Funderingar kring Abu garcia JB rullen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar kring Abu garcia JB rullen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Funderingar kring Abu garcia JB rullen

    Tjena alla!
    Lite frågar här da...
    Jo jag funderar på om jag ska köpa Abu garcias JB rulle, vad tycker ni om den till jerkbait och varför kom den i två olika utväxlingar och vilken utväxling är bäst just till jerkbait? Många säger att man ska ha hög utväxling till jerkbait just för att kunna samla in all slaklina men jag är inte helt beredd på att hålla med där. Jag hade en black max 2 rulle förut och den var hur goo som helst, den hade 6,4:1 i utväxling och 0,66m per varv och med den kunde man jerka en gång per vev-varv på handtaget på rullen (hoppas ni fattar), tillslut så pajade denna rulle och då drog jag och köpte mig en bft instict x7 rulle och den har 6,2:1 i utväxling men jag kunde fan inte jerka med denna rulle för med denna rulle lära man jerka två gånger per vev-varv annars gick de ju inte för betet gick ju bara rakt fram vid ett jerk per varv och man blev jäkligt trött i armarna när man stod där å drog spöet fram å tillbaka dubbelt så många gånger jämfört med gamla black maxen 2 just för att få betet att göra sina gångar men istället stod draget nu nästan still å kastade sig utåt. Jag hoppas ni fattar vad jag menar, ni är nog mer kunnig än mig inom detta område. Iallafall, jag antar att jag hade problem med x7an just för att den har större spole än lilla black maxen och på så sätt drog den in mer lina per varv och därför tänkte jag nu köpa en ny rulle för jag kan inte fiska såhär, det går inte, jag har även provat med mindre lina på spolen och det går bara ibland men när det har kommit på lite mer lina på rullen så blir det likadant igen...

    Tack i förväg! MVH


  • #2
    Glömde säga att jag fiskar för de mesta med buster jerks...

    Kommentera


    • #3
      Med en högutväxlad rulle kan du vev-jerka, alltså hålla spöt still och bara dra till på veven. Lite trickigt att få till i början men du kan istället ha ett längre spö vilket bara har fördelar.

      Kommentera


      • #4
        Jag föredrar högutväxlat till Jerk. Tycker det är enklare att hämta hem slacket vid spöjerk och vid vevjerk så underlättar det också. Använder idag en Daiwa med 9:1.

        Jerkade länge med den klenaste runda Ambassadeuren som ABU skapat. En Record av senaste modellen. Stativ o bottenplatta var i alu samt att den saknade den extra backspärren. Dessutom har den kullager överallt. Vilket enligt ABUs marknadsföring inte är lämpligt för Jerk och dessutom otroligt underhållskrävande enligt en mängd experter här på fs. Dess stora fördel var att recorden har den högsta utväxlingen av alla runda Ambassadeurer, 6,8:1.

        Och vet ni vad: Recorden höll under flera års tungt fiske. Inte heller orsakade alla kullager något underhållskatastrof. Tar ca 5 s extra att droppa i lite olja på några få ställen jämfört med att smörja spollagren.

        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • #5
          Bra att du tänker linintag främst, fortsätt med det.

          Jag hade lite olika rullar med högre utväxling tidigare men har bytt till lägre.
          Bytte Zillion 7.1 mitt 6.3, bytte till 5.3-växlar i mina Ambassadeurer.
          Trivs bättre med dessa till allt fiske förutom rent jiggfiske.
          Då jag jerkfiskar använder jag spöts rörelse, inte veven.

          Utväxlingen som är bäst till jerkbait är den du trivs med helt enkelt.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
            Bra att du tänker linintag främst, fortsätt med det.

            Då jag jerkfiskar använder jag spöts rörelse, inte veven.

            Utväxlingen som är bäst till jerkbait är den du trivs med helt enkelt.
            Skriver under på ovanstående.

            Kör inte heller "gubbjerk", använder spöt... tycker det är mycket bättre känsla och det går utmärkt att göra utan att spöna blir speciellt korta. Kan köra jerk bekvämt med en 8'3"a även utan ett högt kastdäck att stå på.

            Mina favoritrullar till det är en klassisk ambassadeur som är en frankensteinrulle av delar från olika modeller (record, c4, prorocket) men det är i princip en JB kan man säga fast med platta i mässing, bussningar i spolen och 6.3:1 utvxl. Den andra är en Lexa 300HL med 6.3:1

            Kommentera


            • #7
              Sparar gubbryggen och vevjerkar på gädda, för abborre kör jag spöjerk eftersom det är mycket lättare prylar.

              Kommentera


              • #8
                Jag kör med både 5:3:1 och 6:3:1 till jerkfisket,
                ​​​Vill ha olika utväxling beroende på årstid och betestyp.
                Kör jag ett svävande jerkbait tidigt på våren, exempelvis pig suspending vill jag kunna ta hem den extremt långsamt med bara några små tap med spöt, då är en lägre utväxling att föredra.
                Vill ja ta hem exempelvis ett ytbete, en big bandit eller en phantom väldigt snabbt en försommarkväll så är en högre utväxling att föredra.

                Men mycket handlar det om tycke och smak, när det gäller spinnfiske annars föredrar jag en högre utväxling och kör nästan alltid 6:3:1 men med en större vev som kompenserar hastigheten.

                Kommentera


                • #9
                  Säger som min gamla Morfar "rip" sa:
                  Det är Manligt att fiska med en rund Ambassadeur, allt annat är kvinnorullar :-) haha

                  Så JB rullen kommer funka klockrent till jerkfisket :-)

                  Själv gubbjerkar jag, men min rygg är inye som den va för 30 år sen :-)
                  Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                  Flugfiske är en Livs-stil
                  2016 har jag blivit Multifrälst

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag har haft en JB sedan 2006. Den fungerar väldigt bra till jerkfiske och håller än.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 950 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 349 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X