Dubbelvev till haspel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dubbelvev till haspel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Dubbelvev till haspel?

    God kväll, har snöat fast på olika vevar till haspelrulle och frågan är om det finns några fördelar med dubbelvev till vanligt spinnfiske?

  • #2
    Som traditionalist gillar jag dubbelvev starkt.
    Moderna rullar går så jämnt och fint att jag knappast tycker dubbelveven hjälper balans eller liknande vid invevning men
    den ger åtminstone mig en trevlig känsla.

    Ska byta till dubbel på en eller ett par av mina hasplar är det tänkt.

    Kommentera


    • #3
      Jag vevar sällan så fort att jag märker av ngn obalans med enkelvev fast jag skulle gärna ha dubbelvev på både multi och haspel om de, som vissa gamla Calcutta, hade skild slaglängd, säg 40 respektive 50 mm, för speed eller power...

      Kommentera


      • #4
        Som JontaK skrev: "gillar känslan". Speciellt när jag lättjiggar. Dvs till borre å gös

        Kommentera


        • #5
          Då jag är uppväxt med dubbelvevade Shimano av årsmodell 98-04 så saknar jag dubbelveven och den perfekta balansen vid torrvevning. När det kommer till fiske så ser jag dubbelvev som fullkomligt betydelselös.

          Enda gångerna jag har haft nytta av dubbelvev på haspelrulle var när jag tävlade i casting. Till de två haspelprecisionsgrenarna så var dubbelvevade Shimano bra då jag bara satte fart på veven så tog rullen in pluggen själv medan jag gick till nästa avstånd. Med en lätt slirbroms så slog man inte sönder vare sig toppögla eller castingplugg.

          Nu för tiden så byter jag till powerhandle med motvikt på många multirullar medan haspel får gå med den vev de levererades med.
          Senast ändrad av Låg_Profil; 2019-01-22, 10:57.
          Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av RUSTY HOOK;n
            2490784
            God kväll, har snöat fast på olika vevar till haspelrulle och frågan är om det finns några fördelar med dubbelvev till vanligt spinnfiske?
            Mina ABU Cardinal och Mitchell har enkelvev medans Shimano haspelrullarna har dubbelvev.. Fördelen med dubbelvev kan vara att ge rullen bättre balans vid invevningen. Nackdelen är att rullen ibland kan vara lite svårare att få ner i rullfordralet...

            Old Firehand
            Leif Engström




            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
              Som JontaK skrev: "gillar känslan". Speciellt när jag lättjiggar. Dvs till borre å gös
              En stor fördel med dubbelvev när jag jiggfiskar abborre är att jag ofta håller knoppen ytterst lätt med spetsarna på tumme och pekfinger.
              Vid mothugg eller ibland även vid styrning av betet tappas greppet om knoppen och jag tycker det är betydligt lättare att få tag i en knopp igen
              när veven har två.

              Kommentera


              • #8
                Så gör jag med. Tom de dubbelvev som jag har på mina gamla Baitrunner känns mycket skönare i handen än de jag har med enkelvev

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                10 svar
                3 286 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Smolt
                av Smolt
                 
                Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                44 svar
                10 133 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Alman
                av Alman
                 
                Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                279 svar
                47 276 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Adam Huss  
                Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                535 svar
                89 005 visningar
                38 gillar
                Senaste inlägg Xerup
                av Xerup
                 
                Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                108 svar
                11 359 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Arbetar...
                X