Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fladen Maxximus 2000R Lättviktsmulti med en smak av budget!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fladen Maxximus 2000R Lättviktsmulti med en smak av budget!

OBS! För alla snedvridna fiskare där ute i etern är informationen om att denna rulle ENBART finns i HÖGERVEVAD modell av stor vikt.

Fick lånat en Maxximus 2000R av Fladen Store på Väla(Helsingborg) när jag var och hämtade lite saker för att testa i Budgetduellen.
    Då denna inte klassar in bland gäddfiskebudget så tänkte jag att en ny tråd är lämpligt. Det lär finnas fler som är nyfikna på denna.

Skriver lite godtyckligt och om något saknas fyller jag på efterhand.
    Ska göra en video där jag testar denna mot Prorex 100 TW SV. Likt den jag gjorde med Metanium.

Byggkvalitet 3/5
    Inte dålig men inte bäst. Man ser att det inte är en Daiwa på toleranserna där olika delar går ihop.
    Därmed inte mycket märkbart sämre passform än tex MGXtreme(1).

Utseende 3,5/5
    Den är inte ful. Men den är inte snyggast. Utan lina ger den ett vassare utseende än med lina på.
    Däremot gillar jag detaljerna och dess blanka helsvarta, diskreta utsida.

Vev+Vevknoppar 4/5
    Mycket behagliga! Inget negativt att säga.

Rullfäste 3/5
    Det verkar som att det är lite tjockare gods i rullfästet vilket skulle kunna göra att den passar sämre eller tom dåligt på vissa spön.
    Kan tänka mig tex ABU Veracity kan ha problem med denna rullen.

Magnetbroms överlag 3,5/5
    Den gör sitt jobb men är tidvis lite hetsig. Upplever att man behöver ha den, precis som tex Warbird 200 väldigt högt ställd för att kunna använda den.
    Upplever att när man kommer halvvägs så är den mer eller mindre helt verkningslös. Vanesak kanske och kommer uppdatera om mina åsikter ändras under tiden jag använder den.
    Den är bra, den gör sitt jobb utan att bråka när man väl lär känna den, men den är inte lika bra som tex en Daiwa med SV-spole tex Prorex TW SV.
    Magnetbroms 30gr 4/5
    Här är det svårt att misslyckas med en liten jigg med en tung skalle. Kastar långt och kontrollerat. Upplever att jag kommer lika långt som med en CQ100, fast jag använder ett kortare spö och utan att behöva ta i lika mycket.
    Har bara testat den där ca 65m är max, så har inte haft möjlighet att låta den sträcka på benen ordentligt.

Magnetbroms 20gr 4/5
    Enligt 30gr-principen är det svårt att misslyckas här. Kommer minst lika långt som andra rullar.

Magnetbroms 10gr 4/5
    Här märker man mer att spolen gör nytta. Kommer längre än andra rullar och fortfarande väldigt kontrollerat. Med korrekt inställd broms. Vilket är lite mer meck än med andra. Vanesak.

Magnetbroms 5gr 3,5/5
    Inte helt underbart bra. Tog lite tid att få grepp om hur det fungerar. Men om man inte vill ha bromsen på max med kortare kast som resultat så blir den lätt lite hetsig.
    Körde med enbart 5gr jiggskalle, så misstänker att det inte blir bättre med en liten wobbler på 4-5gr.

Toleranser runt spolen 2/5
    Den största möjligheten för att sänka denna rullen och inte vilja använda den enligt min åsikt.
    Problemet visade sig när jag fick ett over run på 5gr-testet som var lite mer "rejält" då jag helt enkelt inte var kompis med bromsen ännu. (detta löste sig efter några kast när man hittar rätt lägen)
    Det som hände var helt enkelt att linan hamnade bredvid spolen och la sig runt spolaxeln. Detta är enligt mig inte alls bra. Tror de flesta håller med.
    Jag har bara upplevt detta på en rulle tidigare och det var en för under 200kr från Kina. Dock betydligt grövre lina och överlag en sopdålig rulle. Denna rullen borde inte ha detta problem.
    Tar gärna emot tips om andra som upplevt detta på andra rullar eller funderingar kring detta.
    Jag ska ta upp detta med Fladen och se om dom kan testa och se om dom kan framkalla det i butiken. Kan det bero på att spolen glappar lite och den ligger så väldigt nära kanten? Hade ett minimalt glapp, så det är inte uteslutet.

Prisvärdhet 4/5
    Om det är som så att orsaken till att linan trillade utanför spolen är för det var lite glapp på den så får den 4/5 i prisvärdhet. Det är absolut en rulle jag skulle kunna tänka mig att köpa och fiska med.
    Efter 1h fiske så bytte jag till CQ100 och jag saknade faktiskt Maxximus på något konstigt sätt. Hade väntat mig att uppleva den dålig och att det skulle bli en frihet att gå över till CQ, men så var inte läget.

Kan jag rekommendera köp?
    Låt mig vänta med svaret där tills jag har hunnit testa den mer. Men min spontana känsla är mest positiv. För 1200kr så skulle jag absolut köpt den med de erfarenheter jag har idag.
    Men om linan trillar bredvid gång på gång och det faktiskt är ett återkommande problem, då blir det inte riktigt lika positivt.

Sist men inte minst:
    Maxximus x8 gav efter 1h fiske ett väldigt positivt intryck och när jag drog av den efter att ha fastnat i en sten så upplever jag den som utan tvekan den starkaste 0,12mm lina jag använt.
    Brukar gå upp till 0,16-0,18 för jag vill ha lite styrka på dom, men denna var galet stark. Enda nackdelen är att den enbart verkar finnas i svart.

Länkar:
    https://fladenfishing.se/produkt/maxximus-2000r/
    https://fladenfishing.se/produkt/maxximus-x8-150m/
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Intressant. Man tycker ju att alla producenter utom möjligen "no-name" borde testfiska sina grejer skapligt mycket innan de släpper grejerna på marknaden. Då borde de ju upptäckt samma som du gjorde på en halvtimmes fiske och åtgärda det..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Könberg, 2008-10-28, 16:33
    7 svar
    1 252 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg JontaK
    av JontaK