppade i dom i rullen som jag än så länge känt lite avigt inför och monterade allt på mitt lite aviga SG MPP spö. Döm om min förvåning när alla bitar föll på plats.

    Kombinationen av 5600 C4 (trimmad med fler lager och grund spole från Record inkl UT bussningar). Suffix 832 0,35 mm lina och SG spöt började leverera, och det stort. Kastade till horisonten med beten från 40gr till 150 gr, de som jag hade med mig. Inte en tillstymmelse till linresning. Kunde tom låsa ett par bromsar extra och sätta Mag på noll. Och sist men inte minst så är lagren tysta. Gisses vad skönt det var med tystnaden

    Senast ändrad av Mankan G; 2016-11-21, 17:45.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

  • #2
    Det var kul att höra att det löste sig till slut eftersom jag köpte en likadan rulle för ungefär ett år sedan! (om du minns den tråden) Trimningen då gick i stå efter att ABU hastigt höjde priserna ca 50-100% precis innan jag tänkte köpa..

    Vad kostar de där UT-bussningarna du menar var förlösande? Vad mer kan behövas? Ett extra kullager till linförarskruven, Recordspole och ett lättat mellandrev... (utan kullager) sen åker man väl på byte av pinjondrevet med en sån spole?
    Senast ändrad av anteman; 2016-11-21, 21:58.

    Kommentera


    • #3
      Bussningarna är inte så dyra. Runt 100 kr. 200 kr inkl Rocket red olja vilken dessa bussningar ska ha enligt UT. Gisses, den flaskan kommer att räcka i 200 år för mig.

      Till tyngre beten som jag använder denna rulle till så spelar det inte så stor roll med lättade mellandrev eller ultralätt snurrande linförare. De påverkar men inte lika dramatiskt som när betesvikterna börjar gå nedåt 10 gr

      Jag har gått åt andra hållet istället. En 5600C4 Mag har chassi och bottenplatta i alu. Ingen dubbel backspärr heller. Jag har investerat i ett komplett chassi i kromad mässing och satt dit en dubbel backspärr. Bytte samtidigt ut dreven till 1:6,3 vilket jag föredrar för denna typ av fiske. Jag hade garanterat klarat mig med originalchassit men det är ju kul att trimma......:-)

      Jo i min rulle sitter det ett lättat mellandrev med 2 keramiska lager samt en dubbellagrad linförarskruv med keramiska lager samt en keramisk knivbult i en lättade linförare. Har tom keramisk lagrad huvudbussning i denna rulle. Jag hade detta sedan tidigare i denna rulle och det fick sitta kvar. Har även den grunda spolen från Record, Avail och UT sedan tidigare. Sist men inte minst så har jag bytt vev. Den nya var avsed för den nyare rullarna med svängd vev som original men den passar faktiskt även på min gamla rulle. Helt underbar vev.... Fel färg på veven på bilden. Min är i krom för att matcha rullen
      Click image for larger version

Name:	s-l1600.jpg
Views:	1
Size:	63,6 KB
ID:	1783255

      Denna rulle är den som jag exprimenterat mest med. Har trimmat allt maximalt men insåg att allt inte behövs på mina andra rullar, Numera byter jag endast ut spolen till en grund från Record. Med bra rengjorda och smorda lager. Behöver inte vara keramiska. Kontrollerar att linförarskruven snurrar lätt. Byter ut till dubbellagrad om original snurrar trögt. Mellandrevet brukar jag ta bort och brotscha upp lite. Skippar numera både lättade och kullagrade drev. Till lättare beten använder jag istället andra rullar. Även om det går med 5000-6000 rullar med rätt trimning så är det roligare med mindre rullar till detta fiske

      Du behöver inte byta pinjongdrevet. Passar utan modifieringar. Jag har tom på andra rullar lyckats trycka dit spolar/broms/Pinjong som inte ska passa med varandra. tex 6 pinnars bromsbricka på 2 pinnars pinjong. Fungerar finfint. Jag har tom en 6500 C3 2-speed som saknar IAR och har 2 pinnars pinjong. Fungerar lika galant med 6 pinnars broms och grund spole

      Det enda problemet med UT bussingarna är att de är liiiite stora för att få i en originalspole utan att behöva pressa i dom. Fick ta en hylsa och pressa med skruvstädet för att få i bussnigarna. UT spolen har aningens större lagersäten.
      Senast ändrad av Mankan G; 2016-11-23, 20:36.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
        ...

        Det enda problemet med UT bussingarna är att de är liiiite stora för att få i en originalspole utan att behöva pressa i dom. Fick ta en hylsa och pressa med skruvstädet för att få i bussnigarna. UT spolen har aningens större lagersäten.
        Jag köpte precis ABUs bussningar - oljebrons och de måste också knackas i spolen.

        Kommentera


        • #5
          Tack för omfattande, bra input Mankan G! Eftersom även min rulle kommer användas till spinn 40-140g så låter det som att jag kan spara en slant och besvär genom att undvika underhållskrävande kullager. När det gäller montering av bussningar - kan det hjälpa om man låter spolen stå i ugnen och bussningen i frysen precis innan man byter tro?

          Kommentera


          • #6
            I mitt fall behövdes det inte. Behövdes inte mycket för att få dem på plats. Knackade, slog eller hamrade inte Har inget minne av att haft något problem med de ut spolar jag haft heller.

            Kommentera


            • #7
              UTs lagersäten är aningens större än ABUs original. Jag kunde inte droppa i bussningarna i den grunda spolen från Record. Inte heller använda muskelkraft. Tog en hylsa och använde skruvstädet. Dock var det inte mycket kraft som behövdes, men mer än vad jag klarade utan verktyg.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • #8
                Fick ett bra tips av en användare på forumet som funkade fint. Baka spolen i ca 5min på 150 grader i ugnen. Funkade finfint även om det fortfarande var tight och man fick hålla fast spolen med en grillvante. Detta var med recordens grunda spole och ut:s sintrade oljebussningar.
                Senast ändrad av gabbu; 2016-11-23, 21:08.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                10 svar
                3 286 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Smolt
                av Smolt
                 
                Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                44 svar
                10 134 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Alman
                av Alman
                 
                Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                279 svar
                47 277 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Adam Huss  
                Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                535 svar
                89 082 visningar
                38 gillar
                Senaste inlägg Xerup
                av Xerup
                 
                Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                108 svar
                11 362 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Arbetar...
                X